2025-12-03, 19:34
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Rent bullshit og du driver tydelig og troller. Klovn!

Sitat: "Gruppen som brukte frivekter økte styrken mer når begge gruppene ble testet i øvelser med frie vekter, og maskin-gruppen tenderte til å øke styrken mer i maskin-øvelser enn fri-vekt gruppen. "

Ikke "litt" .. .det var du som satte inn det. Du lyver regelrett om hva som ble postet her. Link igjen:
https://afpt.no/fagstoff/hva-er-best-frivekter-eller-maskiner

Kettlebells var en fattigmannsøvelse i østeuropa men ble tatt ibruk av østeuropeiske OL-utøvere, før det har blitt sentral i trening for kampsportutøvere etc.

Så det er du som gjør bort deg her. Din narr.

Kettlebelltrening med Joe Rogan som et eksempel:

https://youtu.be/kJWuRmHEjk4

Haha jag VISSTE att du hade fått dina idiotiska kettlebell-fasoner från idioten Joe Rogan.

Det är visst "lite", i gruppen med fria vikter ökade styrkan signifikant, i maskingruppen "tenderade" den till att öka mer i dom specifika maskinrörelserna, medan fria vikter ökar styrkan signifikant i hela kroppen.

Men visst gå och kör din multimaskin så du kan träna allt i ett, svinga lite kettlebells och apa efter Joe Rogan lite mer.
Citera
2025-12-03, 20:05
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Haha jag VISSTE att du hade fått dina idiotiska kettlebell-fasoner från idioten Joe Rogan.

Det är visst "lite", i gruppen med fria vikter ökade styrkan signifikant, i maskingruppen "tenderade" den till att öka mer i dom specifika maskinrörelserna, medan fria vikter ökar styrkan signifikant i hela kroppen.

Men visst gå och kör din multimaskin så du kan träna allt i ett, svinga lite kettlebells och apa efter Joe Rogan lite mer.

Åja, jeg trener kettlebells fordi joe rogan gjør det, der har vi det ja.

Idiot.

Du har sagt så mye bullshit her at jeg tror du juger om at du trener. Jeg tror det eneste du løfter er ølbokser som du henter fra kjøleskapet.
Citera
2025-12-03, 20:40
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Åja, jeg trener kettlebells fordi joe rogan gjør det, der har vi det ja.

Idiot.

Du har sagt så mye bullshit her at jeg tror du juger om at du trener. Jeg tror det eneste du løfter er ølbokser som du henter fra kjøleskapet.

Jag säger att träning med fria vikter är bättre för styrka, stabilitet och allt annat. Du säger att maskiner och kettlebells är bättre för att nån online-pt i Norge säger det på grund av en studie dom gjorde som visar att fria vikter är bättre
Citera
2025-12-03, 20:44
Medlem
Verka som allt ska gå snabbt då om man vill bli biffig
Tyngt under kort tid . Återhämta lyft snabbt tungt vila eller?
Senast redigerad av troligengud 2025-12-03 kl. 20:47.
Citera
2025-12-03, 20:55
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Jag säger att träning med fria vikter är bättre för styrka, stabilitet och allt annat. Du säger att maskiner och kettlebells är bättre för att nån online-pt i Norge säger det på grund av en studie dom gjorde som visar att fria vikter är bättre

Igjen juger du. Studien i norge sier IKKE at frivekter er bedre for styrke annet enn i frivekter mens maskinvekter gir bedre styrke i maskin, totalt sett sier studien det er irrelevant om man trener maskin eller frivekter for styrke og muskelvekst. Og det er en av mange studier som sier dette. Jeg kunne googlet frem en hel drøss med tester som sier akuratt dette her, men jeg gadd ikke finne mer enn 1 fra Norge.

