2025-12-04, 17:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
stämmer trådstart så är det samma

Står väl inte i trådstarten vilka banslingor som används (men länkas). Men jag har själv hittat banslingorna men inte kollat om det var samma som användes på VM, tänkte att någon annan redan hade kollat upp det.
Citera
2025-12-04, 18:11
Avstängd
BraxenLaxens avatar
Jonna är Sveriges skiddrottning hon blir bara bättre och bättre dessutom
Citera
2025-12-04, 18:59
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
är det bara jag som tycker sprinttävlingarna är alldeles för långa och utdragna? det är prolog, kvartar och semin innan det börjar på riktigt. Det är för långt tycker jag. Borde gå att klura ut ett bättre system. Kanske färre heat med fler deltagare. Eller bara färre som gå vidare från prologen.

Citat:
24 som går vidare från prologen
Absolut.

Citat:
3 heat med 8 i varje
Som vanligt 6st/heat x4, bästa två vidare per heat, inga tider

Citat:
sen final med de två bästa från varje heat innan
Tanken god fast mellanrunda måste finnas. Semi inga tider, tre bästa i varje semi till final.
Citera
2025-12-04, 19:04
Medlem
bcdefgs avatar
Datorhaveri, eller hur kommer det sig att man lagt upp startlistan för damerna men inte för herrarna för sprintkvalet?
Citera
2025-12-04, 19:09
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Datorhaveri, eller hur kommer det sig att man lagt upp startlistan för damerna men inte för herrarna för sprintkvalet?

Kanske mindre än 30 åkare så kvalet blir överflödigt?
Citera
2025-12-04, 19:30
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Legger ved en länk som jeg liker godt og er verd å spare på Der er alle aktuelle eventer oppe i headingen, og mye informasjon.
https://www.sportsidioten.no/resultater/sprint-klassisk-verdenscup-langrenn-trondheim-2025/

Ps. Vad gjelder banene for sprint, 10k og 20k, ser det ut til å være samme som i VM, og kommer vel greit fram på TS sin länk( syntes nu jeg iaf)
https://static1.squarespace.com/static/6825b5fdab9fd1332c064d67/t/691df1131ac9577c662bf57f/1763569939382/L%C3%B8ypekart+WC+Trondheim.pdf
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2025-12-04 kl. 19:40.
Citera
2025-12-04, 19:32
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Står väl inte i trådstarten vilka banslingor som används (men länkas). Men jag har själv hittat banslingorna men inte kollat om det var samma som användes på VM, tänkte att någon annan redan hade kollat upp det.
Har inte VM-slingorna framför mig, men det är så jag minns dom, som de presenteras till denna VC.
Skiljer det något tror jag det är väldigt marginellt...
Citera
2025-12-04, 19:40
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
är det bara jag som tycker sprinttävlingarna är alldeles för långa och utdragna? det är prolog, kvartar och semin innan det börjar på riktigt. Det är för långt tycker jag. Borde gå att klura ut ett bättre system. Kanske färre heat med fler deltagare. Eller bara färre som gå vidare från prologen.

24 som går vidare från prologen
3 heat med 8 i varje
sen final med de två bästa från varje heat innan

Öööhhh??
Vadå långa och utdragna??
Det är perfekt som det är - allt över på två timmar, mindre tävlingstid än en tråkig fotbollsmatch, eller, betydligt mer spännande än herrfotboll, golf eller skitskytte…
Citera
2025-12-04, 19:51
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraxenLaxen
Jonna är Sveriges skiddrottning hon blir bara bättre och bättre dessutom

Näää…
Sveriges skiddrottning är fortfarande CHARLOTTE KALLA!

Charlotte har vunnit medaljer i mästerskap i flertalet distanser, CK har vunnit Tour de Ski, Charlotte har både OS-guld och VM-guld, Charlotte har dubbla mästerskapsguld i stafett - listan kan göras lång.

Jonna Sundling har lång väg att gå om hon vill kalla sig Sveriges skiddrottning.
Hade Linn Svahn inte haft max oflyt hela tiden är det inte säkert att Jonna skulle ha fyra mästerskapsguld…
Citera
2025-12-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Det här blir mycket intressanta tävlingar.

Sprint i Trondheim, klassisk stil, en väl förberedd Skistad - vad kommer det att innebära för slutresultatet? Kan Maja "ofarlig" smyga med och hota på upploppet?

Skiathlon blir höjdpunkten för mig: Jonna och Heidi Weng vill ha revansch. Ebba vill visa att hon är regerande mästare. Frida kämpade med skadekänningar senast, nu kan hon också visa var skåpet ska stå. Diggins behöver som vanligt ta sig igenom klassiska delen på ett lämpligt sätt, så blir hon också att räkna med.

På individuella fristilen är jag extra nyfiken på vad Jonna kan göra. Jag har fortfarande känslan att gemensamma starter är hennes bästa segerchanser i distanstävlingar, men hon får gärna överbevisa mig om den saken.
Hon har redan visat att hon kan vinna distanslopp med individuell start.
Minneapolis 18/2 -24 vann hon ganska överlägset före Frida och Jessie.
Men det är klart att man vill se henne prestera även i T-heim!
Citera
2025-12-04, 20:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Legger ved en länk som jeg liker godt og er verd å spare på Der er alle aktuelle eventer oppe i headingen, og mye informasjon.
https://www.sportsidioten.no/resultater/sprint-klassisk-verdenscup-langrenn-trondheim-2025/

Ps. Vad gjelder banene for sprint, 10k og 20k, ser det ut til å være samme som i VM, og kommer vel greit fram på TS sin länk( syntes nu jeg iaf)
https://static1.squarespace.com/static/6825b5fdab9fd1332c064d67/t/691df1131ac9577c662bf57f/1763569939382/L%C3%B8ypekart+WC+Trondheim.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Har inte VM-slingorna framför mig, men det är så jag minns dom, som de presenteras till denna VC.
Skiljer det något tror jag det är väldigt marginellt...

Bra, då vet svenskorna hur tuffa banorna är.
Citera
2025-12-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Näää…
Sveriges skiddrottning är fortfarande CHARLOTTE KALLA!

Charlotte har vunnit medaljer i mästerskap i flertalet distanser, CK har vunnit Tour de Ski, Charlotte har både OS-guld och VM-guld, Charlotte har dubbla mästerskapsguld i stafett - listan kan göras lång.

Jonna Sundling har lång väg att gå om hon vill kalla sig Sveriges skiddrottning.
Hade Linn Svahn inte haft max oflyt hela tiden är det inte säkert att Jonna skulle ha fyra mästerskapsguld…

Har du rätt i men 2 guld i Cortina för Jonna så är hon störst.
Sedan är det alla dessa om inte om fanns. Om inte Norge vallat bort sig i Falun på 10km fritt hade Charlotte aldrig vunnit. Om inte Marit åkt skidor om inte Therese åkt skidor hade Charlotte tagit fler världscupsegrar, hon vann ju nästan aldrig 12 segrar på 16 säsonger...Om inte Maja förstört för Jonna i sprintstafetten på os.
Linn var ju skitsur på Ebba efter ett lopp för att hon inte kunde åka fort nog utför...om inte om fanns så hade kanske Linn stått på benen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in