2025-12-03, 17:03
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Men alltså, nej, du har fel i allt. Kettlebells funkar också, det är inget magiskt med dom och dom är inte bättre än träning med fria vikter och skivstång. Träning med skivstång bygger upp en grundläggande fysik och atletisk förmåga, med flerledsövningar som aktiverar hela kroppen. Det är därför exakt alla elitidrottare inom explosivitets- och kraftsporter behöver träna upp en grundläggande fysik för att ens kunna utöva sporten, och det gör man genom att bli stark med fria vikter. Inte genom svinga kettlebells och köra multimaskiner.

Du missar poenget. Du sier at kettlebells ikke er bedre enn trening med fria vikter og skivstång........til vadå?

Om det er for balanse, leddstabilitet, atletisisme, eksplosivitet og omtrent alle parametere utenom rå brutal styrke: jo, da er ketttlebells bedre.

Men for rå styrke, så er selvsagt frivekter bedre... Nesten like bra som maskin. NESTEN.
Citera
2025-12-03, 17:37
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Du missar poenget. Du sier at kettlebells ikke er bedre enn trening med fria vikter og skivstång........til vadå?

Om det er for balanse, leddstabilitet, atletisisme, eksplosivitet og omtrent alle parametere utenom rå brutal styrke: jo, da er ketttlebells bedre.

Men for rå styrke, så er selvsagt frivekter bedre... Nesten like bra som maskin. NESTEN.

Nej, kettlebells är inte bättre för något av det där. Det är nästan som att du inte vet vad flerledsövningar och träning med skivstång betyder. Maskin är inte bättre för någonting, speciellt inte styrka, vilket även står i studien.
Citera
2025-12-03, 17:43
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Nej, kettlebells är inte bättre för något av det där. Det är nästan som att du inte vet vad flerledsövningar och träning med skivstång betyder. Maskin är inte bättre för någonting, speciellt inte styrka, vilket även står i studien.

Bullcrap. Som jeg alt har sagt så viser studien, og flere andre studier også, at trening på maskin gir samme styrkeprogresjon som med frivekter.

Og det man mister litt av som frivekter gir mht balanse og funksjonell styrke tar man lett inn om man legger inn litt kettlebellstrening.

Kettlebells gir det frivekter gir som maskin mangler + mer. Og med mye lavere skaderisiko.

Så kan man velge selv hva man trives best med, for en vanlig mosjonist holder maskintrening lenge, for en som trener for kampsport spesielt (som meg) så er kettlebells et godt tillegg.
Citera
2025-12-03, 18:08
Medlem
Phil.Hs avatar
Citat:

Aldrig sett en tyngdlyftare värt namnet primärt träna med kettlebells.

Men jag gissar att du kan rada upp flera exempel som stödjer din tes?
Citera
2025-12-03, 18:16
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phil.H
Aldrig sett en tyngdlyftare värt namnet primärt träna med kettlebells.

Men jag gissar att du kan rada upp flera exempel som stödjer din tes?

Jeg har vel aldri nektet for at kettlebells er dårligere enn frivekter til å bygge rå styrke i spesifike powerlift eller weightlifting løft vel, wise guy?

Jeg snakker om en annen type styrke enn å kunne gjøre en deadlift/markløft fra golv til hoftehøyde og som øker dine atletiske evner i ulike typer sport. Kettlebellswings hjelper f.eks alt fra klatrere til boksere å slå hardere, klatre fortere, fotballspillere til å løpe og hoppe høyere etc.

Du har mer atletisk utbytte av kettlebellswings enn av deadlift/markløft, selv om kettlebellswings ikke gjør deg like mye sterkere i å løfte ting fra golv til hoftehøyde som deadlift/markløft som også er et godt funksjonelt løft men uten like bra atletiske egenskaper kettlebellswings har.
Senast redigerad av r0mantic0 2025-12-03 kl. 18:19.
Citera
2025-12-03, 18:31
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Jeg har vel aldri nektet for at kettlebells er dårligere enn frivekter til å bygge rå styrke i spesifike powerlift eller weightlifting løft vel, wise guy?

Jeg snakker om en annen type styrke enn å kunne gjøre en deadlift/markløft fra golv til hoftehøyde og som øker dine atletiske evner i ulike typer sport. Kettlebellswings hjelper f.eks alt fra klatrere til boksere å slå hardere, klatre fortere, fotballspillere til å løpe og hoppe høyere etc.

Du har mer atletisk utbytte av kettlebellswings enn av deadlift/markløft, selv om kettlebellswings ikke gjør deg like mye sterkere i å løfte ting fra golv til hoftehøyde som deadlift/markløft som også er et godt funksjonelt løft men uten like bra atletiske egenskaper kettlebellswings har.