Jeg sier det lille av fordeler man får av frivekter kan man gjøre opp for ved å legge inn noen kettlebells-øvelser. Du juger igjen og sier bare amatører og nybegynnere bruker kettlebells, mens faktum er at kjendisen joe rogan, kommentator i UFC, trener med kettlebells og kettlebellstrening er en sentral del av treningen til kampsportutøvere over hele verden fordi de er veldig effektivt til det. Og igjen, jeg har ALDRI sagt at kettlebells er det overlegent beste til å gjøre deg sterk i markløft og knebøy med barbells som du påstår jeg har sagt og som igjen er å juge om det jeg sier.

Så slutt å juge om hva jeg sier, jeg har ikke sagt noe av det du sier jeg har sagt, testen sier ikke noe av det du sier den sa, og jeg begynte heller ikke med kettlebells fordi Joe Rogan gjorde det og at han er en slags gud for meg, men fordi det et bra tillegg til maskintrening og jeg viste at du er full av bullshit ved å poengtere at mannen bak verdens mest kjente podcast og kampsportere, Joe Rogan, faktisk gjør det, altså ingen nybegynner og amatør.

Dette er det JEG har sagt og det JEG mener, og du må være en idiot og dummere enn en ape for å tolke at jeg mener noe annet enn akuratt det jeg har sagt her. Og ikke tror jeg på at du trener, til det sier du for mye dumt, du høres ut som en fjortenåring som sitter og troller.

Det var det siste jeg gadd skrive om det her.
Senast redigerad av r0mantic0 2025-12-03 kl. 20:59.
Citera
2025-12-04, 01:36
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Igjen juger du. Studien i norge sier IKKE at frivekter er bedre for styrke annet enn i frivekter mens maskinvekter gir bedre styrke i maskin, totalt sett sier studien det er irrelevant om man trener maskin eller frivekter for styrke og muskelvekst. Og det er en av mange studier som sier dette. Jeg kunne googlet frem en hel drøss med tester som sier akuratt dette her, men jeg gadd ikke finne mer enn 1 fra Norge.

Jeg sier det lille av fordeler man får av frivekter kan man gjøre opp for ved å legge inn noen kettlebells-øvelser. Du juger igjen og sier bare amatører og nybegynnere bruker kettlebells, mens faktum er at kjendisen joe rogan, kommentator i UFC, trener med kettlebells og kettlebellstrening er en sentral del av treningen til kampsportutøvere over hele verden fordi de er veldig effektivt til det. Og igjen, jeg har ALDRI sagt at kettlebells er det overlegent beste til å gjøre deg sterk i markløft og knebøy med barbells som du påstår jeg har sagt og som igjen er å juge om det jeg sier.

Så slutt å juge om hva jeg sier, jeg har ikke sagt noe av det du sier jeg har sagt, testen sier ikke noe av det du sier den sa, og jeg begynte heller ikke med kettlebells fordi Joe Rogan gjorde det og at han er en slags gud for meg, men fordi det et bra tillegg til maskintrening og jeg viste at du er full av bullshit ved å poengtere at mannen bak verdens mest kjente podcast og kampsportere, Joe Rogan, faktisk gjør det, altså ingen nybegynner og amatør.

Dette er det JEG har sagt og det JEG mener, og du må være en idiot og dummere enn en ape for å tolke at jeg mener noe annet enn akuratt det jeg har sagt her. Og ikke tror jeg på at du trener, til det sier du for mye dumt, du høres ut som en fjortenåring som sitter og troller.

Det var det siste jeg gadd skrive om det her.

Ännu en gång så har du fel i allt du skriver och du läser inte ens studien du pratar om. På samma sätt som du likställer maskin och maskin så likställer du styrka och styrka. I studien menade dom att maskingruppen blev starkare i maskinrörelsebanan, medan friviktsgruppen blev starkare i fria vikter. Att bli starkare i fria vikter vs bli starkare i en maskin är långt ifrån samma sak och starkare i fria vikter är hundra gånger bättre. Du är ju uppenbarligen en amatör som inte kan eller förstår mycket om träning, det är därför du följer online pts och kollar på Joe Rogan. Du har sett någon idiotisk youtube short som pratar om kettlebells och sen tror du att kettlebells är världens bästa träning. Tror du att din kropp vet om du håller i en kettlebell eller en hantel eller en skivstång?

