2025-12-06, 10:17
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det är bara att riva av plåstret direkt. Ribom har inte tillräckligt bra resultat under säsongen 24/25 och början av 25/26 för att få åka OS-sprinten sett till konkurrensen i svenska laget. Hagström har nu vunnit två gånger.

Förra OS gick de strikt på resultat och plockade Dyvik framför Hagström trots att de flesta förstod att Hagström haft större chans.

Ja historiskt har dom ju gjort det men dom har väl börjat gå en annan väg senaste 2 åren iallafall där man ser till fler kriterier än så. Efter parodin där man tog ut Ebba till en sprint i världscup där hon inte ens klarade kvalet (var det les rousses 2023?) efter att hon gjort det bra i kalle anka-förhållanden på hemmaplan så fick dom väl antagligen väldigt mycket kritik internt och fick tänka om kring uttagningskriterierna.

Samtidigt blir det ju svårt att blunda för att Hagström faktiskt vann igår. Då krävs det ju egentligen en seger av Ribom för att med gott samvete peta Hagström. Men samtidigt så är vi ju då i en situation där Ribom och Hagström har bättre resultat än Maja och Linn som dom flesta av oss håller som givna i en os-trupp.
Citera
2025-12-06, 10:28
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Det blir lite absurt, för resultaten i Trondheim är en sak, men styrkeförhållandet ett annat, för i slutändan spelar det ju ingen roll om det är Hagström eller Ribom som tas ut. Undantaget krascher eller konstiga taktikspel lär guldet stå mellan Svahn, Sundling (är övertygad att det vi ser just nu är något helt annat än en Sundling i toppform) och Skistad.

Ja guld och silver. Men det delas ju ut ett brons också.
Citera
2025-12-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Berätta i stället vad du anser så får vi se vem som får rätt när uttagningarna är gjorda. Vågar du det?
Jag har redan skrivit vad jag tror men kan upprepa det:

Ta ut alla 6 tjejerna i sprintlaget + Ebba och Frida till OS.
Uttagningen till sprinten den aktuella dagen får dagsformen avgöra.
Det blir naturligtvis subjektivt om det är flera som har god form och då finns det kanske andra parametrar som spelar in och då är det ledningens uppfattning som gäller den dagen.
Vilka kriterier dom isf skulle använda kan jag bara gissa mig till och det avstår jag från att göra.
Citera
2025-12-06, 10:53
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja guld och silver. Men det delas ju ut ett brons också.
Grundtipset, som det ser ut just nu, är väl att pallen är destinerad för och fylld med just nämnda Sundling, Svahn och Skistad...
Citera
2025-12-06, 10:57
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Grundtipset, som det ser ut just nu, är väl att pallen är destinerad för och fylld med just nämnda Sundling, Svahn och Skistad...

Sprint är sprint...
Citera
2025-12-06, 12:16
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag har redan skrivit vad jag tror men kan upprepa det:

Ta ut alla 6 tjejerna i sprintlaget + Ebba och Frida till OS.
Uttagningen till sprinten den aktuella dagen får dagsformen avgöra.
Det blir naturligtvis subjektivt om det är flera som har god form och då finns det kanske andra parametrar som spelar in och då är det ledningens uppfattning som gäller den dagen.
Vilka kriterier dom isf skulle använda kan jag bara gissa mig till och det avstår jag från att göra.
Finns väl egentligen inget skäl till att inte redan nu nominera damerna i A-landslaget?
Märta, Lisa E och Moa L är duktiga men inte i närheten av att konkurrera om topp fyra på nån distans.
Citera
2025-12-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Finns väl egentligen inget skäl till att inte redan nu nominera damerna i A-landslaget?
Märta, Lisa E och Moa L är duktiga men inte i närheten av att konkurrera om topp fyra på nån distans.
Precis min åsikt.

Då kan OS-åkarna individuellt göra vad som är bäst för dom för att vara som bäst i OS.

För att ingen ska förekomma mig:
Individuellt kan också innebära att träna i grupp/lag.
Citera
2025-12-06, 12:49
Medlem
eternussermos avatar
Jag undrar om inte längdskidåkningen kommer att vara i farozonen för att tas bort/skäras ned kraftigt i OS då det är så få länder som konkurrerar.
Citera
2025-12-06, 14:31
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag undrar om inte längdskidåkningen kommer att vara i farozonen för att tas bort/skäras ned kraftigt i OS då det är så få länder som konkurrerar.

Tror jag knappast
Citera
2025-12-06, 14:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Alla åtta i damernas A-lag har varit på pallen och av de som har åkt distans (sex av åtta) har alla varit topp-10.
Citera
2025-12-06, 15:15
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Ok, ungefär som Landhockey då, eller Modern Femkamp?
Eller, hur många länder i världen åker Finnjolle liksom?

Tänker dom som du kan vi stryka runt 75% av de olympiska grenarna i både sommar som vinter-OS…
Citera
2025-12-06, 15:38
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Ok, ungefär som Landhockey då, eller Modern Femkamp?
Eller, hur många länder i världen åker Finnjolle liksom?

Tänker dom som du kan vi stryka runt 75% av de olympiska grenarna i både sommar som vinter-OS…
Landhockey har bra länder i alla världsdelar utom Sydamerika så ingen bra jämförelse.

Finnjolle är borttagen 😂

Modern Femkamp hade medaljörer från tre olika världsdelar.

Jag tror för övrigt att du behöver läsa mitt inlägg, handlar inte om antalet utövare utan om länder som konkurrerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in