2025-12-05, 06:22
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Exakt! Herregud, vad är det inte Expo och folk fattar? Bara att gå till ett gäng skolor och ta ut klassfoton fr sent 70-tal och till nu, så får man en tydlig skala väldigt synlig. Man skulle ju vilja höra den bortförklaringen?
Tittar du sen på foton fr de sk utsatta områdena så är utbytet klart.

Ja så är det.

När jag gick i folkskolan hade vi faktiskt en italiensk flicka i klassen. Hennes pappa var diplomat.
Citera
2025-12-05, 06:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Min grund är att jag har läst Expos text som länkas i TS nu och för flera år sedan läst något annat som publicerats av Expo. Före och mellan dessa läsningstillfällen har jag uppnått egna insikter.

Du behöver inte krångla till det mer - du vet vad som menas med rasism och vilka som är rasister. Rasism är tydligt definierat och avgränsat och rasisterna är identifierade och det är inte hela svenska folket som är dessa. Att försöka undkomma rasismanlagelser genom att hänvisa till semantik eller hur det inte finns raser och därmed inte kan finnas rasism heller är just den sortens argumentation som förs av personer med rasistiska åsikter. Den håller inte i praktiken.

Inte heller kan man dissa rasismanklagelserna för att de görs av någon som man själv har bestämt sig för har definierat rasism ur ett förtryckare-förtryckt-perspektiv som man sedan kallar för ett vänsterperspektiv som man sedan kallar för ett kommunistperspektiv och som man då påtalar är något som inte fungerat i historien och därför är allt det tidigare nämnda också ogiltigt. Det man då ägnar sig åt är skudbeläggning genom samröre och det är ett logiskt felslut.

Du som motsätter dig massinvandring, vid vilken nivå övergår invandring till att bli massinvandring?

Genom att jag var med förr så vet jag hur rasism tycktes vara ett både godtyckligt och rörligt mål, men om man ser till vad Expo faktiskt var inriktade på då och fortfarande är så är målet detsamma - Expo är mot rasism och skriver artiklar och driver opinion under den premissen.
Nej! Expo är mot en verklighetsbeskrivning liksom du. Man skapar ett narrativ där man säger att de som säger sanningen är rasister för att slippa debattera.

Vänstern använder sig förstås av skuldbeläggning genom samröre. Precis som du säger att andra gör mot dig. Själva har de inga problem att ha samröre med judehatare, terrorister och diktaturer. De har aldrig stått upp för mänskliga rättigheter. Tvärtom har de genom sin korta historia alltid försvarat förtryck och gör det än.

Massinvandring handlar om att de kommer in stora massor. Kommer det motsvarande en större stad om året, är det förstås massinvandring. Att bara försöka ifrågasätta det anser jag är rena dumheter och ignorans. Det skulle vara som att säga att det aldrig förekommit någon massinvandring till USA.

Expo är bara för sin falska verklighetsbeskrivning. De anser att multikultur är bra och tror att om man utrotar vita människor kommer rasismen att försvinna. Man kan bara se den hos vita människor. Rasism hos andra skiter man i. För man ser allt ur ett förtryckare/förtryckta perspektiv. Där man delar in människor i kollektiv utifrån ekonomisk status.
De som är fattigare av kollektiven är förtryckta och de som är rikare är per automatik förtryckare. Att alla ska ha det likadant är deras mål. Man ska utjämna skillnaderna. Den metod man använder är att ställa grupp mot grupp och skapa hat mellan dem, sedan vet man inte vart det ska leda. För där tar tankeförmågan slut.

Vänstern söker aldrig samförstånd, bara konflikt och underordnande.

Om själva frågan så kommer jätteproppen Orvar att dö ut de närmaste åren. Kanske upp till hälften av den vita befolkningen kommer att försvinna. Då tycker jag att du ska fråga dig vem du vill ska bestämma över dig. Vilka ska leda landet. De som gett dig dina rättigheter, eller de som är emot dem. Hur vill du att framtiden ska se ut här?

Nu är det kanske redan försent för dig och din sort. Men just att ni inte vill ha någon debatt utan att tysta människor genom att bara skrika rasist, kommer inte att lösa några problem för er. Tvärtom.
Citera
2025-12-05, 06:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja.

[b]Där är de medvetet luddiga. De erkänner nog att här finns fler invandrare nu än på 90-talet. Men de räknar alla med svenskt pass och alla födda här som "svenskar" och med den logiken så har de i varje fall inte ökat särskilt mycket och kommer absolut aldrig att bli majoritet.

Det är en lek med ord helt enkelt. Och när läsaren inser det så inser man ju att de inte har några argument alls, att de bara tramsar.

