2025-12-05, 23:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Avsnitt 2 och 3 blir ren mumma efter denna shirt-storm.

Tänk alla medelålders "damer" som försvarar Jockiboi in döden. Hur ska de hantera avsnitt 2 och 3..
Citera
2025-12-05, 23:54
Medlem
majaparonpajs avatar
Det är inget nytt att influencers ljuger för att få framgång och uppmärksamhet... sedan kunna sälja en bok och tjäna pengar på det.

Det konstiga i det här är att han utsatte sin mamma för ett stort drev och verkar inte ha någon ånger kring det. Nu när han utsätts för ett drev, samtidigt som han har många följare som försvarar honom är det fel och SVT är si och så. Skärpning! It takes two to tango.
Citera
2025-12-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommier
Jag har inte riktigt kunnat släppa det där påståendet om ”monsterblod” då det har känts som ett uttryck direkt hämtat ur en film.

Han sa väl något i stil med att "mamma var besatt av skräckfilmer". Visst de kanske såg skräckfilmer ihop, men är nog bara en som åker runt o jagar spöken o skriver egna filmer.
Citera
2025-12-05, 23:55
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Jag har inte riktigt kunnat släppa det där påståendet om ”monsterblod” då det har känts som ett uttryck direkt hämtat ur en film. Absolut att det finns folk till allt men att någon skulle uttrycka sig så till en person denne vill trycka ner/psyka låter i alla fall i min värld väldigt märkligt. Så jag tänkte att det antagligen kommer från en film. Och att antingen har Joakim (som uppenbarligen är rätt så inbiten i skräckfilmer) sett det och sen applicerat på berättelsen om sig själv, alt att det påstår om monsterblodet är sant och i så fall har mamman snappat upp det från någon film.

Kollade upp det och mycket riktigt så fanns det en tv-serie baserad på böcker, Goosebumps, på svenska Kalla kårar i den serien fanns en ”serie i serien” som hette just Monster Blood och visades i Sverige med titeln Monsterblod. Jag har aldrig sett själv men var tydligen väldigt populärt så säkert en del här som kommer ihåg. Kalla kårar sändes i Sverige på Fox Kids under tiden okt 1995 - nov 1998. Så att mamman har sett och snappat upp går ju inte iom att Joakim flyttade året innan. 

Sen insåg jag att det är fler saker som flyter ihop med filmer.

Skärbrädan och maten låter som en scen ur den japanska skräckfilmen Suicide Club från 2001, där en kvinna skär morötter och samtidigt skär sina fingrar.

Det där med krypen under huden återkommer en hel del i film osv men det jag i första hand kommer att tänka på är Bug från 2006, där hela handlingen kretsar kring att huvudpersonerna är övertygade om att de har kryp under huden och för att få bort dem så sticker de sig med nålar.

Jag tror att han har klippt in saker han sett på film i sin bok, kanske medvetet och undermedvetet på samma gång, typ som ett slags ”målet helgar medlen”-rättfärdigande i sitt eget huvud. ”Om mamma får mig att känna mig som ett monster för att jag inte fick bo hemma så är det ju i princip samma sak som mina skräckhistorier.”

Bra grävt

Sen undrar man varför han själv håller på med skräckfilm om han nu har ett trauma runt skräckfilmer , hans mamma trodde ju filmerna va på riktigt enligt honom .
Han verkar ju farit väldigt illa runt dessa filmer som barn ….

Varför ska han då syssla med spökjakt och skräckfilm som vuxen ?
Känns lite skeva val om man nu har farit illa av det som barn
Citera
2025-12-06, 00:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Bra grävt

Sen undrar man varför han själv håller på med skräckfilm om han nu har ett trauma runt skräckfilmer , hans mamma trodde ju filmerna va på riktigt enligt honom .
Han verkar ju farit väldigt illa runt dessa filmer som barn ….

Varför ska han då syssla med spökjakt och skräckfilm som vuxen ?
Känns lite skeva val om man nu har farit illa av det som barn
Varför visar han skräckfilm för Lionel är väl också en fråga man måste ställa.
Citera
2025-12-06, 00:04
Medlem
Pommiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Han sa väl något i stil med att "mamma var besatt av skräckfilmer". Visst de kanske såg skräckfilmer ihop, men är nog bara en som åker runt o jagar spöken o skriver egna filmer.

