2025-12-05, 07:12
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Utbildningsgraden skiljer sig också där lågutbildade män röstar sd medan högutbildade kvinnor röstar rött.

Hade jag varit kvinna hade jag aldrig skaffat barn med en västerländsk man. Skaffa någon lågutbildad incel men taskig inkomst är ju som att ta hand om ett barn med diagnos.

Jag är övertygad om att fler separationer och skilsmässor kommer ske framöver där barnafödandet kraschar. Politiska polariseringar är inte att leka med men motståndarna till väst skrattar ju åt det hela
Känns som du förutsett ett inlägg - men från motståndarlaget - och handlar enligt devisen bättre förekomma än förekommas.

Det du säger motsägs av faktumet att kvinnor är mindre politiskt intresserade. Det i sin tur betyder nog att kvinnor suger i sig mestadels popkulturella politiska strömningar; ett smörgåsbord av lightläsk och snabbmat. Därför röstar de på S, C, Mp och V som ju näppeligen erbjuder något tuggmotstånd. Leva livet enkelt och med strömmen.

Höger är så brett idag och vi från icke akademikerhem vars föräldrar röstat S i alla tider kan känna oss hemma med stämpeln ”höger”. När jag var ung på 90-talet var det minerad mark att ”heja” på borgerligheten.

För övrigt har vi samma uppfostran som våra systrar som ju röstar rött, varför jag ärligt talat inte tror att skillnaderna mellan könen är så vida. Åtminstone finns inget groll i min egen familj mellan syskon. Däremot är kvinnorna anställda inom offentliga sektorn medan vi bröder tillhör det privata.
Citera
2025-12-05, 07:43
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det handlar inte så mkt om var man står, utan hur man förhåller sig till var man står.

My 2 cents.

Exakt. I takt med att människor blir mer narcissistiska av sig, förlorar sunt förnuft och respekt för andras åsikter samt sätter = - tecken mellan "känsla" och fakta, gräver sina skyttegravar och gör saker större än vad de behöver vara, kommer konflikterna att öka. Desto fler röda linjer man har, desto svårare att hitta en partner man trivs med.

// CC
Citera
2025-12-05, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Fråga:
Tror ni att dessa politiska skillnader är av avgörande betydelse för relationer och familjebildning? Kan ni själva uthärda en relation med en partner som tillhör ett annat politiskt läger?

Jag kan lätt erkänna att det är direkt omöjligt, jag hade aldrig kunnat ha en relation med en vänsterlutare.

Jag tror garanterat det är avgörande med hur kvinnor och män röstar, samt de stora klyftorna påverkar familjebildning.
Det är ju inte bara att folk röstar olika utan i detta kan ju en hel del frågor komma upp vid matbordet ex:
-Vill vi fortfarande ha hög invandring, samt tror man den bidrar positivt eller negativt till landet.
-Är det ok att folk alltid går på bidrag eller ska de utvisa om de liksom aldrig kommer i arbete.
-Vem ska vi utvisa och varför.
Samt egentligen massa annat.
Man brukar i affärssammanhang tala om snacka aldrig med potentiella kunder om politik eller religion. Detta är typiskt två ämnen som kan få en affär gå i stöpet på ett onödigt och märkligt, sätt utan att det ens behöver komma en förklaring om varför affären aldrig gick igenom.
Så hur skulle då två individer med helt olika livsåskådning som det faktiskt blir beroende på vilket block man tillhör leva tillsammans.
Det är jobbigt och illa nog bara hålla klaffen vid fikabordet på en arbetsplats med kollegor från olika politiska läger som gärna vill diskutera politik.
Nuförtiden så verkar det vara söndra och härska som är våra politikers målsättning, så jag tror inte de kan bry sig mindre.
Citera
2025-12-05, 07:58
Medlem
AndersPersson99s avatar
Jag tror det hindar parbildning och relationer, ja.

Det är lätt att vara emot miljöförstöring, för allas lika värde, att alla ska vara snälla osv. Men det är oftast hyfsat ointelligent och kontextlöst. Att vara emot fabriker, kärnkraft, utsläpp osv när man själv lever ett lyxliv helt beroende av dessa saker är idiotiskt.

Min bild är att tjejer är mer inriktade på intentioner än konsekvenser. Det är viktigare att vara snäll, göra rätt och tycka rätt än att konsekvenserna ska bli på ett särskilt sätt.

