2025-12-06, 00:59
Medlem
WordWarriors avatar
Tänkte lägga tråden i möbelforat, men detta går djupare än så. Hantverk är fint, har man alltid fått höra från tillverkare av kläder, glas, möbler, med mera. Värt att betala skyhöga priser för. Hur står det till egentligen? Att handgjorda saker har en imperfektion lär vara en del av den kulturella och hantverksmässiga charmen. Är det verkligen så? Min erfarenhet är att detta inte stämmer. Brutala slarvfel drar ner kvaliteten hos kulturellt handgjorda föremål. Mängden skit brer ut sig på alla nivåer. Allvarliga imperfektioner hos diverse hantverk är inte alls ovanliga.

Topic: Vad händer när själen går förlorad, och arbetskraften är lägstbjudande från Polen, eller dylikt, som inte är kulturellt förankrade, och dessutom lågbetalda, och slarvar å det grövsta. Är detta fortfarande en genuin produkt värd att betala extra för, eller en skitprodukt på samma nivå som billigt skräp från Kina?
Senast redigerad av WordWarrior 2025-12-06 kl. 01:02.
Citera
2025-12-06, 01:05
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Tänkte lägga tråden i möbelforat, men detta går djupare än så. Hantverk är fint, har man alltid fått höra från tillverkare av kläder, glas, möbler, med mera. Värt att betala skyhöga priser för. Hur står det till egentligen? Att handgjorda saker har en imperfektion lär vara en del av den kulturella och hantverksmässiga charmen. Är det verkligen så? Min erfarenhet är att detta inte stämmer. Brutala slarvfel drar ner kvaliteten hos kulturellt handgjorda föremål. Mängden skit brer ut sig på alla nivåer. Allvarliga imperfektioner hos diverse hantverk är inte alls ovanliga.

Topic: Vad händer när själen går förlorad, och arbetskraften är lägstbjudande från Polen, eller dylikt, som inte är kulturellt förankrade, och dessutom lågbetalda, och slarvar å det grövsta. Är detta fortfarande en genuin produkt värd att betala extra för, eller en skitprodukt på samma nivå som billigt skräp från Kina?

Ge exempel med närmare förklaringar + foton
Citera
2025-12-06, 01:09
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Ge exempel med närmare förklaringar + foton

Jag kan inte länka foton tyvärr. Det handlar om litografier som producerats utöver begränsat antal. Det handlar om möbler med uppebara estetiska imperfektioner från danska tillverkare, som inte kan anses hantverksmässiga. Samt mycket mera än just detta.
Citera
2025-12-06, 01:16
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Jag kan inte länka foton tyvärr. Det handlar om litografier som producerats utöver begränsat antal. Det handlar om möbler med uppebara estetiska imperfektioner från danska tillverkare, som inte kan anses hantverksmässiga. Samt mycket mera än just detta.

Vilka litografier, konstnärens namn, numrerade? Hur vet du att de producerats utöver begränsat antal?

Vilka estetiska imperfektioner, förtydliga. Märke på möblerna? Har du reklamerat?
Citera
2025-12-06, 01:24
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Vilka litografier, konstnärens namn, numrerade? Hur vet du att de producerats utöver begränsat antal?

Vilka estetiska imperfektioner, förtydliga. Märke på möblerna? Har du reklamerat?

Jag vill inte riskera att outa mig, det här handlar om mycket begränsade upplagor, men det är välkänt att svenska litograf-konstnärer fuskar med upplagor. Estetiska imperfektioner kan exemplifieras med att trä med ett helt annat utseende än grundprodukten lagts in. Sannolikt beroende på slarv vid ytbehandlingen. Dessutom spill av lack och färg som inte avlägsnats. Nu talar vi alltså inte om Ikea, eller dylikt, utan om möbler som kostar tiotusentals kronor per styck.
Citera
2025-12-06, 01:28
Medlem
WordWarriors avatar
Andra exempel: två stora och välkända svenska mässingshantverkare levererar produkter som är repade, sneda och vinda, långt utöver konstnärlig frihet ska tilläggas...
Citera
2025-12-06, 01:39
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Jag vill inte riskera att outa mig, det här handlar om mycket begränsade upplagor, men det är välkänt att svenska litograf-konstnärer fuskar med upplagor. Estetiska imperfektioner kan exemplifieras med att trä med ett helt annat utseende än grundprodukten lagts in. Sannolikt beroende på slarv vid ytbehandlingen. Dessutom spill av lack och färg som inte avlägsnats. Nu talar vi alltså inte om Ikea, eller dylikt, utan om möbler som kostar tiotusentals kronor per styck.

