2025-12-03, 10:24
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Om det "bara" var en miljard.. men nu har idiotsverige skänkt över 110 miljarder!
Precis. Eller motsvarande 139 000 sjuksköterskor. Skattemedel som är borta för evigt.

Ironin i att det i huvudsak är gamlingar som applåderar detta är öronbedövande.
2025-12-03, 10:30
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Varför kan du inte börja åka ner då?
Inget som hindrar dig. Spela inte riff här utan visa i verkligheten du är en sådan tuffing nu då?

Verkade ju på tv som Putin på allvar börjar tröttna på Europa nu. Kanske du och andra får som ni vill och kriget kommer.

Mysigt med lite flygande missiler över huvudet så där lagom till Kalle Anka på julafton
För att jag inte är anställd soldat, dumjävel. Jag skickar pengar till Ukraina, du borde göra detsamma.
2025-12-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Hur får man fram alla dessa miljarder? Vi har en äldreomsorg, sjukvård, bostads, infrastruktur, arbetskris i vårat land där pensionärer får äta djurmat och klasserna i skolorna är alldeles för stora.
Miljarden tas från biståndsbudgeten som annars gått till nåt genomkorrumperat afrikanskt land med 80% korrupton.

Tas inte från sjukvård etc. Hellre skickar jag biståndspengar till Ukraina, för att stötta upp mot Putin, än Afrika.
2025-12-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Precis. Eller motsvarande 139 000 sjuksköterskor. Skattemedel som är borta för evigt.

Skattemedel som till stor del gödit vinsterna hos Wallenberg/BlackRock/Storbankerna och diverse politiker i Ukraina och Väst. Bidragit till BNP i Sverige men inte gett så många fler jobb.
Försäljningen av lyxbilar och lyxvillor vid Medelhavet har haft all-time high sedan kriget startade.
Någon nytta har de gjort för några.
En enda stor omfördelning av resurser från folket/pöbeln till en liten elit i Väst.
Det är inte första ggr
Mycket av nedanstående är enligt Agenda 2030
2006 - 2026? Klimatkrisen
2008 - 2014 Finanskrisen i USA/EU
2015 - 2016 Flyktingkrisen i EU
2020 - 2021 Pandemin
2022 - 2025 Ukraina
Vad blir nästa "kris"? Tydligen vill eliten sätta igång ett krig med Ryssland igen efter 2028 då man har blivit av med Trump.
2025-12-03, 10:48
Medlem
Citat:

Du tror att det hade anställts 139000 sjuksköterskor om Ryssland inte härjat i Ukraina?
2025-12-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Oavsett så ska vi inte ge en enda jävla krona till Ukraina, vi har stora hål i vår egen ekonomi som vi bör åtgärda innan vi ska skänka bort mer pengar.

Vi är inte skyldiga dom ett jävla skit

Vi är skyldiga oss själva rikets säkerhet, och om vi låter Ukraina köpa o testa våra vapen samt att vi håller vår potentiella fiende på avstånd, då kan vi utveckla försvaret på den tekniska och ”avancerade” sidan, inte med kvantitet värnpliktiga värdelösa fotsoldater från även (!) förorterna!

Våra skattepengar är begränsade o således mindre över till sjuk- tand- kriminalvård, försäkringskassan, Domstolsverket, CSN, skolan o socialen, dvs invandringen tvingas minska!
2025-12-03, 10:50
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Skattemedel som till stor del gödit vinsterna hos Wallenberg/BlackRock/Storbankerna och diverse politiker i Ukraina och Väst. Bidragit till BNP i Sverige men inte gett så många fler jobb.
Försäljningen av lyxbilar och lyxvillor vid Medelhavet har haft all-time high sedan kriget startade.
Någon nytta har de gjort för några.
En enda stor omfördelning av resurser från folket/pöbeln till en liten elit i Väst.
Det är inte första ggr
Mycket av nedanstående är enligt Agenda 2030
2006 - 2026? Klimatkrisen
2008 - 2014 Finanskrisen i USA/EU
2015 - 2016 Flyktingkrisen i EU
2020 - 2021 Pandemin
2022 - 2025 Ukraina
Vad blir nästa "kris"? Tydligen vill eliten sätta igång ett krig med Ryssland igen efter 2028 då man har blivit av med Trump.
Precis så är det.

