Citat:
Ursprungligen postat av
Sassafras21
Okej så jag ska köra en tyngre variant av yoga? typ Hatha yoga?
Det känns som om kroppen har blivit känsligare för stress sen jag har läkt mina diagnoser.
Jag har mejlkontakt med en fysioterapeut. Finns det något jag kan ta upp till henne?
Yes, jag kan uppdatera hur det går.
Kan egentligen nästan inget om yoga så var tvungen att googla lite. Kort svar typ ja men ändå inte. Men Hatha yoga låter ändå rimligt, kanske är lätt för dig att komma in i som redan håller på med yoga. Det viktigaste är att du inte gör för mycket för tidigt. Om det är en övning en dag i veckan som krävs för att du inte ska känna dig dålig utan ger dig mer energi efteråt.
Saker och ting tar längre att läka än vad man tror, bara för att man känner sig bra betyder inte alltid att man är helt återhämtad. Och ja kroppen kan minnas trauman och därför reagera lättare.
Förklara dina symtom främst som sker efter träningen, var öppen om din bakgrund. Gissar på att fysion även skulle rekommendera en somatisk hälsokontroll, ta en del blodprover, ta kliniska parametrar och eventuellt ett ekg. Delvis se om de hittar något avvikande eller kan utesluta.
Sen är det väl fråga om övningar som har låg intensitet och inte är så återhämtningskrävande, sedan en plan om hur du ska öka i en lämplig takt.
Det är viktigt att du känner dig individuellt bemött och bedömd. Om det känns som att personen bara tar något standard från utbildningen så var ifrågasättande på ett respektfullt sätt.