Ja verkligen, med den logiken skulle alla med europeisk eller afrikansk härkomst räknas som indianer/native americans, således alla är indianer.
Citera
2025-12-05, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Dom har väl redan sin inställning klar. Och SD-sympatisörer är sällan särskilt begåvade.
Vad sympatiserar begåvade med?
Citera
2025-12-05, 08:19
Medlem
flyer1s avatar
Vadå folkutbyte, snart är de flesta mörkhyade i Sverige svenska med svenskt pass och har mörkhyade föräldrar som också är födda i Sverige ! Så då finns det ju enligt riksdagen inte så många längre med utrikesanknytning. Allt normaliseras med tiden, NOT.

Det visas inte äldre svenska filmer på TV längre, de vill väl inte våra barn ska se hur det oförstörda Sverige såg ut.
Pippilångstrump är numera barnförbjuden i praktiken.
Pippis pappa var negerkung, bra låt, he he.
Senast redigerad av flyer1 2025-12-05 kl. 08:23.
Citera
2025-12-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
De bara låtsas missförstå. En vanlig debattstrategi för trollen från Trollfabriken.

Men visst blir man trött när det diskuteras invandring och någon (idiot) kommer med inlägg i stil med "Min farmor kom från Finland, får jag bo i Sverige enligt dig"

Men det blir väl så eftersom de inte har några riktiga argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om man extrapolerar nuvarande trend sedan 2002 så kommer andelen med utländsk bakgrund att överstiga andelen med svensk bakgrund om 23 år. Det är basal matematik baserad på befintlig data.

Du får själv bedöma vilka länder du tror att alla dessa människor kommer från och om du tror att trenden kommer att minska, öka eller vara oförändrad.
Ja ja. jag började diskutera detta med att fråga varför den var en idiot som undrade om sin finska farmor.
Citera
2025-12-05, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Den rasstatistik som finns i USA och Storbritannen bygger på självidentifiering. Jag förstår inte varför vi skulle krångla till det genom att göra på något annat sätt ifall vi skulle upprätta motsvarande datamängder hos SCB i Sverige.
Diskuterade detta för att någon skrev att det var fel att negrer räknas som svenskar efter 3 generationer. Ska de välja mellan neger och svensk? Och är det säkert att de ens identifierar sig som svarta? Lärde mig av Onkel Toms stuga att 3e generationen "kvarteroner" inte behöver vara mörkare än italienare.
Citera
2025-12-05, 08:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Min grund är att jag har läst Expos text som länkas i TS nu och för flera år sedan läst något annat som publicerats av Expo. Före och mellan dessa läsningstillfällen har jag uppnått egna insikter.

Du behöver inte krångla till det mer - du vet vad som menas med rasism och vilka som är rasister. Rasism är tydligt definierat och avgränsat och rasisterna är identifierade och det är inte hela svenska folket som är dessa. Att försöka undkomma rasismanlagelser genom att hänvisa till semantik eller hur det inte finns raser och därmed inte kan finnas rasism heller är just den sortens argumentation som förs av personer med rasistiska åsikter. Den håller inte i praktiken.

Inte heller kan man dissa rasismanklagelserna för att de görs av någon som man själv har bestämt sig för har definierat rasism ur ett förtryckare-förtryckt-perspektiv som man sedan kallar för ett vänsterperspektiv som man sedan kallar för ett kommunistperspektiv och som man då påtalar är något som inte fungerat i historien och därför är allt det tidigare nämnda också ogiltigt. Det man då ägnar sig åt är skudbeläggning genom samröre och det är ett logiskt felslut.

Du som motsätter dig massinvandring, vid vilken nivå övergår invandring till att bli massinvandring?

Genom att jag var med förr så vet jag hur rasism tycktes vara ett både godtyckligt och rörligt mål, men om man ser till vad Expo faktiskt var inriktade på då och fortfarande är så är målet detsamma - Expo är mot rasism och skriver artiklar och driver opinion under den premissen.
Definitioner är alltid lurigt men enligt media så är utvisning av 56 irakier en massutvisning, men att ha tagit emot över 200,000 irakier är inte massinvandring.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-far-kritik-for-massutvisning
Citera
2025-12-05, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Vadå folkutbyte, snart är de flesta mörkhyade i Sverige svenska med svenskt pass och har mörkhyade föräldrar som också är födda i Sverige ! Så då finns det ju enligt riksdagen inte så många längre med utrikesanknytning. Allt normaliseras med tiden, NOT.

Det visas inte äldre svenska filmer på TV längre, de vill väl inte våra barn ska se hur det oförstörda Sverige såg ut.
Pippilångstrump är numera barnförbjuden i praktiken.
Pippis pappa var negerkung, bra låt, he he.
Börjar bli utanför ämnet, men visas ganska ofta gamla svenska filmer i TV på eftermiddagen. Gösta Berlings saga ganska nyss. Pippi Långstrump finns på bibliotekets barnavdelning även i gammal negerkungsbilaga. Ordet sades nog aldrig på filmerna. Onormaliserat redan då.
Citera
2025-12-05, 10:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Ett fascinerande inlägg. Ditt resonemang är som hämtat ur Kafkas Processen där du sprider anklagelser om rasism utan att någonsin komma till något konkret.

