2025-12-05, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu är det beslutat att Israel får delta. Direkt efter beslutet meddelade tv-bolagen i Nederländerna, Spanien, Irland och Slovenien att de gör allvar i sina löften och drog sig ur ESC 2026.

Det kommer bli en pajastävling. Är detta döden för ESC?

EBU beslutade om nya röstningsregler som anses undanröja möjligheten till det fusk Israel bevisats hålla på med när det gäller statligt organiserad röstning, och därför får Israel vara med framåt också.
https://www.svt.se/kultur/officiellt-eurovision-song-contest-antar-ebus-regler-oppnar-for-israel

Fegt av EBU! Det var alltså de nya reglerna man röstade ja eller nej till, och inte Israels medverkan som sådan? Nästan så man hoppas att fler länder hoppar av så att tävlingen måste ställas in. SVT är nog för fega för att ta tydlig ställning dessvärre. Men med tanke på startfältet i Melodifestivalen hoppas jag att vi slipper ESC nästa år!
Citera
2025-12-05, 11:21
Medlem
TUKs avatar
Dåligt av EBU att fortsätta gulla med Israel. Det här kan mycket väl vara dödsstöten för ESC då det lär bli ännu fler länder som bojkottar tävlingen.
Citera
2025-12-05, 11:36
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Det faktum att juryn och folkets röster skiljer sig åt talar såklart för en tydlig lutning då folket per automatik är centrerad.

Det faktum att de utökar juryns makt säger allt du behöver veta för att förstå. Sen har vi ju bojkotten också hehe.

Varför skulle folks röster vara centrerade? Det varierar ju från land till land vad de röstar på. I övrigt ser jag tyvärr ingen vänsterinfluens inom ESC, hade ju gjort saker lite mer intressanta.

Jag hoppas innerligt fler länder bojkottar i år. Precis som Ryssland kickades ut borde Israel också ha det, så snart folkmordet och krigsbrotten uppdagades.
Citera
2025-12-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Varför skulle folks röster vara centrerade? Det varierar ju från land till land vad de röstar på. I övrigt ser jag tyvärr ingen vänsterinfluens inom ESC, hade ju gjort saker lite mer intressanta.

Jag hoppas innerligt fler länder bojkottar i år. Precis som Ryssland kickades ut borde Israel också ha det, så snart folkmordet och krigsbrotten uppdagades.

I ett så stort statistiskt urval som folkets röst tenderar resultatet att ligga nära den sanna genomsnittliga preferensen i populationen.

Folkets favorit har inte vunnit sedan 2022. Ändå är folket och Israels "kampanjer" problemet.

Juryn är givetvis politisk. Fem av de sex senaste vinnarna har varit öppet homosexuella eller bisexuella och haft en stor närvaro i LBTQ-communityn. Det är ett måste för att få juryns röst.

Där har du ESC-döden.
Citera
2025-12-05, 12:36
Medlem
Syrons avatar
Citat:
I ett så stort statistiskt urval som folkets röst tenderar resultatet att ligga nära den sanna genomsnittliga preferensen i populationen.

Folkets favorit har inte vunnit sedan 2022. Ändå är folket och Israels "kampanjer" problemet.

Juryn är givetvis politisk. Fem av de sex senaste vinnarna har varit öppet homosexuella eller bisexuella och haft en stor närvaro i LBTQ-communityn. Det är ett måste för att få juryns röst.

Där har du ESC-döden.

Ganska säker på att folk klagat på vinnarnas moral sen början av showen, oberoende av verkligheten eller vad som faktiskt väger in.
Citera
2025-12-05, 14:15
Medlem
Citat:

Där har du ESC-döden.

Vilka fem vinnare syftar du på? (Jag ifrågasätter inte uppgiften, är bara intresserad eftersom jag inte själv har "stor närvaro i LBTQ-communityn" och två av de sex senaste vinnarna har varit ensembler.)
Citera
2025-12-05, 14:23
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Vilka fem vinnare syftar du på? (Jag ifrågasätter inte uppgiften, är bara intresserad eftersom jag inte själv har "stor närvaro i LBTQ-communityn" och två av de sex senaste vinnarna har varit ensembler.)
On top of mind så har JJ och Duncan pojkvän, Nemo är non-binary och Victoria De Angelis i Måneskin är bi.
Citera
2025-12-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
On top of mind så har JJ och Duncan pojkvän, Nemo är non-binary och Victoria De Angelis i Måneskin är bi.

Precis. Och Loreen är bisexuell.

Ingen slump. Vinsterna på senare år är till stor del sanktionerat av en viss rörelse.

Bra komiskt att anklaga Israel för påverkankampanj.
Citera
2025-12-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen

Citat:
Precis. Och Loreen är bisexuell.

Ingen slump. Vinsterna på senare år är till stor del sanktionerat av en viss rörelse.

Bra komiskt att anklaga Israel för påverkankampanj.

Möjligen tycker jag det är en smula komiskt att en hel grupp betecknas som LBTQ för att en medlem är bisexuell. Men tack för hjälpen.
Citera
2025-12-10, 17:39
Medlem
skogsburkans avatar
Blir det ens något, 5 länder har dragit sig ur pga Gargamelernas medverkan.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/2p1Xrx/island-bojkottar-eurovision
Citera
2025-12-10, 19:09
Medlem
brianmolkos avatar
Palestina kan ju få vara med kvinnor i huckle och med en kör av kärleksbarn
Citera
2025-12-11, 07:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Blir det ens något, 5 länder har dragit sig ur pga Gargamelernas medverkan.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/2p1Xrx/island-bojkottar-eurovision

Kan i praktiken räkna in Portugal också. Även om tv-kanalen i sig inte bojkottat än har 11/15 artister i den nationella tävlingen sagt att de kommer bojkotta ESC om de vinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in