2025-12-03, 23:04
Avslutad
Men herregud vilket stöd Jocke får och speciellt från olika barnfonder, stiftelser osv.
Detta blev ju bara bra för Jocke.
Citera
2025-12-03, 23:05
Medlem
Såg precis klart första avsnittet. Jag har aldrig följt denna Joakim tidigare, men min spontana känsla är att han försöker distansera sig från sitt tidigare liv genom att framställa sin mamma som orsaken till allt som gått fel. Det känns som om han vill göra en total image-förändring, från omogen bråkstake till seriös vuxen affärsman, och använder en dramatisk berättelse om sin uppväxt som verktyg. Han väljer denna väg då han de facto hyser ett personlig agg mot henne för att hon tvingades överge honom (och hans obearbetade diagnoser) i unga dagar. Det blir nästan löjligt enkelt för Joakim att både kanalisera och börja tro på sina egna påhitt i mediasofforna, eftersom han verkar ha gått runt i åratal med obearbetad frustration och aldrig haft modet att ta itu med det traumat på riktigt.

Att han nu reagerar kraftfullt och tar in advokater när hans berättelse ifrågasätts förstärker för mig bilden av någon som vill försvara den version av verkligheten som han byggt sin karriär på. Han har tjänat mycket pengar på historien och lär inte få det ekonomiskt svårt framöver, men han kommer också att behöva leva med konsekvenserna av att människor nu får se en annan sida av saken. För mig framstår mamman, styvpappan, styvfarmor och de andra i dokumentären som betydligt mer trovärdiga än han själv. Fastän han borde krypa till korset och sannolikt hade tjänat mer pengar på att skriva ännu en bok om lögnen, är det ändå mer bekvämt för hans psykiska mående att försöka rida ut stormen och behålla de anhängare som redan svalt hans påhitt. Det är min spontana reaktion efter första avsnittet.
Citera
2025-12-03, 23:06
Avslutad
Kan inte nog rekommendera Brott&blandats reaktion på första avsnittet av "Hatet"

https://youtu.be/xhC65Du8Ew8
Citera
2025-12-03, 23:07
Medlem
Att han fått diagnosen adhd och autism säger inte så mycket.

De flesta som genomgått trauma i barndomen får denna diagnos när de söker efter en utredning.

Genomgår man trauma som liten, blir nervsystemet på högspänn och kroppen stänger ner mycket funktioner för de är inte nödvändiga för att överleva.
Därav som en del barn tar längre tid på sig att tex lära sig läsa o skriva (dyslexi är vanligt vid en traumatisk barndom).

Han har ju inte heller någon grav autism. De det anspelar på i dokumentären är ofta barn med gravautism som kan ha långa känsloutbrott osv.
Vi talar om dessa som aldrig lär sig prata helt, som går särskola och senare har personal.
Citera
2025-12-03, 23:07
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror de kommer upptäcka att granskningen kommer visa mer än så ...
Sen att höra Jonna "ja men det handlar ju om åttaåring" .. Så nu kan man ljuga ihop vad som helst och säger att man var barn så får ingen ifrågasätta ...

Så om X 25 år vill påstå att Jocke våldtog hen som barn - då är det bara att köra på. För Jocke kan ju såklart inte ifrågasätta ett barns historia utan då är det sant .. (exempel för de om inte fattar - bara ett exempel)

Ja. Det där pratet man ser på olika håll, som i Expressenkrönikan som kritiserade SVT, om att man ska låta bli att ifrågasätta Jocki, 8 år, det känns oärligt.

Jockiboy kom ju aldrig med de där anklagelserna som barn, det var först i trettioårsåldern han gjorde det. Det är ju alltså inte Jocki, 8 år man ifrågasätter utan Jockiboy, 30-nånting.

Citat:
Ursprungligen postat av STALK3R
Är inte Expressen vänstermedia också? Han blir ju hyllad där, men får mestadels kritik i Aftonbladet.

