Citat:
Ursprungligen postat av
Threadkiller
Det du beskriver är ju bara att folk försöker identifiera vilka krafter som ligger bakom, med varierande framgång och varierande grad av sunt förnuft och stringens.
Jag kan som sagt störa mig på när folk försöker spika fast en enda syndabock, antingen det är judar, sossar, kapitalister eller någon annan specifik grupp. Men det är inte en konspirationsteori att Expo är en av de främsta apologeterna för folkutbytet. Det är inte heller en konspirationsteori att judar varit grovt överrepresenterade bland folkutbytets tillskyndare (i flera länder).
Det är inte heller en konspirationsteori att spekulera i att det är judiskt inflytande som gör att Expo agerar som de agerar, eftersom det inte är en teori om en konspiration utan en teori om att en viss typ av människor påverkar en viss organisation. Det är lika mycket (dvs inte alls) en konspirationsteori som att säga att "SD består mestadels av män, det är därför de är så kallhjärtade mot stackars flyktingar". Det kan möjligen vara överdrivet eller rentav felaktigt, men det är ingen konspirationsteori.
EDIT: För protokollet anser jag inte att Robert Aschberg, Jonathan Leman och samarbetet med amerikanska ADL räcker för att stämpla Expo som en "judisk organisation", och jag anser det hyfsat ointressant att försöka gräva fram fler "judekopplingar" hos Expo. De är vänsterextremister, vilket är långt mer relevant.
Jag håller med om att ”judekopplingen” i nuläget är ganska ointressant och det är att ha förutfattade meningar att utgå från en sådan. Det är mycket bättre att analysera vad Expo gör, hur nätverket ser ut och så vidare. Genom att nysta i detta kommer det förr eller senare fram hur allt hänger ihop.
Vi vet att det finns starka kopplingar mellan Expo, Bonnier, Schibsted, public service och så vidare. Dessa aktörer skapar den Sverigebild som en stor del av Sveriges befolkning tror på. Redan där är en stor påverkansgrupp identifierad. Sen är det ”bara” att gräva vidare…
Att svensk media är partisk och osaklig är illa nog och bryter mot hela avsikten med media som ”
tredje statsmakten”. Om folk kan börja fatta det är mycket vunnet.