2025-12-03, 20:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Expo är drivande i folkutbytet? Expo är i alla fall ingen hemlig klubb.

Vilket arbete gör Expo?
Expo sprider desinformation genom olika kanaler, inte minst genom media inklusive public service.
Citera
2025-12-03, 21:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Det du beskriver är ju bara att folk försöker identifiera vilka krafter som ligger bakom, med varierande framgång och varierande grad av sunt förnuft och stringens.

Jag kan som sagt störa mig på när folk försöker spika fast en enda syndabock, antingen det är judar, sossar, kapitalister eller någon annan specifik grupp. Men det är inte en konspirationsteori att Expo är en av de främsta apologeterna för folkutbytet. Det är inte heller en konspirationsteori att judar varit grovt överrepresenterade bland folkutbytets tillskyndare (i flera länder).

Det är inte heller en konspirationsteori att spekulera i att det är judiskt inflytande som gör att Expo agerar som de agerar, eftersom det inte är en teori om en konspiration utan en teori om att en viss typ av människor påverkar en viss organisation. Det är lika mycket (dvs inte alls) en konspirationsteori som att säga att "SD består mestadels av män, det är därför de är så kallhjärtade mot stackars flyktingar". Det kan möjligen vara överdrivet eller rentav felaktigt, men det är ingen konspirationsteori.

EDIT: För protokollet anser jag inte att Robert Aschberg, Jonathan Leman och samarbetet med amerikanska ADL räcker för att stämpla Expo som en "judisk organisation", och jag anser det hyfsat ointressant att försöka gräva fram fler "judekopplingar" hos Expo. De är vänsterextremister, vilket är långt mer relevant.
Jag håller med om att ”judekopplingen” i nuläget är ganska ointressant och det är att ha förutfattade meningar att utgå från en sådan. Det är mycket bättre att analysera vad Expo gör, hur nätverket ser ut och så vidare. Genom att nysta i detta kommer det förr eller senare fram hur allt hänger ihop.

Vi vet att det finns starka kopplingar mellan Expo, Bonnier, Schibsted, public service och så vidare. Dessa aktörer skapar den Sverigebild som en stor del av Sveriges befolkning tror på. Redan där är en stor påverkansgrupp identifierad. Sen är det ”bara” att gräva vidare…

Att svensk media är partisk och osaklig är illa nog och bryter mot hela avsikten med media som ”tredje statsmakten”. Om folk kan börja fatta det är mycket vunnet.
Citera
2025-12-03, 21:25
Medlem
Samtidig är det betydligt vanligare bland svenskar att vilja försvara Sverige jämfört med invandrare.
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
En sak är ju också säker: Ingen svensk med något slags vett i skallen kommer att gå ut i krig och slåss för Sverige.

En land som kommer förvandlas till en pissig tredje världen ekonomisk zon, vem skulle dö för den skiten?

Staten har redan gjort mer skada på landet än vad Putin eller någon annan ens skulle kunna drömma om i sin vildaste fantasi. En atombomb mitt i Stockholm hade gjort mindre skada på lång sikt än vad massinvandringen har gjort.
Citera
2025-12-03, 21:27
Medlem
Citat:
En vanlig normalbegåvad person förstår vilka grupper svenskarna klagar på när de skriver "invandrare", det är bara du som vanligt som är för korkad för att begripa något som de flesta andra förstår undermedvetet.

Men jo det pågår absolut fortfarande ett folkutbyte med svenskar och människor från tredje världen, att du inte begriper det betyder inte att det är mindre sant. Grupperna du beskriver från Europa är för övrigt precis som svenskarna grupper som minskar i antal, alla dessa har låga födelsetal. Den enda befolkningen som ökar stort i Sverige är folkslag från tredje världen med få undantag.
Statistiken på kartan tar med alla länder. Inte bara de "normalbegåvade" klagar på.
Citera
2025-12-03, 21:31
Medlem
Ditt liv skulle både bli enklare och svårare om du gav dig ut i verkligheten istället för att lägga så mycket krut på floskler som man knappast behöver i det levda livet. Tro mig. Jag är filosofie magister. Men jag har vett på att skilja mellan verklighetsförankring och akademiska spetsfundigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore

Citera
2025-12-03, 21:37
Medlem
Ja du får väl se hur enkelt det blir att flytta den dagen du ha en kärring och ett par ungar som inte har lust att flytta med dig till yttre Hebrbriderna eller vart du nu tänkt ta dig för att slippa mångkulturen. Jag bor för övrigt i Göteborg.
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Aha du lever 25 år i förväg medans jag lever i nuet.

Även om jag ser i framtiden så ser jag inte din dystropi. Det såg mörkt ut 2016 och tiggaråret är det värsta i mitt liv, jag bodde i Lund. Men Sverige kommer aldrig att göra om samma misstag en gång till under min levnad.

