2025-12-03, 10:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Svenskt Tenn (alltså lyxföretaget grundat av Estrid Ericson som också var formgivare under funkisens barndom tillsammans med Josef Frank) ses ju fortfarande som ett mycket exklusivt märke, typisk inredning för "rika" personer.

Gillar själv deras ljusstakar och andra prydnadsföremål, då helst från första halvan av 1900-talet och alltså inte nytillverkat.

Men deras textilier med blommiga mönster, verkligen tantmode. Under 40-50-talen så var det ju förstås modernt och inne och den tidens unga kvinnor shoppade ju på sig just detta utbud av blommiga tapeter och textilier, dvs. samma personer som idag är mycket gamla tanter och som har behållit samma stil sedan ca 70 år.

Drömmer inte direkt om ett Svenskt Tenn-hem typ som denna bild, det ser verkligen ut som en tidskapsel till år 1950. Vad tycker ni?
Citera
2025-12-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Svenskt Tenn (alltså lyxföretaget grundat av Estrid Ericson som också var formgivare under funkisens barndom tillsammans med Josef Frank) ses ju fortfarande som ett mycket exklusivt märke, typisk inredning för "rika" personer.

Gillar själv deras ljusstakar och andra prydnadsföremål, då helst från första halvan av 1900-talet och alltså inte nytillverkat.

Men deras textilier med blommiga mönster, verkligen tantmode. Under 40-50-talen så var det ju förstås modernt och inne och den tidens unga kvinnor shoppade ju på sig just detta utbud av blommiga tapeter och textilier, dvs. samma personer som idag är mycket gamla tanter och som har behållit samma stil sedan ca 70 år.

Drömmer inte direkt om ett Svenskt Tenn-hem typ som denna bild, det ser verkligen ut som en tidskapsel till år 1950. Vad tycker ni?

Vilseledande namn idag då de mig veterligen inte tillverkar sakerna i sverige längre.
Det är väl samma märke som säljs i butikerna idag?Eller blandar jag ihop det med nåt liknande namn som finns i butikerna idag?

Är det inte massa kinaskräp med ett fancy namn?

då kan man ju lika gärna köpa det var som helst om man vill ha nya eller köpa antika ljusstakar istället för de är ju tillverkade ie uropa som du säger.
Senast redigerad av Blatteman 2025-12-03 kl. 10:51.
Citera
2025-12-03, 10:57
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vilseledande namn idag då de mig veterligen inte tillverkar sakerna i sverige längre.
Det är väl samma märke som säljs i butikerna idag?Eller blandar jag ihop det med nåt liknande namn som finns i butikerna idag?

Är det inte massa kinaskräp med ett fancy namn?

då kan man ju lika gärna köpa det var som helst om man vill ha nya eller köpa antika ljusstakar istället för de är ju tillverkade ie uropa som du säger.

https://www.svenskttenn.com/se/sv/hantverk-kvalitet/

Citat:
”Made in Sweden” har alltid varit och kommer alltid att vara ett honnörsbegrepp på Svenskt Tenn. I princip hela sortimentet tillverkas i Sverige.

Ger dig och andra ganska tydligt svar på tal vad gäller ditt oikofobiska påstående att Svenskt Tenn tillverkar i Kina. Men vad kan man vänta sig av en av Flashbacks största pajasar?

För att svara på trådstarten, har köpt en del Svenskt Tenn genom åren, främst som gåva. Ljusstakarna är ju så klart en hit och har ett förhållandevis överkomligt pris.

De har en del snygga möbler också men det är ingenting jag köpt själv, priserna för dessa gör att det börjar vattnas i ögonen, exempelvis denna byrå tycker jag är löjligt snygg men för 200 tkr ... https://www.svenskttenn.com/se/sv/sortiment/mobler/skap-byraer-sideboards/byra-2170/100205/
Citera
2025-12-03, 12:40
Avstängd
Sagodjurs avatar
är väl typ som ikea fast högre pris

att inreda sitt hem med massa prylar från svenskt tenn känns riktigt fantasilöst
Citera
2025-12-03, 13:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
är väl typ som ikea fast högre pris

att inreda sitt hem med massa prylar från svenskt tenn känns riktigt fantasilöst

Njae, det är mycket bra kvalitet (beroende på produkt förstås, en ljusstake slits ju betydligt mindre än t.ex. en soffa) men extremt överprisat.

Vissa grejer såsom ljusstakar och andra dekorationer är snygga men gillar inte deras mönster generellt på gardiner, tapeter, textilier till soffor och fåtöljer, etc.
Citera
2025-12-03, 13:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
För att svara på trådstarten, har köpt en del Svenskt Tenn genom åren, främst som gåva. Ljusstakarna är ju så klart en hit och har ett förhållandevis överkomligt pris.

Tycker det är för dyrt, vissa ljusstakar i enkla material kan kosta 3-5 tkr, tycker det är överprisat.
Citera
2025-12-03, 14:21
Medlem
Loreias avatar
Är så otroligt trött på den där elefantkudden, den är verkligen något som folk köper och har någonstans så dom kan säga att dom har något från Svenskt Tenn.
Hemmet på bilden är inte min stil men t.ex. min svärmor har typ den stilen hemma och jag tycker det är ganska behagligt som inredning. Klassiskt med någon touch av färg och mönster på kuddar och någon filt eller gardin.
Citera
2025-12-03, 14:32
Medlem
bananjuices avatar
Svenskt tenn har enstaka trevliga inredningsdetaljer men det är sällan mitt förstahandsval.
Citera
2025-12-03, 15:26
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tycker det är för dyrt, vissa ljusstakar i enkla material kan kosta 3-5 tkr, tycker det är överprisat.

Det är dyrt men man kan ju trösta sig med att det är skapligt arvegods att lämna efter sig till sina barn. Ofta tidlös design. Till skillnad från möblerna så är ju detta saker som är ändå överkomliga för både övre och lägre medelklassen. Jag undrar om beteckningen "inredning för de rika" verkligen stämmer på så vis, får ändå känslan (när jag författar detta inlägg) att Svenskt Tenn är ett varumärke främst för den aspirerande medelklassen?
Citera
2025-12-03, 16:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Det är dyrt men man kan ju trösta sig med att det är skapligt arvegods att lämna efter sig till sina barn. Ofta tidlös design.

Ja, absolut, när det gäller ljusstakar och prydnadssaker i metall så är ju förslitningen allt som oftast helt obefintlig och sakerna kan ärvas i generationer. Inte riktigt samma sak att ärva en soffa liksom.

Håller dock inte med om tidlös design, Svenskt Tenn är väldigt typisk funkis. Som ju fortfarande är modernt, varför det går ihop med inredningsidealet idag.
Citera
2025-12-03, 16:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Svenskt tenn har enstaka trevliga inredningsdetaljer men det är sällan mitt förstahandsval.

Känner samma, det är just ljusstakar jag gillar från ST, elegant och med tilltalande design. Framförallt från första halvan av 1900-talet.

Soffor, lampskärmar mm. är helt skrikiga i framförallt färgsättning och mönster.
Citera
2025-12-04, 00:43
Medlem
HobbyHitlers avatar
En liggstol i rotting för 66.000 spänn.
https://www.svenskttenn.com/se/sv/sortiment/mobler/soffor-schaslonger/liggstol-p6/108526/
Med det priset antar jag att den kroknäste formgivaren Josef Frank är släkt med Anne Frank.
Vill man inte ligga och späka sig direkt på en obekväm jävla rottingmöbel kan man köpa till en dyna för endast 14.600 spänn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in