2025-12-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att tro att de som ljuger automatiskt är mördare är ganska naivt.

Många som ljuger är inte mördare.

Att tro att SE är ett efterspelsvittne är ganska naivt.

Många mördare ljuger i förhör.
Citera
2025-12-03, 06:51
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Att tro att SE är ett efterspelsvittne är ganska naivt.

Många mördare ljuger i förhör.

Och framför allt-så ljuger han om saker han inte hade behövt ljuga om, bara för att bli ett efterspelsvittne.

Förväxlingen är onödigt ljug om han vore oskyldig. Han behövde inte det ljuget för att stärka sin roll som efterspelsvittne MEN han behövde just det ljuget för att gör det svårare att bli avslöjad som GM.
Citera
2025-12-03, 08:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Förväxlingsarbetet stör teorin om att han bara var ett efterspelsvittne som ville göra sig märkvärdig. Förväxlingen var den stora grejen för Engström från och med dag 1 fram till förhöret den 25 april 1986. Inte blev han ett "märkvärdigare" vittne av det, möjligen i betydelsen konstigare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-12-03 kl. 08:56.
Citera
2025-12-03, 09:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Förväxlingsarbetet stör teorin om att han bara var ett efterspelsvittne som ville göra sig märkvärdig. Förväxlingen var den stora grejen för Engström från och med dag 1 fram till förhöret den 25 april 1986. Inte blev han ett "märkvärdigare" vittne av det, möjligen i betydelsen konstigare.

Tvärtom var det väl just förväxlingen som blev hans stora biljett till rampljuset. Förväxlingen var hans USP och troligen det som gjorde att man ens skrev en massa artiklar om honom och gjorde tv-inslag.

Vad hade han varit utan förväxlingen? Någon som släntrade in utan att ens se GM. Intresset för honom hade varit svalt.

Det var smart av efterspelsvittnet SE att hitta på förväxlingen om han ville bli omskriven. Vilket Lampers också varit inne på.
Citera
2025-12-03, 09:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Tvärtom var det väl just förväxlingen som blev hans stora biljett till rampljuset. Förväxlingen var hans USP och troligen det som gjorde att man ens skrev en massa artiklar om honom och gjorde tv-inslag.

Vad hade han varit utan förväxlingen? Någon som släntrade in utan att ens se GM. Intresset för honom hade varit svalt.

Det var smart av efterspelsvittnet SE att hitta på förväxlingen om han ville bli omskriven. Vilket Lampers också varit inne på.
Det korta svaret: En misstänkt gärningsman
Citera
2025-12-03, 09:46
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det korta svaret: En misstänkt gärningsman

Att jaga poliser flera minuter efter skotten ger inget skydd mot ett utpekande.

Dessutom är det väl just hans egna utsagor som gjort honom ”misstänkt”. Så det gav inget skydd ens mot misstankar utan tvärtom.
Citera
2025-12-03, 11:40
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:

Dessutom är det väl just hans egna utsagor som gjort honom ”misstänkt”. Så det gav inget skydd ens mot misstankar utan tvärtom.

TP ville ju göra gällande att SE ville ta åt sig äran av allt som skett på mordplatsen, för att plantera frön om att han var på platsen, dels få det att växa, också för att någon skulle blanda ihop korten. Han lyckades ju (som GM) kan man säga.

Detsamma kan man ju mena även om SE bara var ett simpelt och lite senkommet vittne. Kanske lite som (min käpphäst) vad vapenhandlarens ena dotter menar - han satte en liten boll av överdrivande i rullning, som han senare inte förmådde stoppa? Han kan ju ha deltagit och bidragit på platsen till viss del, men överdrivit och ljugit om annat?¨

Hans språngmarsch, kan ju ha berott på att han faktiskt såg en människa springa in i gränden en stund efter att poliserna sprang in? Det finns ju som sagt uppgifter om det. Och att SE som närvarande vittne till tumultet efter mordet skulle ha sett detta, vore ju inte konstigt.

Det går som sagt heller inte att utesluta, att han faktiskt sprang efter poliserna, då han som lite gammalmodig kanske inte hade koll på polisens dåtida möjlighet till att kommunicera med varandra? Eller så var han så uppslukad av situationen att han inte tänkte klart, utan rusade spontant in i gränden?

Att som gärningsman 1 mars utan att ha koll på vad som faktiskt skett på platsen i vidare bemärkelse, och uppfinna en förväxlingsteori, är lite over the top, anser jag.

Det mesta talar ju för att han faktiskt var just ett (som ni kallar det) efterspelsvittne, som antingen sprang efter polisen eller såg någon annan göra.
Citera
2025-12-03, 12:48
Medlem
Citat:

Ska han inte vara misstänkt för att vi tror att han ljuger om i princip allt ?

Självklart kan du ha rätt i din teori ang varför han hittar på saker men det kvarstår ju att han ljuger och inte är bekräftad på brottsplatsen i 15min

Är vi då överens om att han ska vara misstänkt men där alla skiljer oss i tråden är om han är skyldig eller inte ?
Citera
2025-12-03, 13:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Ska han inte vara misstänkt för att vi tror att han ljuger om i princip allt ?

Självklart kan du ha rätt i din teori ang varför han hittar på saker men det kvarstår ju att han ljuger och inte är bekräftad på brottsplatsen i 15min

Är vi då överens om att han ska vara misstänkt men där alla skiljer oss i tråden är om han är skyldig eller inte ?

Man kan misstänka men då missar man i sitt tänk.

I alla fall om man tror att det är sannolikt att SE sköt OP. Alltså över 50 % chans eller något i den stilen.

Jag nöjer mig med ”det kan inte uteslutas”.
Citera
2025-12-03, 13:52
Medlem
Citat:
Man kan misstänka men då missar man i sitt tänk.

I alla fall om man tror att det är sannolikt att SE sköt OP. Alltså över 50 % chans eller något i den stilen.

Jag nöjer mig med ”det kan inte uteslutas”.

Men du menar att han direkt när han vaknar känner att han ska testa komma in i utredningen genom förväxling och sen ha lite flyt att en liten väska är sedd på åsen och därigenom stärka hans påhitt ?
Citera
2025-12-03, 14:18
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Men du menar att han direkt när han vaknar känner att han ska testa komma in i utredningen genom förväxling och sen ha lite flyt att en liten väska är sedd på åsen och därigenom stärka hans påhitt ?

Om han hade gjort en stor grej av väskan innan det framkom i media att YN sett en väska hade det varit en annan sak.

Men nu börjar han ju snacka om väska först efter att Holmér gjort det. Som för att stärka bilden av att han är förbisedd och förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag tror faktiskt bara att han ville ha uppmärksamhet.
Citera
2025-12-03, 14:34
Medlem
Citat:
Om han hade gjort en stor grej av väskan innan det framkom i media att YN sett en väska hade det varit en annan sak.

Men nu börjar han ju snacka om väska först efter att Holmér gjort det. Som för att stärka bilden av att han är förbisedd och förtjänar mer uppmärksamhet.

Jag tror faktiskt bara att han ville ha uppmärksamhet.

Jag tänkte mer på att han direkt på morgonen nämner att han kan ha blivit förväxlad med GM och sen kommer en uppgift från åsen som verkligen bekräftar att hans påhitt blir på riktigt!

Alltså att HH nämner en handledsväska dagen efter att Engström gått ut med att han tror sig vara förväxlad, blir det en tillfällighet då bara enligt dig ?

Det ger ju på något märkligt sätt Engström vatten på sin kvarn att han blivit förväxlad men problemet är väl att just på åsen vill han inte bli förväxlad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in