Många progressiva idéer till vänster har dessutom aldrig varit bidragande till det utvecklade samhället vi lever i. Istället är det ofta "manliga" frågor som polis, rättsväsende, försvar, energiförsörjning, industri, företagande, infrastruktur och ett meritbaserat samhälle som utvecklat oss dit vi är nu.

Dessutom har vi feminismen, som är negativ för män, genom positiv särbehandling, kvotering och favorisering av kvinnor och försök att styra maskulinitet.

Klart det här skapar klyftor.
Citera
2025-12-05, 09:18
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
När man inte trodde att det kunde bli värre så blev det bättre?

Det hör till vanligheten att unga i högre grad röstar rött, i Sverige kunde man inför förra valet se ett tydligt skifte åt ökad högerlutning.

SOM-institutet har nu släppt en ny rapport: Svenska ungdomstrender 1986-2024 som kartlägger ungas livsåskådning, politiska åsikter och roll i samhället bland 16-24 åringar. Där kan man bland annat se att:

- unga män är fortsatt mer intresserade av politik än unga kvinnor.
- överlag är unga idag något mer höger än vänster.
- en majoritet av unga män, 52 procent, placerar sig något eller klart till höger politiskt, fler än någonsin tidigare i undersökningens historia. Endast 24 procent av männen står till vänster.
- 43 procent av de unga kvinnorna står till vänster och 31 procent till höger.
- den stora politiska könsskillnaderna började växa fram from år 2016.

https://www.gu.se/sites/default/files/2025-11/Svenska%20ungdomstrender%201986-2024.pdf

Fråga:
Tror ni att dessa politiska skillnader är av avgörande betydelse för relationer och familjebildning? Kan ni själva uthärda en relation med en partner som tillhör ett annat politiskt läger?

Jag kan lätt erkänna att det är direkt omöjligt, jag hade aldrig kunnat ha en relation med en vänsterlutare.
En mycket viktigare fråga är väl, skulle du kunna vara ihop med en djupt religiös människa?
Citera
2025-12-05, 09:54
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Tyvärr visar forskning att polariseringen ökat emellan könen, framför allt pga av politiska åsikter/värderingar. Unga är dessutom mer intresserade av att bli rika och syssla med aktier än kärleksrelationer och familjebildning. Tyvärr, även forskning där

Samhället är ju dessutom inte alls lika öppet längre, folk håller sig för sig själva och i sina grupper.

Jag hade ett eget bachelor party för två år sedan. Hånglade upp två tjejer på samma ställe, dansade med flera, vi hade så jäkla roligt hela kvällen. Kör för fan, alla är så jävla nervösa och rädda - det är hindret. Har alltid varit åt Sverigedemokrat hållet och alla har alltid vetat det. Står du för något accepteras du.. Men är du skitnödig får du varken hångla eller värdig umgängeskrets.

Folk läser för mycket, gå ut och känn på livet lite så är det som vanligt. "Forskning" är ofta rent tyckande där forskningen används för att kunna grunda den egna personliga agendan mer.
Citera
2025-12-05, 09:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag tror det hindar parbildning och relationer, ja.

Det är lätt att vara emot miljöförstöring, för allas lika värde, att alla ska vara snälla osv. Men det är oftast hyfsat ointelligent och kontextlöst. Att vara emot fabriker, kärnkraft, utsläpp osv när man själv lever ett lyxliv helt beroende av dessa saker är idiotiskt.

Min bild är att tjejer är mer inriktade på intentioner än konsekvenser. Det är viktigare att vara snäll, göra rätt och tycka rätt än att konsekvenserna ska bli på ett särskilt sätt.

Många progressiva idéer till vänster har dessutom aldrig varit bidragande till det utvecklade samhället vi lever i. Istället är det ofta "manliga" frågor som polis, rättsväsende, försvar, energiförsörjning, industri, företagande, infrastruktur och ett meritbaserat samhälle som utvecklat oss dit vi är nu.

Dessutom har vi feminismen, som är negativ för män, genom positiv särbehandling, kvotering och favorisering av kvinnor och försök att styra maskulinitet.

Klart det här skapar klyftor.

Massor av idéer till vänster har skapat det samhälle vi har i dag.
Citera
2025-12-05, 10:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
...
Fråga:

Absolut.

Mitt livs kärlek gick på terroristuniversitet i Moskva när det begav sig, och var på Krim när det var kommunism där.

Själv är jag inte kommunist, och har aldrig röstat på S eller V.

Det är inte politiken som är ett problem i ett förhållande.

Här är en fråga, hur gör du om du är 11 år, och din kärlek är en vänsterlutare? Vet du ens vad det är?
Citera
2025-12-05, 10:06
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Kan folk inte bara låta bli att diskutera politik?

