2025-12-05, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Ja. Men vi tillämpar olika måttstockar. En som rör Ryssland, och en annan som gäller övriga världen.

Så är det. De kan inte med någon som helst trovärdighet stänga av Ryssland och låta Israel delta. Det går inte.

Dubbelmoralen blir så extremt uppenbar.

De enda som stödjer detta är de som anser att det är rätt och självklart att det skall vara olika regler för olika länder. "MAN KAN INTE JÄMFÖRA SÅ, X ÄR FAKTISKT EN "DEMOKRATI" är deras enda argument. I alla internationella frågor.

För majoriteten blir det bara löjligt. Får se hur många länder som drar sig ur spektaklet nu.
Citera
2025-12-05, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag är tveksam, de flesta gör som juden säger. Är det nått land som dragit sig ur?

Än så länge har Nederländerna, Spanien, Irland och Slovenien meddelat att de inte kommer att ställa upp i ESC nästa år.
Citera
2025-12-05, 08:09
Medlem
Släng ut dom för helvete o resten kan gå vidare med spektaklet
Citera
2025-12-05, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Så är det. De kan inte med någon som helst trovärdighet stänga av Ryssland och låta Israel delta. Det går inte.

Dubbelmoralen blir så extremt uppenbar.

De enda som stödjer detta är de som anser att det är rätt och självklart att det skall vara olika regler för olika länder. "MAN KAN INTE JÄMFÖRA SÅ, X ÄR FAKTISKT EN "DEMOKRATI" är deras enda argument. I alla internationella frågor.

För majoriteten blir det bara löjligt. Får se hur många länder som drar sig ur spektaklet nu.

Ryssland är ju en terrorstat och diktatur som terrormördar sina grannar och Israel är en demokrati som försvarar sig mot muslimska terrorister? Ser du verkligen inte skillnaden?
Citera
2025-12-05, 08:15
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.von.Oben
Såg du hur den lönnfete Håkan Svenneling stod i Aktuellt och ljög om "folkmord" fy fan man spydde nästan. Tur att Alice Teodorescu är så rak och ärlig.

Jag har inte tittat på SVT sen 7e oktober 2023 och kommer antagligen aldrig göra det heller. Jag är väldigt disillusionerad över hur den här världen har utvecklat sig sen runt 2006.
Citera
2025-12-05, 08:16
Medlem
löls avatar
Bra att Israel får vara med.
Var på tiden.

Och såklart att det ska gnällas från Hamas supportrarna
Citera
2025-12-05, 08:22
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
IDF omringade lägret så ingen kunde fly. De försåg falangisterna med ammunition, lyste upp lägret nattetid så massakern kunde fortgå. Det är bara ni sionister som inte ser Israel som medskyldigt.

Medskyldigt är inte samma sak, anklagelsen var att Israel startade kriget. Det är precis det här som är antisemitism: du hittar en jude bland de skyldiga så därför ligger judarna bakom alltsammans, de kristna var bara sekundära medlöpare.
Citera
2025-12-05, 08:25
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Israel lutar lite åt höger politiskt och ogillar vänster eller mitten styre just nu och vill avsluta sina fientligheter med sina islamistiska grannar. Men fan så är det inte klaner som verkar mot västvärlden och hela länder som Iran eller Muslimska djävla-sönerna i Egypten och Qatar. Israel är en handelspartner med ordnad ekonomi och produkter som efterfrågas inom EU. Ett tidigare utvecklingsland som idag står på egna ben. Med demokratisk utveckling behandlade digniteten HitlerGreta med mänskliga rättigheter. När du skriver att Eurovisionen inte är politiskt så menar du troligen att man accepterar homosexualitet i alla dess former.
Nu skrev jag att Eurovisionen har blivit politisk. Detta eftersom Ryssland och Belarus inte får vara med. På vad sett är Putin värre än Netanyahu? Har Putin lyckats dölja massakern på civila på Krimhalvön? Har han döljt att han hindrat matleveranser till Krim i förhoppning att invånarna där ska dö av svält. Har väst reportrar avstått att skriva om ministrarna i Putins regering som hoppas på en framtid då Krim är fritt från Krim bor?
Citera
2025-12-05, 08:25
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För att inte fastna i tröttsamma diskussioner om vad som är ett ”anfallskrig” och ”försvarskrig” osv så kommer jag med ett konkret påstående som du kan hålla med om eller inte:

Om ett land har dödat minst 1000 civila i ett annat land det senaste året så tycker jag de ska frysas ut från alla tänkbara sportsliga och kulturella sammanhang. Håller du med?
Nej.
Hoppas iofs att hela mellogrejen imploderar pga detta eftersom musiken är så kass men det skulle vara fel att utesluta Israel pga att de är konstant hotade och attackerade av sina grannländer.
Senast redigerad av KurtSchweinsteiger 2025-12-05 kl. 08:30.
Citera
2025-12-05, 08:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Wikipedia använder artikeln jag länkade som källa för antalet civila dödsoffer i sin artikel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kursk_campaign

Men jag antar att du även ser wikipedia som rysk desinformation.

Det är en sidodiskussion som kan föras i 100 andra trådar.

Jag står fast vid mitt första förslag att länder som dödat fler än 1000 civila på ett annat lands mark det senaste året bör uteslutas från alla tänkbara idrottsliga och kulturella sammanhang. Vilket land det än rör sig om.
Citera
2025-12-05, 08:40
Medlem
Kalaskula544s avatar
Klart Israel ska vara med.
Citera
2025-12-05, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Historien om det moderna Israel började i Basel 1897 då en grupp judar beslutade sig för att skapa en judisk stat i Palestina vilket ledde till massinvandring, erövring och etnisk rensning av den infödda befolkningen.
https://en.wikipedia.org/wiki/First_Zionist_Congress

Tjenare Xenon-bruttan,
Bra historia. Jag hade inte full koll på detta. Det intressanta här tycker jag är att du påpekar det negativa som massinvandring kan innebära för ett land.

Vad gäller melodifestivalen så är ju deras inställning att den är opolitisk och att den är extremt HBTQ-inkluderande.
Därför tycker jag att man inte ska stoppa något land alls från att deltaga.

Jag känner ryssar, inga konstiga människor. Ingen har dödat någon - vad jag vet.

Jag känner inte, men har träffat Israeler, inte heller anmärkningsvärt konstiga personer.

Jag har haft många kontakter med folk från mellanöstern, de flesta är ganska trevliga personer.

Man måste kunna se en bit över den politiska horisonten, och just vad gäller melodifestivalen så ska ju musiken ena folken, inte slå in fler kilar (anser jag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in