Och även om dystropin blir sann så flyttar jag bara till USA, Australien, Island, Yttre Hebriderna, vilket land som nu har en större stad som känns äkta och genuin. Det är där ditt grund-problem ligger, du vägrar flytta från Gagnef och din snöskoter.
Citera
2025-12-03, 22:13
Medlem
Citat:
En vanlig normalbegåvad person förstår vilka grupper svenskarna klagar på när de skriver "invandrare", det är bara du som vanligt som är för korkad för att begripa något som de flesta andra förstår undermedvetet.

De bara låtsas missförstå. En vanlig debattstrategi för trollen från Trollfabriken.

Men visst blir man trött när det diskuteras invandring och någon (idiot) kommer med inlägg i stil med "Min farmor kom från Finland, får jag bo i Sverige enligt dig"

Men det blir väl så eftersom de inte har några riktiga argument.
Citera
2025-12-03, 23:21
Medlem
Citat:
Nej, mina uträkningar med SCB-siffror i tråden visar att det tar 150-250 år med samma tempo som 2019-2024 och vänligen killgissa inte.

Lagar bestäms av riksdagen i Sverige. Vilka som sitter i riksdagen bestämmer alla som röstar. SD kom till makten för första gången någonsin 2022 och det kan ha med invandring att göra. Det tog "bara" 12 år att få makten från första gången de kom in 2010 och SD är Sverige snabbast växande parti någonsin. Nu är det SD som bestämmer, det kan vem som helst se. Expo är alltså deras naturliga huvudmotståndare.

Demografin har gått ifrån 90% svenskfödda på 90 talet till 68% svenskfödda 2024.
Så att det skulle ta 150-250 år när det har gått i den takten de senaste 30 åren låter knappast rimligt. Beräkningen på senast 2050 ligger mycket närmare verkligheten.

Och detta är som sagt med SCB urusla befolkningsstatistik som är framtaget i syftet att dölja viktiga saker som etnicitet, så räkna med all säkerhet att verkligheten ser värre ut än vad den verkligen är.
Citera
2025-12-04, 00:38
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Ditt liv skulle både bli enklare och svårare om du gav dig ut i verkligheten istället för att lägga så mycket krut på floskler som man knappast behöver i det levda livet. Tro mig. Jag är filosofie magister. Men jag har vett på att skilja mellan verklighetsförankring och akademiska spetsfundigheter.
Vilka akademiska spetsfundigheter menar du? Din citering av mig är tom.

Jag är inte akademiker. Jag har akademiskt intresse, men ingen sån utbildning. Jag har också ett intresse för kritiskt tänkande och gillar att diskutera saker. Anhängare av konspirationsteorier gillar också att diskutera, vilket ger mig goda möjligheter att öva på att försvara mina ståndpunkter och att bli bättre på att diskutera. Diskussionerna är sällan mer givande än att jag nås av insikter om hur dåligt underbyggda tankemodeller som förutsätter tro kan vara.

Inte för en sekund har jag förhoppningar om att mitt ifrågasättande eller allmänna funderande här kommer att ändra någons åsikter eller världsbild - jag ser mig inte som övertygande nog för det.

Mitt konto skapade jag pga tristess och för att jag ville få tillgång till sökfunktionen. Det var 2011. Det tog sedan flera år innan jag gav mig in en diskussion.
Citera
2025-12-04, 01:48
Medlem
Citat:
Den privata belåningen är hög för att Stockholm och Köpenhamn har några av världens högsta bostadspriser. Det är en liten klick svenskar som har lån och ca 50% bor helt obelånat inklusive mig själv och mina barn och släkt.

Bolån är privat tagna beslut som en land inte ska bry sig om, till skillnad från statsskulden som alla är ansvariga för. Därför ska du titta på statskulden och den är riktigt låg i Sverige plats 149:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_government_debt

Det är många utanför Stockholm som är hårt belånade det märks att du har noll koll på Sverige.

Sverige har flyttat den ekonomiska bördan från staten till privatpersoner och kommunerna men det ska vi alltså inte bry oss om enligt dig.

Så länge du har det bra så struntar du i alla andra. Dock så ljuger du troligtvis om både barn och ekonomi.
Citera
2025-12-04, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Fyra EU-länder har högre privat skuldsättning än Sverige:

https://tradingeconomics.com/country-list/private-debt-to-gdp?continent=europe

Må så vara att det har förändrats senaste åren.
Faktum kvarstår dock att staten har flyttat skuldbördan till privatpersoner och kommuner.
Samtidigt så sker ett folkbyte trevligt land detta är, snacka om att koka grodan. Vi försvinner som folk år för år samtidigt som vi betalar för det. Det blir inte mer cyniskt och ondskefullt än så.
Några i tråden klappar takten till folkbytet och kallar det för konspirationsteorier. Detta är en mardröm.
Citera
2025-12-04, 06:44
Medlem
Så vi har inget folkutbyte eftersom negrerna räknas som svenskar efter 3 generationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in