Det finns alltså inga fördelar med maskiner över fria vikter, men det finns fördelar med fria vikter över maskiner. Det här vet alla som har idrottat på hög nivå, det här vet alla som har studerat, det här vet alla som har tränat länge och blivit starka. Men inte du.
Citera
2025-12-04, 10:16
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ännu en gång så har du fel i allt du skriver och du läser inte ens studien du pratar om. På samma sätt som du likställer maskin och maskin så likställer du styrka och styrka. I studien menade dom att maskingruppen blev starkare i maskinrörelsebanan, medan friviktsgruppen blev starkare i fria vikter. Att bli starkare i fria vikter vs bli starkare i en maskin är långt ifrån samma sak och starkare i fria vikter är hundra gånger bättre. Du är ju uppenbarligen en amatör som inte kan eller förstår mycket om träning, det är därför du följer online pts och kollar på Joe Rogan. Du har sett någon idiotisk youtube short som pratar om kettlebells och sen tror du att kettlebells är världens bästa träning. Tror du att din kropp vet om du håller i en kettlebell eller en hantel eller en skivstång?

Det finns alltså inga fördelar med maskiner över fria vikter, men det finns fördelar med fria vikter över maskiner. Det här vet alla som har idrottat på hög nivå, det här vet alla som har studerat, det här vet alla som har tränat länge och blivit starka. Men inte du.

Igjen juger du.

Du påstår jeg sier "kettlebells er verdens beste trening", at joe rogan er min helt etc, ting du bare finner på. Du juger også om hva jeg har sagt om maskintrening vs frivekter, jeg har ikke nektet for at frivekter gir fordeler ovenfor maskin på funksjonell styrke/atletisisme i endel sporter, jeg sier at kettlebells kan erstatte fordeler frivekter gir, og er en bra kombinasjon med å trene maskin om man vil drive skadeforebygging.

Dette kan ALLE her se selv om de leser innleggene mine rett bakover her, bare å gå 2-3-4 poster bakover så står alt sammen der.

Altså er det dokumentert her at alt du skriver her rene løgner og personangrep, tydelig fordi du er en fet fjortenåring taper som føler deg mindreverdig når du diskuterer med en som faktisk kan litt om trening, og derfor oppfører du deg som en ape og er helt idiot.

Og DET blir det siste jeg gidder å skriver her.
Citera
2025-12-04, 10:21
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjesing
Swings med hantler eller kettlebells er en dårlig erstatning for olympiske løft.

Olympisk løfting har jeg ikke genetikk til.

Jeg har en gammel instruksjons brosjyre for York hantler fra 1940- tallet eller så. Der var en av øvelsene swings med hantler. Egentlig kan man mosjonere hele kroppen med ca. 7 hantel øvelser, det blir imidlertid ikke tung styrketrening. Mer metcon eller aerobic osv. Muskel aktivering?

Tenker da på hanteløvelser som swings, en arms press osv.

Hadde en 12 kg kettlebell. Men ga den bort. Synes et par tre kilos hantler fra Biltema er mye bedre. Ikke le, du bruker mye mindre vekt på swings med hantler enn med kettlebell, hvis du gjør det riktig.

Gjør ikke dette fast i dag. Men hvis jeg gidder kan jeg kjøre daglig rutine med cirka 7 hanteløvelser, for hele kroppen.

Frivekter er best stort sett for de som har genetikk til det. De eneste maskinene som fortjener å nevnes sammen med frivekter er beinpressmaskiner som en kan trene veldig tungt med, og reverse hyper maskin.

Trodde tidligere at Nautilus eller Hammer Strength pullover maskin var veldig nyttig. Men, er i dag skeptisk. Selv om slike maskiner er en del av Bodybuilding historien, tror jeg andre ting som gjør nesten det samme er nyttigere. Tenker da på en bestemt øvelse med stort loop bånd strikk.