Nej. Expressen är väldigt höger.
Senast redigerad av anomalign 2025-12-03 kl. 23:09.
Citera
2025-12-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jag tror inte att han varit henne trogen någonsin varken när hon var snygg eller nu. Vad har hänt med henne? Hon såg riktigt bra ut när de gifte sig och nu ser hon nästan utvecklingsstörd ut. Vad har hänt?
Hon ser ju exakt likadan ut då som nu.
Citera
2025-12-03, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror de kommer upptäcka att granskningen kommer visa mer än så ...
Sen att höra Jonna "ja men det handlar ju om åttaåring" .. Så nu kan man ljuga ihop vad som helst och säger att man var barn så får ingen ifrågasätta ...

Så om X 25 år vill påstå att Jocke våldtog hen som barn - då är det bara att köra på. För Jocke kan ju såklart inte ifrågasätta ett barns historia utan då är det sant .. (exempel för de om inte fattar - bara ett exempel)
”Jocke våldtog mig när jag var barn och han var 30 år. Det står i mina journaler. Ingen kan ifrågasätta den historien för jag var barn. Jag är vuxen idag”

Jag tycker ärligt talat dessa människor är ganska lågintelligenta.
Citera
2025-12-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ja. Det där pratet man ser på olika håll, som i Expressenkrönikan som kritiserade SVT, om att man ska låta bli att ifrågasätta Jocki, 8 år, det känns oärligt.

Jockiboy kom ju aldrig med de där anklagelserna som barn, det var först i trettioårsåldern han gjorde det. Det är ju alltså inte Jocki, 8 år man ifrågasätter utan Jockiboy, 30-nånting.

Nej. Expressen är väldigt höger.

Haha vadå höger?
Expressen = Bonnier
Citera
2025-12-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet

Hon har gjort operationer, gjort läpparna och sprutat in silikon i tuttarna och röven. Hon äter bara onyttigt och tränar aldrig vilket gett henne hållning som ringaren i Notre Dame. Hennes mamma, Lottie Lundell, har också en youtube kanal och är motsatsen till vacker kvinna. Hon kanske dock också var vacker i sina unga dar, om Jonna har hennes gener så är det inte konstigt att hon blir fulare och lär fortsätta bli.
Citera
2025-12-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogeatingadog
Haha vadå höger?
Expressen = Bonnier

Blått och höger, men vänster om brunt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet

Jonna är vacker. Linnea är inte vacker för sin ålder. Sliten och eländig.
Citera
Medlem
tycker man ser efter 1 avsnitt vad detta beror på Joakim känner sig som en outsider i sin egen familj, ensam, mamman är ung älskar säkert sin son men klarar inte att ta hand om honom samtidigt har en ny man som kräver uppmärksamhet samt hjälp dela kostnader hämtningar etc, sen när fler syskon kommer blir hans tid minimal med hans mamma och han hamnar sist. Pappan säger han älskade Joakim som sin egen son säkert men när hans egna barn kom då blir det som i en lejonflock. Detta
med add och aspberger och ingen medicinering påverkar säkert också Joakim och eskalerar situationen.

Tycker det är en otroligt tragisk historia för alla inblandade som kan bli med bonusfamiljer, finns inget enkelt svar hur dom skulle göra då det eskalerat. Tror enda lösningen är det svt gör nu nämligen slå hål på lögnerna om mamman, Joakim behöver hjälp men tror det är för sent ingen kan ta ifrån han att bli utstött likt lejon gör med deras icke barn och förstår hans hat mot mamman. Tror inte på motivet som brodern lägger fram att städa bort gammalt skit tror detta handlar om hat mot mamman som i viss mån övergav. Men inget bör falla på mamman som verkar genuint snäll utan på väldigt olyckliga omständigheter.

någon som vet om pappan fanns med i bilden eller stack han?

/en som vet och har egna erfarenheter av detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in