Om det är numrerade upplagor tryckta direkt från stenen räknas det som bedrägeri om det är som du påstår. Är numret dubblerat eller hur menar du?
Citera
2025-12-06, 01:46
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Om det är numrerade upplagor tryckta direkt från stenen räknas det som bedrägeri om det är som du påstår. Är numret dubblerat eller hur menar du?

Ja, det är exakt vad jag menar. Tryckmediet ska i normalfallet förstöras efter att upplagan är producerad. Detta sker mycket sällan. Eller aldrig.
Citera
2025-12-06, 01:48
Medlem
Ja,

Riktigt hantverk görs med själen utan vinstdrivande intresse i första hand.

Söker man riktigt serie- eller massproducerat hantverk riktar man blickarna åt, ja egentligen vart fan som helst, innan 1945.

Idag styr vinstintresset allt. Hantverk, eller handgjort, är också ett våldtaget begrepp.
Citera
2025-12-06, 01:59
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ja, det är exakt vad jag menar. Tryckmediet ska i normalfallet förstöras efter att upplagan är producerad. Detta sker mycket sällan. Eller aldrig.

Men då numreras inte de senare trycken från stenen. I alla fall kommer inte konsthandlaren att sälja tryck 301/300, eller om det trycks nya med tidigare nummer lär man upptäcka detta.

Däremot verkar det fuskas på andra sätt, och konstnärer som gör så borde bli uthängda så de får skämmas offentligt.
https://www.konstupplysningen.se/undvik-att-bli-lurad/fusket-med-grafiska-blad

Edit
Känner till konstnärer som låter verken gjutas i Indien. Sorglig utveckling.
Senast redigerad av skoputs 2025-12-06 kl. 02:02.
Citera
2025-12-06, 02:04
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Men då numreras inte de senare trycken från stenen. I alla fall kommer inte konsthandlaren att sälja tryck 301/300, eller om det trycks nya med tidigare nummer lär man upptäcka detta.

Däremot verkar det fuskas på andra sätt, och konstnärer som gör så borde bli uthängda så de får skämmas offentligt.

Ja, det stämmer. Har ett par exempel på relativt kända svenska konstnärer som ägnar sig åt tvivelaktig verksamhet, för att uttrycka sig lite diplomatiskt. Jag hänger inte ut namnen här, men, men...
Citera
2025-12-06, 02:21
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ja, det stämmer. Har ett par exempel på relativt kända svenska konstnärer som ägnar sig åt tvivelaktig verksamhet, för att uttrycka sig lite diplomatiskt. Jag hänger inte ut namnen här, men, men...

Det gäller att hålla sig till numrerade tryck

Citat:
Dessa onumrerade exemplar har historiskt sett varit ganska få och relativt negligerbara men på senare tid har det uppmärksammats ett ökande fusk med dessa onumrerade exemplar. Man har helt sonika tryckt fler och fler onumrerade exemplar och sålt dessa.

Detta fusk har inte uppmärksammats mycket eftersom alla i branschen (gallerister, tryckare, konstnärer) tjänar på det. I slutändan är det konsumenten som köpt de grafiska bladen som förlorar på det när det blir inflation i tryckverken. Det är dock inte nödvändigtvis så att priserna påverkas då det kan vara mycket svårt att veta hur många onumrerade exemplar som faktiskt finns ute!

Blir lite nyfiken på hur det kommer sig att du uppmärksammar hantverksförfallet och konstfusket i ett så brett spektrum, från möbler till grafiska blad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in