Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Bra skrivet och jag håller med om det mesta.
Det är inte en konspirationsteori att peka på ett dokument eller en enskild politiker och påpeka att det eller denne är ovanligt invandrarvänlig.
Men när man börjar snickra ihop en ”helhet” som man har mycket svaga belägg för där vita medborgare i hela västvärlden medvetet byts ut mot mörkhyade pga diffusa syften då är man inne på en konspirationsteori.
Uttalanden i denna tråd om att det är väldigt ”skumt” att detta sker samtidigt i hela västvärlden och att ”judiska” Expo ljuger om detta är bra exempel på detta.
Det du beskriver är ju bara att folk försöker identifiera vilka krafter som ligger bakom, med varierande framgång och varierande grad av sunt förnuft och stringens.
Jag kan som sagt störa mig på när folk försöker spika fast en enda syndabock, antingen det är judar, sossar, kapitalister eller någon annan specifik grupp. Men det är inte en konspirationsteori att Expo är en av de främsta apologeterna för folkutbytet. Det är inte heller en konspirationsteori att judar varit grovt överrepresenterade bland folkutbytets tillskyndare (i flera länder).
Det är inte heller en konspirationsteori att spekulera i att det är judiskt inflytande som gör att Expo agerar som de agerar, eftersom det inte är en teori om en
konspiration utan en teori om att en viss typ av människor påverkar en viss organisation. Det är lika mycket (dvs inte alls) en konspirationsteori som att säga att "SD består mestadels av män, det är därför de är så kallhjärtade mot stackars flyktingar". Det kan möjligen vara överdrivet eller rentav felaktigt, men det är ingen konspirationsteori.
EDIT: För protokollet anser jag inte att Robert Aschberg, Jonathan Leman och samarbetet med amerikanska ADL räcker för att stämpla Expo som en "judisk organisation", och jag anser det hyfsat ointressant att försöka gräva fram fler "judekopplingar" hos Expo. De är vänsterextremister, vilket är långt mer relevant.