Citat:
Ursprungligen postat av
Motstroms
Liknande fraser som denna slänger folk ur sig nuförtiden utan närmare eftertanke. Skulle man då fråga dem aha så en psykolog gav honom den diagnosen? Så skulle svaret högst troligt bli nej. Jag vill absolut inte försvara narcissister. Men jag tycker det är problematiskt när personer som inte jobbar inom psykiatrin tror sig kunna diagnostisera någon. Säg då istället att ditt ex eller vem det nu är har narcissistiska drag eller att ditt ex var manipulativ. Men har personen inte blivit officiellt diagnoserad med narcissism så kan du inte veta om personen har det eller inte.
Jag förstår att man slänger ur sig detta för att beskriva att sitt ex var manipulativ. Men säg då att ditt ex var manipulativ och nöj dig med det.
Mitt intryck är att det är oerhört ovanligt att någon blir diagnosticerad med narcissistisk personlighetsstörning i Sverige.
Det finns stort sätt ingen behandling och ingen gruppterapi för personer med diagnosen i Sverige.
Ett bra exempel på detta fenomen är podden "älskade psykopat"
"I ”Älskade psykopat” möter vi män och kvinnor i olika åldrar som anonymt berättar sin historia eller erfarenheter de haft med en psykopat eller narcissist. Den kan vara inom en kärleksrelation, familjen och på jobbet. Mitt syfte är att lyfta fram berättelser som kanske annars sällan får ta plats."
Väldigt många som ställer upp är totala muppar och det är uppenbart att det inte står rätt till.
Mycket underhållande att lyssna på.