Du gör bara bort dig nu tyvärr. Du tror att svinga en kettlebell leder till mer atletisk förmåga än t ex ryck "snatch" lol. Kettlebells är bra för pensionärer och amatörer, likaså maskiner. Om kettlebells magiskt var bättre för balans, och allt du nämnde, så skulle elitidrottarna träna med kettlebells. Dom tränar inte med kettlebells.

Citat:
Bullcrap. Som jeg alt har sagt så viser studien, og flere andre studier også, at trening på maskin gir samme styrkeprogresjon som med frivekter.

Og det man mister litt av som frivekter gir mht balanse og funksjonell styrke tar man lett inn om man legger inn litt kettlebellstrening.

Kettlebells gir det frivekter gir som maskin mangler + mer. Og med mye lavere skaderisiko.

Så kan man velge selv hva man trives best med, for en vanlig mosjonist holder maskintrening lenge, for en som trener for kampsport spesielt (som meg) så er kettlebells et godt tillegg.

Nej maskiner leder inte till samma styrkeökningar. Om du läser studien så ser du att fria vikter ökade styrka mycket mer, medan maskiner "ökade lite, fast i maskinerna".
Senast redigerad av DrOutlaw 2025-12-03 kl. 18:33.
Citera
2025-12-03, 18:44
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Du gör bara bort dig nu tyvärr. Du tror att svinga en kettlebell leder till mer atletisk förmåga än t ex ryck "snatch" lol. Kettlebells är bra för pensionärer och amatörer, likaså maskiner. Om kettlebells magiskt var bättre för balans, och allt du nämnde, så skulle elitidrottarna träna med kettlebells. Dom tränar inte med kettlebells.

Nej maskiner leder inte till samma styrkeökningar. Om du läser studien så ser du att fria vikter ökade styrka mycket mer, medan maskiner "ökade lite, fast i maskinerna".

Rent bullshit og du driver tydelig og troller. Klovn!

Sitat: "Gruppen som brukte frivekter økte styrken mer når begge gruppene ble testet i øvelser med frie vekter, og maskin-gruppen tenderte til å øke styrken mer i maskin-øvelser enn fri-vekt gruppen. "

Ikke "litt" .. .det var du som satte inn det. Du lyver regelrett om hva som ble postet her. Link igjen:
https://afpt.no/fagstoff/hva-er-best-frivekter-eller-maskiner

Kettlebells var en fattigmannsøvelse i østeuropa men ble tatt ibruk av østeuropeiske OL-utøvere, før det har blitt sentral i trening for kampsportutøvere etc.

Så det er du som gjør bort deg her. Din narr.

Kettlebelltrening med Joe Rogan som et eksempel:

https://youtu.be/kJWuRmHEjk4
Citera
2025-12-03, 18:53
Medlem
Träna kanske .
Göra situps armhävningar pullups och avsluta med en km löpning.
Det kan fungera men man vet aldrig, så kombinera med nyttig mat .
Citera
2025-12-03, 19:10
Medlem
Mycket hänger väl på att man inte är jättegammal också?
Citera
2025-12-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Träna kanske .
Göra situps armhävningar pullups och avsluta med en km löpning.
Det kan fungera men man vet aldrig, så kombinera med nyttig mat .
En km löpning gör nog inte mycket om man inte springer den idiotfort.
Citera
2025-12-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
En km löpning gör nog inte mycket om man inte springer den idiotfort.
Aha jag trodde muskulös var mer slank med muskler.
Ja då ska man väl springa fort under kort tid.
Citera
2025-12-03, 19:13
Medlem
Swings med hantler eller kettlebells er en dårlig erstatning for olympiske løft.

Olympisk løfting har jeg ikke genetikk til.

Jeg har en gammel instruksjons brosjyre for York hantler fra 1940- tallet eller så. Der var en av øvelsene swings med hantler. Egentlig kan man mosjonere hele kroppen med ca. 7 hantel øvelser, det blir imidlertid ikke tung styrketrening. Mer metcon eller aerobic osv. Muskel aktivering?

Tenker da på hanteløvelser som swings, en arms press osv.

Hadde en 12 kg kettlebell. Men ga den bort. Synes et par tre kilos hantler fra Biltema er mye bedre. Ikke le, du bruker mye mindre vekt på swings med hantler enn med kettlebell, hvis du gjør det riktig.

Gjør ikke dette fast i dag. Men hvis jeg gidder kan jeg kjøre daglig rutine med cirka 7 hanteløvelser, for hele kroppen.

Frivekter er best stort sett for de som har genetikk til det. De eneste maskinene som fortjener å nevnes sammen med frivekter er beinpressmaskiner som en kan trene veldig tungt med, og reverse hyper maskin.

Trodde tidligere at Nautilus eller Hammer Strength pullover maskin var veldig nyttig. Men, er i dag skeptisk. Selv om slike maskiner er en del av Bodybuilding historien, tror jeg andre ting som gjør nesten det samme er nyttigere. Tenker da på en bestemt øvelse med stort loop bånd strikk.
Senast redigerad av Fjesing 2025-12-03 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in