Massinvandring är en stor invandring som landet saknar resurser att hantera. Förekomsten av utanförskapsområden bevisar att den stora invandringen inte fungerar.

I övrigt hänvisar jag till det utförliga och tålmodiga svar du har fått av EnCarte:
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej! Expo är mot en verklighetsbeskrivning liksom du. Man skapar ett narrativ där man säger att de som säger sanningen är rasister för att slippa debattera.

Vänstern använder sig förstås av skuldbeläggning genom samröre. Precis som du säger att andra gör mot dig. Själva har de inga problem att ha samröre med judehatare, terrorister och diktaturer. De har aldrig stått upp för mänskliga rättigheter. Tvärtom har de genom sin korta historia alltid försvarat förtryck och gör det än.

Massinvandring handlar om att de kommer in stora massor. Kommer det motsvarande en större stad om året, är det förstås massinvandring. Att bara försöka ifrågasätta det anser jag är rena dumheter och ignorans. Det skulle vara som att säga att det aldrig förekommit någon massinvandring till USA.

Expo är bara för sin falska verklighetsbeskrivning. De anser att multikultur är bra och tror att om man utrotar vita människor kommer rasismen att försvinna. Man kan bara se den hos vita människor. Rasism hos andra skiter man i. För man ser allt ur ett förtryckare/förtryckta perspektiv. Där man delar in människor i kollektiv utifrån ekonomisk status.
De som är fattigare av kollektiven är förtryckta och de som är rikare är per automatik förtryckare. Att alla ska ha det likadant är deras mål. Man ska utjämna skillnaderna. Den metod man använder är att ställa grupp mot grupp och skapa hat mellan dem, sedan vet man inte vart det ska leda. För där tar tankeförmågan slut.

Vänstern söker aldrig samförstånd, bara konflikt och underordnande.

Om själva frågan så kommer jätteproppen Orvar att dö ut de närmaste åren. Kanske upp till hälften av den vita befolkningen kommer att försvinna. Då tycker jag att du ska fråga dig vem du vill ska bestämma över dig. Vilka ska leda landet. De som gett dig dina rättigheter, eller de som är emot dem. Hur vill du att framtiden ska se ut här?

Nu är det kanske redan försent för dig och din sort. Men just att ni inte vill ha någon debatt utan att tysta människor genom att bara skrika rasist, kommer inte att lösa några problem för er. Tvärtom.
(FB) Expo guidar: Myten om folkutbytet (2025-11-28)
Citera
2025-12-05, 10:42
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Fantastiskt! Hur lyckades du med det? Vill du vara min Expo-guide för jag skulle behöva en riktigt skicklig för att slippa se folkutbytet?
Jag var i Stockholm för ett par veckor sedan och mitt i centrala stan (på behörigt avstånd från utanförskapsområdena) sågs det fler människor från Mellanöstern och Afrika än från Sverige.
Malmö, där utanförskapet smälter ihop med stadskärnan, ser man bara folk från Mellanöstern och Afrika.
Det gäller dagtid.
Jag bor på landsbygden så långt från stöket det bara går men jag har levt i storstäder såsom Stockholm, London och Oslo - gemensamt för dessa är att stadsbilden präglas av icke-européer...
Trams, Malmö är total-vitt om du håller dig till västra halvan, man mixas bara på biografer och malls.

Jag BOR i Stockholm och din beskrivning är fullständigt idiotisk och om du inte vore knäpp skulle jag bjuda hit dig och förevisa stan "se där en vit, och en vit till, och en vit till...".

"präglas av icke-europeer", det räcker med en länk för att visa att du är en total lantis som gått vilse i det stora Stockholm. Kungsholmen syns från centralstation:
Citat:
https://start.stockholm/globalassets/start/om-stockholms-stad/utredningar-statistik-och-fakta/statistik/omradesfakta/inre-staden/kungsholmen/kungsholmen-stadsdelsomrade1.pdf
Exempel Kungsholmen Antal invånare 70 932
Födda i utlandet 12 920
12920 / 70932 = 18%

Av de "födda i utlandet" är minst häften från Finland, USA, Tyskland, Danmark, Polen, Grekland, Ryssland, Frankrike. Kvar i "folkutbytet" bidde en tummetott.

Eftersom alla vet Stockholms bostadspriser, en kvm kostar 100.000 kr på Kungsholmen, så hade det varit roligt att höra var alla Somalier bor på t.ex Kungsholmen?
Senast redigerad av Paris24 2025-12-05 kl. 10:48.
Citera
2025-12-05, 10:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Ja ja. jag började diskutera detta med att fråga varför den var en idiot som undrade om sin finska farmor.
Därför att saken inte handlar om invandring av finnar. Varför har du ännu inte förstått det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in