Citat:
Ursprungligen postat av
wiosk98
FRÅGA 2)
Nej. Enligt 29 kap. 7 § brottsbalken (1962:700) ska ungdom beaktas särskilt vid straffmätningen för brott som begåtts innan 21 års ålder, men enligt tredje stycket gäller detta inte för brott som begåtts efter 18 års ålder om "brottets straffvärde uppgår till fängelse i ett år eller mer". Våldtäkt av normalgraden enligt 6 kap. 1 § brottsbalken har minimistraff fängelse i tre år, vilket är mer än ett år. Därför gäller inte ungdomsreduktionen för en 18-åring som dömts för våldtäkt.
Om det ska inkluderas under "samtliga omständigheter" (till fördel för gärningsmannen) som det pratas om i MIG 2019:10 är väl en mer "tyckande fråga" och olika folk kommer ge olika svar beroende på deras moraliska synsätt. Vi är som sagt alla människor med olika bias och politiska åsikter/ideologier. Personligen skulle jag säga nej eftersom jag tycker att våldtäkt är ett väldigt allvarligt brott (speciellt när brottsoffret är minderårig), men det finns säkert folk som tycker att detta borde inkluderas under "samtliga omständigheter" till fördel för gärningsmannen (kanske t.ex. domstolen i Skellefteå-fallet).
FRÅGA 3)
Jag kan inte hitta något i lagtexten, förarbetena, eller rättspraxis som säger att detta är relevant.
Det enda jag kan hitta som kanske är något relevant är 6 kap. 13 § brottsbalken (1962:700):
Kod:
6 kap. Om sexualbrott
13 § Till ansvar som i detta kapitel är föreskrivet för en gärning som begås mot någon under en viss ålder ska dömas även den som inte haft uppsåt till men varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte uppnått den åldern. Lag (2018:618).
Så uppsåt om åldern krävs inte, oaktsamhet räcker. Och om man överfallsvåldtar en person som säkert ser ung ut så måste det räknas som oaktsamhet (gällande åldern). Men jag tycker egentligen inte att detta är särskilt relevant för Skellefteå-fallet.
Svar på fråga 2: Nu pratar jag givetvis inte om åldersreduktion, utan hur man skall se på ålder utifrån försvårande omständigheter. Vill man då anföra att ålder på målsägande kan utgöra en försvårande omständighet (vilket det absolut kan göra) så måste man ju se målsägandes ålder i förhållande till den tilltalade. Jag kan ge dig lite exempel på detta:
I
Engla-mordet så var gärningsmannen 42 år och offret 10 år, vilket är en oerhört stor åldersskillnad. Här var ju offrets synnerligen låga ålder en oerhört försvårande omständighet, som gjorde det helt omöjligt att inte döma till något annat än livstids fängelse. Det är bara att läsa domen så ser man att hela fallet genomsyrades av detta. Ser man till att Engla var ett 10-årigt barn så kan man ganska enkelt konstatera att detta hade varit en oerhört försvårande omständighet för vilken myndig gärningsman som helst.
Ser man till mordet på
Lisa Holm så var gärningsmannen 35 år och offret 17 år vilket inte är en lika stor åldersskillnad som ovan nämnda, men absolut en stor åldersskillnad i sammanhanget. När man läser den domen så kommenterar domstolen att det varit en försvårande omständighet att offret endast varit 17 år och understryker att detta inneburit såväl fysiskt underläge, som en skyddslös ställning. Även i detta fallet var åldern och åldersskillnaden en starkt bidragande orsak (bland många) till att det blev en livstidsdom.
Ser man däremot till styckmordet på
Wilma i Uddevalla så var gärningsmannen 23 år och offret 17 år. Här kan vi konstatera att offret varit minderårig, men att det inte är en lika påtaglig åldersskillnad mellan dessa. I domen har offrets ålder endast berörts kort som försvårande omständighet. Detta trots att Wilma alltså varit exakt lika gammal som Lisa Holm, där just åldern var en mycket mer central del. Man kan då ganska enkelt konstatera att man inte beaktat åldersfrågan lika mycket när åldersskillnaden inte varit så stor. Omständigheten att dom dessutom var ett par och bodde ihop gör ju att dom blir ännu mer likställda i förhållande till varandra. Här skall tilläggas att det, till skillnad från ovan nämnda, inte blev något livstidsstraff - trots att offret var minderårig när hon mördades.
Som referens till det brott som vi avhandlar i tråden så kan nämna
Nytorgsmannens återfallsvåldtäkt i Hörby. Där var gärningsmannen 38 år och offret 17 år. Där angav man offrets ålder som försvårande omständighet, höjde straffet och motiverade detta med: "
Hovrätten kommer precis som tingsrätten fram till att mannen otillbörligt utnyttjat att flickan på grund av sin ålder i förhållande till honom, sin alkoholberusning och sociala situation befunnit sig i en särskilt utsatt situation och att hon därför inte kunde delta frivilligt i samlaget". Länk:
https://www.domstol.se/hovratten-over-skane-och-blekinge/nyheter/2025/09/aven-hovratten-domer-38-arig-man-for-valdtakt/ . Ta då "fallet Nytorgsmannen", där man angett åldersskillnaden (21 år!) som en försvårande omständighet med den motiveringen man hade ovan, och jämför sedan med "Skellefteå-fallet" där man inte angett åldersskillnaden (2 år) som en förmildrande omständighet - Vad drar du för slutsats då, kan det kanske vara så att jag har rätt?