Citat:
Ursprungligen postat av
Pommier
Jag har inte riktigt kunnat släppa det där påståendet om ”monsterblod” då det har känts som ett uttryck direkt hämtat ur en film. Absolut att det finns folk till allt men att någon skulle uttrycka sig så till en person denne vill trycka ner/psyka låter i alla fall i min värld väldigt märkligt. Så jag tänkte att det antagligen kommer från en film. Och att antingen har Joakim (som uppenbarligen är rätt så inbiten i skräckfilmer) sett det och sen applicerat på berättelsen om sig själv, alt att det påstår om monsterblodet är sant och i så fall har mamman snappat upp det från någon film.
Kollade upp det och mycket riktigt så fanns det en tv-serie baserad på böcker,
Goosebumps, på svenska Kalla kårar i den serien fanns en ”serie i serien” som hette just Monster Blood och visades i Sverige med titeln Monsterblod. Jag har aldrig sett själv men var tydligen väldigt populärt så säkert en del här som kommer ihåg. Kalla kårar sändes i Sverige på Fox Kids under tiden okt 1995 - nov 1998. Så att mamman har sett och snappat upp går ju inte iom att Joakim flyttade året innan.
Sen insåg jag att det är fler saker som flyter ihop med filmer.
Skärbrädan och maten låter som en scen ur den japanska skräckfilmen
Suicide Club från 2001, där en kvinna skär morötter och samtidigt skär sina fingrar.
Det där med krypen under huden återkommer en hel del i film osv men det jag i första hand kommer att tänka på är
Bug från 2006, där hela handlingen kretsar kring att huvudpersonerna är övertygade om att de har kryp under huden och för att få bort dem så sticker de sig med nålar.
Jag tror att han har klippt in saker han sett på film i sin bok, kanske medvetet och undermedvetet på samma gång, typ som ett slags ”målet helgar medlen”-rättfärdigande i sitt eget huvud. ”Om mamma får mig att känna mig som ett monster för att jag inte fick bo hemma så är det ju i princip samma sak som mina skräckhistorier.”
Bra grävt
Sen undrar man varför han själv håller på med skräckfilm om han nu har ett trauma runt skräckfilmer , hans mamma trodde ju filmerna va på riktigt enligt honom .
Han verkar ju farit väldigt illa runt dessa filmer som barn ….
Varför ska han då syssla med spökjakt och skräckfilm som vuxen ?
Känns lite skeva val om man nu har farit illa av det som barn