2025-11-28, 18:16
Medlem
Sassafras21s avatar
Hej!

Jag behöver råd angående överträning. Har tränat i sex år nu och byggt upp en bra grund, dock har jag åkt på överträning nu senaste halvåret på grund av att jag ökade träningsmängden för hastigt.

Så nu sitter jag här övertränad. Har försökt komma tillbaka till den träningsmängden som fungerade bäst. Alltså gymmet tre gånger i veckan och långpromenader fem dagar i veckan.
Men jag hamnar tillbaka i övertränings tillståndet ändå. Känner yrsel och jätte konstig i kroppen.

Finns det några tips att använda sig av? Har läst att man ska halvera set, reps och intensiteten och försiktigt öka igen.

Kan man göra något annat?

Vad är bäst i min situation, en erfaren PT eller en fysioterapeut?

Tack på förhand, hoppas på några kloka svar!
Citera
2025-11-28, 18:33
Medlem
Överträning är egentligen brist på återhämtning. Man kan träna mycket mer om man förstår sig på återhämtning och sen allmänna belastningen i livet som arbeta, stress, relationer osv.
Citera
2025-11-28, 18:39
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sassafras21
Hej!

Jag behöver råd angående överträning. Har tränat i sex år nu och byggt upp en bra grund, dock har jag åkt på överträning nu senaste halvåret på grund av att jag ökade träningsmängden för hastigt.

Så nu sitter jag här övertränad. Har försökt komma tillbaka till den träningsmängden som fungerade bäst. Alltså gymmet tre gånger i veckan och långpromenader fem dagar i veckan.
Men jag hamnar tillbaka i övertränings tillståndet ändå. Känner yrsel och jätte konstig i kroppen.

Finns det några tips att använda sig av? Har läst att man ska halvera set, reps och intensiteten och försiktigt öka igen.

Finns info på nätet:

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/overtraning/
Citera
2025-11-28, 18:50
Medlem
Sassafras21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Överträning är egentligen brist på återhämtning. Man kan träna mycket mer om man förstår sig på återhämtning och sen allmänna belastningen i livet som arbeta, stress, relationer osv.

Okej, du har inga råd angående återhämtningen? Jag går lättare promenader, och får effekt av lättare yoga och meditation. Men jag blir ändå övertränad.

Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Finns info på nätet:

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/overtraning/

Tack för länken!
Citera
2025-11-28, 19:03
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Okej, du har inga råd angående återhämtningen? Jag går lättare promenader, och får effekt av lättare yoga och meditation. Men jag blir ändå övertränad.

Tack för länken!

Vet inte om det som funkar för mig kan funka för dig. Jag har ett par helt träningsfria dagar då jag får mina symptom, tar det lugn, vilar och äter normalt, dricker mycket vatten. Efter detta tränar jag reducerat program, tar ner repsen till ungefär halva och känner efter. Känns det här bra? Om det gör det, så ökar jag succesivt tills jag är på nivå för min grundträning.

Det är ofta just konditionen som triggar igång mina överträningssydrom, sällan bara styrketräningen.

Brukar vara återställd inom en vecka. Viktigt känna efter i tid och bromsa upp sig.
Citera
2025-11-28, 19:08
Medlem
Sassafras21s avatar
Citat:
Vet inte om det som funkar för mig kan funka för dig. Jag har ett par helt träningsfria dagar då jag får mina symptom, tar det lugn, vilar och äter normalt, dricker mycket vatten. Efter detta tränar jag reducerat program, tar ner repsen till ungefär halva och känner efter. Känns det här bra? Om det gör det, så ökar jag succesivt tills jag är på nivå för min grundträning.

Det är ofta just konditionen som triggar igång mina överträningssydrom, sällan bara styrketräningen.

Brukar vara återställd inom en vecka. Viktigt känna efter i tid och bromsa upp sig.

Jag testade att vila tre veckor helt från gymmet. Gick tillbaka till gymmet idag, och körde ett väldigt lätt pass. Men jag hamnade ur fas, kände jätte yrsel och konstig i kroppen efter passet.
Senast redigerad av Sassafras21 2025-11-28 kl. 19:11.
Citera
2025-11-28, 19:16
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Jag testade att vila tre veckor helt från gymmet. Gick tillbaka till gymmet idag, och körde ett väldigt lätt pass. Men jag hamnade ur fas, kände jätte yrsel och konstig i kroppen efter passet.

Gå till läkare som får göra en utredning på dig.
Citera
2025-11-28, 19:22
Medlem
Sassafras21s avatar
Citat:
Gå till läkare som får göra en utredning på dig.

Yes. Jag har bokat en privat fysioterapeut. Hoppas dom har kunskap att kunna hjälpa mig.
Citera
2025-11-28, 20:22
Medlem
Vätskar du upp ordentligt och har du tillräckligt med energi i kroppen, lågt blodsocker?
Citera
2025-11-28, 20:33
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Hej!

Skulle satsa på att vila/sova mer. Troligtvis är handlar det om din återhämtning. Kan ha med kosten eller stress att göra med.
Citera
2025-11-28, 20:53
Medlem
Jag undrar vad du menar med överträning?
Vad är det som gör att du upplever att du är övertränad?
Tecken på överträning brukar vara tex sömnsvårigheter.
Ingen lust att träna och att du känner dig trött innan träningen har startat.
Att man får "mjölksyra" tidigt i ett intensivt pass och att det tar lång tid innan det släpper.
Tar lång tid att återhämta sig efter ett hårt pass.

Du kan få tips genom att tex lyssna på podden "Prestera Mera". De pratar ofta om överträning.
https://open.spotify.com/show/4q9JwG0BCZxmFnbPQB4jqF?si=6cd0f06de9f44ec1
Citera
2025-11-28, 22:11
Avslutad
Försök varva mellan hårda och lugna pass. Är själv rätt dålig på det men försöker lära mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in