Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-05, 16:47
Medlem
Europa, den storslagna industrins och kapitalets hemvist, är samtidigt en plats där jordbruket gång på gång faller platt. Bidragen flödar till bönderna, inte för att de producerar mat, utan för att hålla ekonomin flytande, för att maskera hur avlägset kopplade de är från verklighetens behov.

Nu står EU-Mercosur-avtalet redo att undertecknas – en handelsförbindelse som skulle kunna gett oss billigare kött, soya och andra livsmedel. Men plötsligt sätter de bromsen i, rädda för konkurrens, för att skydda de egna marknaderna. Resultatet? De europeiska konsumenterna, trötta på att betala överpris, får vända på slantarna ännu mer.

Samtidigt viftar man med flaggan för att skydda Amazonas regnskog och brasilianska indianer – men det är bara ett fint skal för att dölja att det hela är en maskerad för ekonomiska intressen. Det är kapitalets sätt att säga: ”Vi vill behålla kontrollen, vi vill inte ha några störande faktorer.”

Och vad gör aktivisterna som allierat sig med konsumentfientliga jordbruksintressen? I Frankrike har de tydligen blivit de mest besvärliga. De kanske borde börja prata om vad som krävs för att skapa verklig förändring – inte bara symboliska handlingar, utan ett system som sätter människan och planeten före profit. Men nej, det är lättare att klaga, att blockera, att göra sig till besvärliga. För i slutändan är det inte bara jordbruket som är i kris – det är hela systemet som är i kris.

Kommer denna handelsavtal bli av tror ni?
Citera
2025-12-05, 17:04
Medlem
One2Manys avatar
EU har lärt sig av Rom, och vad som till slut hände med imperiet efter man outsourcat allt arbete och produktion till provinser drivna av slavkraft. Historien upprepar sig.

Europa ska vara självförsörjande, vi behöver inte billigt skit från barfotaländer om det är på bekostnad av våra egna arbetare och industrier.
Citera
2025-12-05, 17:20
Medlem
Rullandegalnings avatar
Några av anledningarna till att svenskt/(europeiskt) kött är dyrare är bland annat att vi använder mindre antibiotika(fler avlivningar), bättre djurhållningsregler(friskare djur både fysiskt som psykiskt), markant mycket dyrare bränsle, kortare odlingssäsong(mindre föda åt djuren).
Vill du äta utländskt kött så absolut ska du göra det, men du får i dig mer antibiotika och djuren har för det mesta en sämre levnadsstandard än djur i Europa, jag älskar kött men jag äter bara svenskt, både ur djurhållnings synvinkel men även för att jag vill ha kvar det svenska lantbruket ska leva kvar, det är en livlina att kunna föda sin befolkning, ju längre distributionskedjor desto sårbarare i kris.
Citera
2025-12-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
Några av anledningarna till att svenskt/(europeiskt) kött är dyrare är bland annat att vi använder mindre antibiotika(fler avlivningar), bättre djurhållningsregler(friskare djur både fysiskt som psykiskt), markant mycket dyrare bränsle, kortare odlingssäsong(mindre föda åt djuren).
Vill du äta utländskt kött så absolut ska du göra det, men du får i dig mer antibiotika och djuren har för det mesta en sämre levnadsstandard än djur i Europa, jag älskar kött men jag äter bara svenskt, både ur djurhållnings synvinkel men även för att jag vill ha kvar det svenska lantbruket ska leva kvar, det är en livlina att kunna föda sin befolkning, ju längre distributionskedjor desto sårbarare i kris.
Läggs ju mycket på försvaret nu. Det är ju också meningslöst om vi inte har egen matproduktion.
Citera
2025-12-05, 17:43
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Läggs ju mycket på försvaret nu. Det är ju också meningslöst om vi inte har egen matproduktion.
Absolut, men finns det ingen befolkning kvar att föda så spelar svenska bönder liten roll, så försvaret är ett måste.
Citera
2025-12-05, 17:55
Medlem
Citat:
Absolut, men finns det ingen befolkning kvar att föda så spelar svenska bönder liten roll, så försvaret är ett måste.
Det jag menar vi behöver båda delar.
Citera
2025-12-05, 18:45
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platensis
Europa, den storslagna industrins och kapitalets hemvist, är samtidigt en plats där jordbruket gång på gång faller platt. Bidragen flödar till bönderna, inte för att de producerar mat, utan för att hålla ekonomin flytande, för att maskera hur avlägset kopplade de är från verklighetens behov.

Nu står EU-Mercosur-avtalet redo att undertecknas – en handelsförbindelse som skulle kunna gett oss billigare kött, soya och andra livsmedel. Men plötsligt sätter de bromsen i, rädda för konkurrens, för att skydda de egna marknaderna. Resultatet? De europeiska konsumenterna, trötta på att betala överpris, får vända på slantarna ännu mer.

Samtidigt viftar man med flaggan för att skydda Amazonas regnskog och brasilianska indianer – men det är bara ett fint skal för att dölja att det hela är en maskerad för ekonomiska intressen. Det är kapitalets sätt att säga: ”Vi vill behålla kontrollen, vi vill inte ha några störande faktorer.”