När hela samhället går samman och alla etablerade kanaler vräker ur sig ett och samma budskap och där oliktänkande brännmärks som rasister/antivaxxare//landsförrädare… Då vet man att det handlar om en storskalig cash grab. Det finns ingen orsak att kräva total underkastelse inför narrativet om det finns en tydlig skiljelinje mellan gott och ont. Det är när åsikter börjar stämplas som problematiska och till och med kriminella som man bör vara vaksam ifall man själv förstår hela bilden eller bara hjärntvättats med propaganda och grupptryck.
2025-12-03, 11:05
Medlem
Citat:
Precis så är det.

När hela samhället går samman och alla etablerade kanaler vräker ur sig ett och samma budskap och där oliktänkande brännmärks som rasister/antivaxxare//landsförrädare… Då vet man att det handlar om en storskalig cash grab. Det finns ingen orsak att kräva total underkastelse inför narrativet om det finns en tydlig skiljelinje mellan gott och ont. Det är när åsikter börjar stämplas som problematiska och till och med kriminella som man bör vara vaksam ifall man själv förstår hela bilden eller bara hjärntvättats med propaganda och grupptryck.
Framförallt bör man ana ugglor i mossen när öppen debatt pro/cons etc blir farligt och kvävs i sin linda.
Av de "kriser" jag listade ovan har denna regel gällt från första början.
Enda undantaget har väl varit finanskrisen eftersom den är inbyggd i systemet för alla och där har finansmaffian mha politikerna lyckats över hövan med att radikalt öka den privata skuldsättningen hos folket. Man har sålunda skaffat sig lydiga kreditslavar som aldrig kommer att ifrågasätta modellen.
Därför behövs ingen offentlig censur på denna punkt.
De övriga punkterna är mer påklistrade och obekväma och kräver därför en högre grad av propaganda och censur.
2025-12-03, 11:09
Medlem
Raddigibollens avatar
Citat:

Man kan givetvis säga att 1% av BNP inte är mycket men någonstans måste den här procenten tas från då den inte dyker upp från tomma intet. Staten har bara en viss budget. Om någon får mer så innebär det är någon annan får mindre.

Det är som att spela schack med en bonde mindre, blir inte lika många vinster efter det, även om det "bara är en bonde".
2025-12-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MEGA-eu
Varför fortsätter man skicka miljarder under denna korruptionsutredning som pågår i Ukraina ?

Sverige fortsätter skicka sånna miljardpaket till Ukraina mitt under en pågående korruptionsutredning .. för att politikerna är mer rädda för att tappa ansiktet än för att våra penger försvinner. Att pausa stödet skulle erkänna att systemet varit korrupt hela tiden och att EU inte haft kontroll. Det här är symbolpolitik, inte resultatpolitik.. samma sak med vapen som säljs vidare på svarta marknaden.
2025-12-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Miljarden tas från biståndsbudgeten som annars gått till nåt genomkorrumperat afrikanskt land med 80% korrupton.

Tas inte från sjukvård etc. Hellre skickar jag biståndspengar till Ukraina, för att stötta upp mot Putin, än Afrika.
Sanning med modifikation.
Av de 105 miljarder vi hittills finansierat Ukrainakriget med så är endast drygt 19 miljarder som vi tagit från biståndsbudgeten.
Ukraina är dessutom det land som i särklass fått störst del av biståndsbudgeten de senaste åren.
Eftersom biståndspengarna måste avse civila och humanitära ändamål är det sannolikt att det är just dessa medel som Kiev kunnat förskingra.
Det vi har givit i form av militärt stöd av vapen t.ex. är nog mindre sannolikt att det förskingras.
2025-12-03, 11:22
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
För att jag inte är anställd soldat, dumjävel. Jag skickar pengar till Ukraina, du borde göra detsamma.

Har väl ingen betydelse om du anställd soldat dumjävel.
Tror du alla människor i Sverige som går att göra värnplikten och annat gör det för att man ska kriga mot ryssen?

Du verkar ju riktigt dum i huvudet jag kan tala om för att de flesta som går mig för svaret och värnplikten gör det för att de känner att en slags pliktkänsla mot Sverige inte för att leka soldater och kriga i ett krig som inte angår dem!!

Men du verkade så ivrig så åk för helvete nu din fegis.
Jag donerar enbart pengar till välgörenhet för djur.
Ukraina vore nog det sista stället jag skulle ens fundera på att donera något till!

Nu handlar det om att jag dessutom inte pigg på att betala pisslandet Ukraina några av mina skattepengar med heller så därför är det med rätta jag och fler är förbannade på Sverige öser pengar utan att ha någon kontroll.

Ta och googla Alibaba när det gäller Ukraina så får du se han och hans 40 rövare som har försnillat över en miljard kronor från oljebolaget i landet.
Går rakt i fickorna till dvärg fan zelenskji

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in