2025-10-21, 11:52
Medlem
[quote=Mimmirider|93277217]
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Ja det är en av de bästa globala indexfonderna.

1. Statistiskt sett är det bäst att köra in allt på en gång, men är du orolig så kan du dela upp det över tid om det känns bättre, skillnaden kommer inte vara jättestor.

2. En global indexfond räcker för de flesta, du kan komplettera med fler saker som t.ex. guld om du vill sänka risken. Fonder omfattas av något som heter investeringsskydd som bara gäller upp till 250 000kr i de flesta fall. Dock så är investerade pengar dina dvs banken ska inte kunna röra eller låna ut dem. Sedan om detta är verkligheten eller ej är ju svårt för en vanlig människa att veta men om vi ska lita på detta så är dina pengar säkra, även om banken eller fondbolaget går i konkurs.
[/QUOT

Hej!

Lyssnade på en svensk ekonomi- snubbe som heter Jesper. Han är en FIRE- personlighet.

Jag kan noll om saken men han pratade om breda globala index- fonder man investerar i på lång sikt.
1. Håller du med?

2. Isf vet du några olika du kan ge exempel på?

Jag försöker bli ekonomiskt oberoende och behöver inga pengar till mitt rullande liv. Inga lån, äger boendet. Tänkte stoppa in ev ca en miljon och 20.000 varje månad framöver.

Tacksam för svar!😃

Om du ej behöver pengarna inom en nära framtid så är en global indexfond som DNB Global Indeks S ett bra alternativ, den är bred och billig. Du behöver inte mer än så.
Citera
2025-10-21, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Om det blir krig så finns risk att alla fonder värdelösa. Och då blir ”investerarskyddet” värdelöst också.

Därför att det måste finnas en fungerande stat som kam upprätthålla gällande lag.

I en krissituation så kan bankerna länsas på pengar och polisen kanske är upplöst eller upptagen med annat.

Förstår att det finns en risk. Samtidigt känns det ju dumt att ha pengarna under kudden så att säga. Även om krig och kris kan ske och börsen kommer gå väldigt dåligt då så har den väl alltid återhämtat sig historiskt sett, trots alla krig och kriser världen gått igenom?

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Du ska helst inte köpa klumpsumma nej.

Vad är nackdelen med om jag slänger in 1,6 miljoner på en gång i t.ex. DNB Global Indeks S? Vad är det som jag ej tänkt på kan gå fel med det? Om jag ändå inte tänkt röra dom är det väl bra?
Citera
2025-10-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Förstår att det finns en risk. Samtidigt känns det ju dumt att ha pengarna under kudden så att säga. Även om krig och kris kan ske och börsen kommer gå väldigt dåligt då så har den väl alltid återhämtat sig historiskt sett, trots alla krig och kriser världen gått igenom?

Vad är nackdelen med om jag slänger in 1,6 miljoner på en gång i t.ex. DNB Global Indeks S? Vad är det som jag ej tänkt på kan gå fel med det? Om jag ändå inte tänkt röra dom är det väl bra?

Statistiskt sett är det som sagt rätt att slänga in hela summan på en gång, men det kan vara tungt att hantera psykiskt om värdet sjunker kraftigt i början, därav alternativet att sprida ut insättningarna över tid. Det här är något du får känna efter själv om du klarar av att se värdet gå ner 30-50% kort efter du har satt in pengarna, för den risken finns och då behöver du is i magen.
Citera
2025-10-21, 16:34
Medlem
Citat:
Statistiskt sett är det som sagt rätt att slänga in hela summan på en gång, men det kan vara tungt att hantera psykiskt om värdet sjunker kraftigt i början, därav alternativet att sprida ut insättningarna över tid. Det här är något du får känna efter själv om du klarar av att se värdet gå ner 30-50% kort efter du har satt in pengarna, för den risken finns och då behöver du is i magen.

Tack för svaret!

Okej, jag förstår. Det är alltså "bara" en mental grej att det kan vara dåligt att sätta in allting på en gång om man blir oroad och tar ut dem när det går dåligt. Så länge man sitter lugnt i båten och inte tar ut något bör det alltså vara bäst att sätta in en klumpsumma på 1,6 miljoner kr på direkten, och sedan köpa runt 10 000 kr av samma fond varje månad, alltid, oavsett läge.
Citera
2025-10-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Tack för svaret!

Okej, jag förstår. Det är alltså "bara" en mental grej att det kan vara dåligt att sätta in allting på en gång om man blir oroad och tar ut dem när det går dåligt. Så länge man sitter lugnt i båten och inte tar ut något bör det alltså vara bäst att sätta in en klumpsumma på 1,6 miljoner kr på direkten, och sedan köpa runt 10 000 kr av samma fond varje månad, alltid, oavsett läge.

Precis, statistiskt sätt är oddsen bäst om du slänger in allt så alla pengar börjar jobba direkt. Den bästa tiden att investera är för 20 år sedan, och den näst bästa är idag. Lite så fungerar tänket. Samma som trädplanteringen.
Citera
2025-11-07, 12:31
Medlem
Tänk bara på avgiften i fonden
Citera
2025-12-03, 17:21
Medlem
Citat:
Ja det är en av de bästa globala indexfonderna.

1. Statistiskt sett är det bäst att köra in allt på en gång, men är du orolig så kan du dela upp det över tid om det känns bättre, skillnaden kommer inte vara jättestor.

2. En global indexfond räcker för de flesta, du kan komplettera med fler saker som t.ex. guld om du vill sänka risken. Fonder omfattas av något som heter investeringsskydd som bara gäller upp till 250 000kr i de flesta fall. Dock så är investerade pengar dina dvs banken ska inte kunna röra eller låna ut dem. Sedan om detta är verkligheten eller ej är ju svårt för en vanlig människa att veta men om vi ska lita på detta så är dina pengar säkra, även om banken eller fondbolaget går i konkurs.

1. Utveckla gärna detta.
Citera
2025-12-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rickard621
1. Utveckla gärna detta.

Inte så mycket mer att utveckla än att det är bättre att sätta pengarna i arbete och låta de jobba så tidigt som möjligt än att vänta. Statistiskt sett är detta alltid bättre.

Men då kan man också ha otur och skyffla in allting just före en krasch, då kommer det bli jobbigt psykiskt att behöva vänta på eventuell återhämtning vilket kan ta många år eller om man har väldigt otur, aldrig händer beroende på vad man investerat i.
Citera
2025-12-04, 21:56
Medlem
Jag hade delat upp det på två olika fonder och två olika banker just utifall det blir stök vid en konkurs. Kan ju vara så att pengarna blir låsta en period. Har man två olika så minskar sårbarheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in