Stämmer att han sagt det, jaa eller hur och här är flera exempel på filmer som synkar ihop med historier från honom - som har släppts långt efter han bott med sin mamma.
Citera
2025-12-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför visar han skräckfilm för Lionel är väl också en fråga man måste ställa.
Att du ens behöver fråga frågan. Han är bff med fattigbaronen. Uppenbart lika sjuk i huvudet. I hela huvudet, djupt. Ett barn som satts ut i skogen för att dö, för att skydda byn för inte så länge sen. En tradition vi borde ta tillbaks.
Senast redigerad av Greaser 2025-12-06 kl. 00:10.
Citera
2025-12-06, 00:11
Medlem
Såg nåt klipp där Jocke sitter o berättar för Renée att de tittade på mycket skräckfilm och att mamman var så borta så hon trodde på skräckfilmerna. Alltså då ska man ju ta kopiösa mängder med smärtstillande för att bli sån
Och då samtidigt ta hand om tre småbarn? För de här måste väl ändå varit när Jocke var 5-8 om han ska komma ihåg det, det verkar ju helt osannolikt
När dessutom soc var inblandade, de skulle inte märkt ett sånt stort intag av tabletter?
Och vi ska tro att alla i familjen ljuger då bara för att hämnas på Jocke om att tablettmissbruket började senare
Citera
2025-12-06, 00:20
Medlem
Finger slicing movies, mom, kitchen
The fog1980
Night of the comet, sjuttiotal
Childs play 2 1990
The believers 1987
The curse 1987

Tog bara några sekunder för Google.
Citera
2025-12-06, 00:48
Medlem
Citat:
Jag har inte riktigt kunnat släppa det där påståendet om ”monsterblod” då det har känts som ett uttryck direkt hämtat ur en film. Absolut att det finns folk till allt men att någon skulle uttrycka sig så till en person denne vill trycka ner/psyka låter i alla fall i min värld väldigt märkligt. Så jag tänkte att det antagligen kommer från en film. Och att antingen har Joakim (som uppenbarligen är rätt så inbiten i skräckfilmer) sett det och sen applicerat på berättelsen om sig själv, alt att det påstår om monsterblodet är sant och i så fall har mamman snappat upp det från någon film.

Kollade upp det och mycket riktigt så fanns det en tv-serie baserad på böcker, Goosebumps, på svenska Kalla kårar i den serien fanns en ”serie i serien” som hette just Monster Blood och visades i Sverige med titeln Monsterblod. Jag har aldrig sett själv men var tydligen väldigt populärt så säkert en del här som kommer ihåg. Kalla kårar sändes i Sverige på Fox Kids under tiden okt 1995 - nov 1998. Så att mamman har sett och snappat upp går ju inte iom att Joakim flyttade året innan. 

Sen insåg jag att det är fler saker som flyter ihop med filmer.

Skärbrädan och maten låter som en scen ur den japanska skräckfilmen Suicide Club från 2001, där en kvinna skär morötter och samtidigt skär sina fingrar.

Det där med krypen under huden återkommer en hel del i film osv men det jag i första hand kommer att tänka på är Bug från 2006, där hela handlingen kretsar kring att huvudpersonerna är övertygade om att de har kryp under huden och för att få bort dem så sticker de sig med nålar.

Jag tror att han har klippt in saker han sett på film i sin bok, kanske medvetet och undermedvetet på samma gång, typ som ett slags ”målet helgar medlen”-rättfärdigande i sitt eget huvud. ”Om mamma får mig att känna mig som ett monster för att jag inte fick bo hemma så är det ju i princip samma sak som mina skräckhistorier.”

Bra grävt! Jag hade själv på känn att många av Jockebois anekdoter är hämtade från skräckfilmer men har aldrig kunnat precisera vilka han plockat från.

Även rövarhistorien han drar om hur han var så fattig att han tvingades äta kattmat känns alldeles för klichéartad för att vara sann. Nog inte från en skräckfilm men för ca 20 år sedan var det vanlig urban legend att pensionärer åt kattmat för att de var fattiga
Citera
2025-12-06, 00:57
Medlem
Innerfittefetts avatar
Hur är det möjligt att detta freak lyckats lura så många med sina rövarhistorier?
Vilket jävla äckel som offrar sin familj för pengar! Hoppas fanskapet kommer att brinna!

Sjukt kul att nu se 25 öres journalister som tidigare hjälp detta vidriga kräk nu får skämmas!

Bra grävt SVT! Hoppas vi får se mer om denna vidriga typ och om alla tattare som lyft fram den vidriga psykopaten.
Citera
2025-12-06, 01:01
Medlem
Såg en riktigt intressant skärmdump från ett gammalt blogg inlägg från tiden han va Jokiboy cirka 5 år innan boken släpptes. Där han försvarade sin mamma efter att humorprogrammet partaj hade gjort narr av honom och hon.

https://postimg.cc/jwyMyV8B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in