Och vad gör aktivisterna som allierat sig med konsumentfientliga jordbruksintressen? I Frankrike har de tydligen blivit de mest besvärliga. De kanske borde börja prata om vad som krävs för att skapa verklig förändring – inte bara symboliska handlingar, utan ett system som sätter människan och planeten före profit. Men nej, det är lättare att klaga, att blockera, att göra sig till besvärliga. För i slutändan är det inte bara jordbruket som är i kris – det är hela systemet som är i kris.

Kommer denna handelsavtal bli av tror ni?

Det finns några faktorer att ta hänsyn till här. Dels att de Sydamerikanska ekonomierna har enormt mycket handelshinder, som försvårar för utländska aktörer att exportera dit, dels att man i Sydamerika bedriver jordbruk på ett sätt som är förbjudet i EU (p.g.a. hänsyn till djur, människor, ekologin och hållbarheten i jordbruket) och dels eftersom vi har ett strategiskt behov av att trygga vår egen livsmedelsproduktion. I Sydamerika så har man t.ex. snabbt växande problem med att jordarna utarmas och har ökande problem med resistens mot pesticider.

Därtill så innebär den globala uppvärmningen att produktionskapaciteten i de största delarna av Sydamerika (samt Afrika, Indien o.s.v.) över tid riskerar att minska, medan den f.f.a. kommer att öka i Kanada, centrala och norra Europa, samt Ryssland.

Vad gäller pesticider så står Sydamerika idag för en mycket stor andel av den globala användningen och det ökar hela tiden. Detta gör att Sydamerika och Kina i framtiden riskerar enorma resistensproblem, ovanpå problemen med att vädret blir för varmt, torrt och opålitligt.
Citera
2025-12-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
EU har lärt sig av Rom, och vad som till slut hände med imperiet efter man outsourcat allt arbete och produktion till provinser drivna av slavkraft. Historien upprepar sig.

Europa ska vara självförsörjande, vi behöver inte billigt skit från barfotaländer om det är på bekostnad av våra egna arbetare och industrier.

Ni i Europa är inte Rom, och vi i sydamerika är någon romersk eller europeisk provins. Än mindre har vi slavkraft.

Vi är fria nationer precis som er och vi har en handelsförslag som kan gynna bägge sidor.

Om du vill lära hur det går för länder som är sega i att handla med omvärlden kan du se på Sovjet, Kuba eller Kinesiska imperiet. Att tro att det kan vara lönt att göra allt på hemmaplan är det dummaste.
Citera
2025-12-05, 19:20
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platensis
Ni i Europa är inte Rom, och vi i sydamerika är någon romersk eller europeisk provins. Än mindre har vi slavkraft.

Vi är Rom, även om vi legat i davla i 100 år. Vi har krigat i 2000 år, vi har erövrat världen, dominerat varenda kontinent och skapat alla innovationer inom krigskonst.

Citat:
Vi är fria nationer precis som er och vi har en handelsförslag som kan gynna bägge sidor.

Ni är kolonier och barfotaländer med undermålig levnadsstandard, därför kan ni sälja era undermåliga produkter till ett lågt pris. Ni drömmer om att flytta till Europa, ingen i Europa skulle flytta till era shithole countries om de så fick betalt. Ni hade lika gärna varit slavar med era löner och er levnadsstandard.

Citat:
Om du vill lära hur det går för länder som är sega i att handla med omvärlden kan du se på Sovjet, Kuba eller Kinesiska imperiet. Att tro att det kan vara lönt att göra allt på hemmaplan är det dummaste.

Sovjet?

Vilka djävla fantasier. Sovjet existerar inte lilla gubben. Kuba går på knäna med 80 år av politiskt vanstyre, en ekonomi som är död. Kina är en papperstiger. Vet inte vad Kina har med sydamerikanska shithole-countries att göra either way.

Vi behöver inte göra allt på "hemmaplan", EU är tillräckligt stort för att vi inte ska behöva knulla oss själva genom att låta tredje part producera varor som försvinner när/om det blir krig.
Citera
2025-12-06, 19:53
Medlem
Alla tänkande europeer är skraja för det här. Inget bra om Europas bönder slås ut. Det är viktigt med självförsörjning när det gäller mat och energi, annars kan det gå riktigt illa.
Citera
2025-12-09, 13:45
Medlem
Citat:

Det är en tolkning, visst. Men en annan är att bidragsbönderna utgör en oerhört stark lobbygrupp – ungefär som jaktlobbyn i Sverige – som håller konsumenterna gisslan för sina egna särintressen.

Citat:

Jag äter redan sydamerikanskt kött utan att fylla kroppen med antibiotika.

Men är det någon som tror att köttkonsumtionen kommer vara en prioritet när krisen verkligen slår till? Nej, jag skulle hellre lägga tid på att lagra jodtabletter och lära mig odla potatis än att oroa mig för att köttförsörjningen plötsligt ska bli sårbar.
Citera
2025-12-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Det jag menar vi behöver båda delar.

Folket måste få ta del av fördelarna av en globaliserad värld. Det är inte rättvist att en liten grupps särintressen ska få gå för majoriteten av befolkningen. Det är för övrigt inte sant att jordbruket i Sverige eller Europa kommer gå under för att lite nötkött och sojabönor kommer in i landet. Bidragsbönderna får göra som alla andra bönder i världen gör och ta och anpassa sig till vad en marknad faktist är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in