Om man är attraherade av varandra, och känner för att kanske leva ihop eller rent av starta familj i dessa onaturliga tider vi lever i, varför inte då göra det och undvika samtal om politik?
Tänk om du träffade världens dundertjej och hon var perfekt på alla vis och ni hade jätteroligt ihop. Ord som själsfrände och ”den rätta” börjar bli aktuella. Sedan en kväll sitter ni och pratar och så visar det sig att hon tycker att Ukraina borde ge upp och att Putin har poänger i sin retorik. Kan du då bara strunta i att prata politik och gå vidare som om inget hänt?

Det här med politisk lutning beror på trender. Paradigm som skiftar fram och tillbaka. Vänstertrenden har hållit i sig i många decennier nu och fick nytt syre när identitetspolitiken och feminismen lanserades på 90-talet. Så det är egentligen inte märkligt att pendeln svänger till sist. Det är aldrig bra att bara en sida dominerar fullständigt under lång tid. Som alltid så är en mix det mest optimala.
Citera
2025-12-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Känns som du förutsett ett inlägg - men från motståndarlaget - och handlar enligt devisen bättre förekomma än förekommas.

Det du säger motsägs av faktumet att kvinnor är mindre politiskt intresserade. Det i sin tur betyder nog att kvinnor suger i sig mestadels popkulturella politiska strömningar; ett smörgåsbord av lightläsk och snabbmat. Därför röstar de på S, C, Mp och V som ju näppeligen erbjuder något tuggmotstånd. Leva livet enkelt och med strömmen.

Höger är så brett idag och vi från icke akademikerhem vars föräldrar röstat S i alla tider kan känna oss hemma med stämpeln ”höger”. När jag var ung på 90-talet var det minerad mark att ”heja” på borgerligheten.

För övrigt har vi samma uppfostran som våra systrar som ju röstar rött, varför jag ärligt talat inte tror att skillnaderna mellan könen är så vida. Åtminstone finns inget groll i min egen familj mellan syskon. Däremot är kvinnorna anställda inom offentliga sektorn medan vi bröder tillhör det privata.

Det du säger motsägs av faktumet att unga män idag suger i sig mestadels MAGA strömningar som rött kött och incel propaganda. Därför röster de på sd, kd och m som ju näppeligen erbjuder härligt propaganda. Leva enkelt med den nationalistiska strömmen i Europa.

Nej vi har inte samma uppfostran som våra systrar. De biologiska skillnaderna är där och gör att vi snappar upp olika saker i livet som vi tycker är viktiga. Politik är mer skitsnack och inte fakta, vilket gör det enkelt för lågutbildade människor att vara en del av det
Citera
2025-12-05, 11:53
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Det du säger motsägs av faktumet att unga män idag suger i sig mestadels MAGA strömningar som rött kött och incel propaganda. Därför röster de på sd, kd och m som ju näppeligen erbjuder härligt propaganda. Leva enkelt med den nationalistiska strömmen i Europa.

Nej vi har inte samma uppfostran som våra systrar. De biologiska skillnaderna är där och gör att vi snappar upp olika saker i livet som vi tycker är viktiga. Politik är mer skitsnack och inte fakta, vilket gör det enkelt för lågutbildade människor att vara en del av det

Det räcker med ditt vänsterpartiskitsnack nu dinosaurier5. Ja, många lågutbildade röstar på SD men det gör man även på S. Det är fler lågutbildade som röstar S än SD men den faktan väljer du att bortse ifrån?

https://www.gu.se/sites/default/files/2021-10/2021%2014%20%20Partival%20bland%20l%C3%A5g-%20och%20h%C3%B6gutbildade%202018.pdf

// CC
Senast redigerad av CC75 2025-12-05 kl. 11:55.
Citera
2025-12-05, 12:07
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Vet inte om ungdomarna bryr sig så mycket egentligen men jag kanske bara projicerar för när jag var 18 var det festa och brudar som gällde och det snackades aldrig politik på förfesterna vad jag kan minnas!

Är ju mer nu som äldre man ser så klara skillnader att det inte hade funkat. Jag är ju foliehatt så någon som tar maktens bröd och skådespel vilket ju är allt politik är på för stort allvar skulle inte fungera så handlar inte ens om höger/vänster men med det sagt så har ju aldrig någonsin blivit intresserad av en feminist/vänstertjej så det urvalet har skett naturligt för det har inte funnits någon kemi där, offermentalitet gör mig ack så slak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in