Kettlebells begynte først å bli en sport utover 80 eller 90-tallet og var ukjent her til da så at det er noe manualer her fra før det gir ingen mening.

Og genetikk for olympiske løft <- Nettopp. Tunge løft med stang krever også perfekt form ellers pådrar man seg ryggskader.

Kettlebelltrening har mye mindre skaderisiko, skaderisiko med maskin er nesten null.

I det lange løp så påstår jeg å trene med maskin og kettlebells gir deg mye mer igjen enn å trene med stang, særlig om du er over 40.
Citera
2025-12-04, 11:27
Medlem
Kettlebells var kjent i USA/Canada på første del av 1900- tallet. Det var selvfølgelig immigranter som hadde dem med seg.

Bruken av kettlebells forsvant til fordel for stang og hantler (dummbells). Før kettlebells dukket opp igjen som en tulle- trend.
Citera
2025-12-04, 11:37
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
I det lange løp så påstår jeg å trene med maskin og kettlebells gir deg mye mer igjen enn å trene med stang, særlig om du er over 40.

Vad har åldern med det att göra? En bit över 40 själv och det är ingen ålder i styrkesammanhang, iaf när det kommer till råstyrka. En stång kan man lägga en massa vikt på, KB blir cirkus-lyft när det blir tyngre.

Snart säger du väl att jag kommer sträcka en baksida när jag kör mina 800m -intervaller.

Träningsmaskiner är inte alla bra heller, vissa är dåligt designade eller passar helt enkelt inte vissa. En skivstång är simplare. Det finns för övrigt en del olika så det skall nog mycket till om en inte skall passa.
Citera
2025-12-04, 12:38
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vad har åldern med det att göra? En bit över 40 själv och det är ingen ålder i styrkesammanhang, iaf när det kommer till råstyrka. En stång kan man lägga en massa vikt på, KB blir cirkus-lyft när det blir tyngre.

Snart säger du väl att jag kommer sträcka en baksida när jag kör mina 800m -intervaller.

Träningsmaskiner är inte alla bra heller, vissa är dåligt designade eller passar helt enkelt inte vissa. En skivstång är simplare. Det finns för övrigt en del olika så det skall nog mycket till om en inte skall passa.

LOL

Tunge løft med stang på ryggen gjør deg ekstremt rå på å bære store tunge spann med bullshit også har det litt smitteeffekt over til andre ting pga balanse o.l. Men sirkusløftene som du kaller det er nettopp det som gjør treningen med kettlebells så overførbart til styrke i dagliglivet, men på en mye mer skånsom og tilgivende måte enn barbellsquats med 200 kg på ryggen. Jeg trodde dere lovpriste frivekter nettopp fordi det er mer overførbart til praktisk styrke enn maskin? Er det plutselig ikke så coolt lenger nå fordi kettlebells ikke er like hipt?

Det er frivekter som er hipt og trendy er en pop greie, fjortiser uten trenings erfaring gjør typisk narr av alternative treningsformer som kettlebells. Og dette har tradisjonelt vært en klasse greie for overklassen. 40+ åringer ser du skjelden gjøre tunge deadlift og squats for de som har gjort det mange år skader seg så de må gi seg. Skadefri trening er mitt hovedargument for å trene med kettlebells og maskin og dere her inne som ler av det og påstår dere har trent 20 år med frivekter juger, har du så mye erfaring vet du jeg har rett og ler ikke av skaderisiko, folk her inne er tenåringer uten erfaring som bare gjentar hva de har hørt er hipt og coolt.

Og om du ikke kan bruke en gjennomsnittlig trenings maskin er du i tilfelle bygd på en rar måte, jeg er lang og aldri hatt problemer med trenings maskiner. Men for all del, man bør kanskje prøve maskiner før man kjøper om man har problemer med det
Senast redigerad av r0mantic0 2025-12-04 kl. 12:44.
Citera
2025-12-04, 12:58
Medlem
Epimaness avatar
Min kollega på jobbet som jag ibland tränar med är 152... Hon får problem med vissa maskiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in