2025-12-03, 10:59
Medlem
mitropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men alltså. Snacka om att välja bort sanningen och dölja det som inte passar in i den barndom han vill visa upp.

Att bränna ner ett hur som barn skulle jag inte vilja säga är normalt.

Tack för att du tog dig tid att sammanställa det här. ❤️

Förmodligen utvecklades en psykisk sjukdom ganska snabbt 1994 tydligen. Av papperen att döma, om de är äkta i denna video, visar ju föräldrar som gjort allt för att hjälpa honom. Nån form av schizofreni verkar det som eftersom han talade med nån i huvudet och påstod att nån försökte låsa in honom i ett mörkt rum på fritids. Allt som han hittat på och beskrivit i sin bok är tankefoster tydligen. Intressanta papper som visas här.
https://www.youtube.com/watch?v=2jZInuW2X6Y&t=11657s
Citera
2025-12-03, 11:00
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag tycker oerhört synd om hans mamma. Teveinslag har utan att blinka sett Joakims beskrivningar av moderns "tortyr" av den lille pojken som absolut sanning.
Farmoderns (mor till styvfadern) hennes beskrivning av t ex hur åttaåringens utbrott som aldrig ville ta slut till slut gjorde att man lämnade honom i psykvård, var mycket trovärdig.
Vad jag undrar är var den biologiske fadern finns? Nämns inte med ett ord. Är han en person med allvarliga psykiska problem, som kan ha ärvts av sonen Joakim?
Citera
2025-12-03, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ImNoTree
Känns väl rätt tydligt när man ser på morsan och plastfarsan att det som med största sannolikhet är något i stil med följande:

Morsan är sjukskriven eller åtminstone funktionsnedsatt pga någon form av whiplash och både hon och plastfarsan snudd på svagbegåvade, samtidigt har hon 4 ungar varav en är autistisk och får grova utbrott. Det är mer än hon klarar av, och ibland har hon säkert betett sig "illa" eller åtminstone inte optimalt, kanske skrikit åt Jocke eller ryckt honom i armen eller liknande vilket är lätt att göra när det blir för mycket och man inte förstår hur man ska hjälpa sitt eget barn.

Jocke å sin sida minns att hans barndom var väldigt jobbig vilket den säkert var just för att han inte fick det stöd han behövde, och han upplevde säkert pga autismen vissa situationer lite annorlunda än hur de faktiskt var. Kanske är det till och med mycket av det som är väldigt fragmenterat eller så minns han inte alls, kanske är det delar som han minns "fel" och som blivit värre och värre över tid. Han känns som en riktig ältare så han skulle mycket väl kunna ha suttit och tänkt på sina barndomsminnen om och om igen i många år, och som alla vet ändras ens minnen lite, lite grann varje gång man tänker på dem. Lägg till att han ärligt talat har en rätt stor offerkofta och det blir en perfekt kombo för att hjärnan ska fabricera ihop de stories han kört med i alla intervjuer. Han är dessutom själv precis som sina föräldrar inte speciellt smart så han kan själv inte förstå att de minnen han har idag inte är 100% sanning, och när han läser sina journalpapper läser han också in en massa som inte finns där.

Tl;dr: Det var förmodligen en pissig barndom, men absolut inte på det sätt Joakim beskriver. Tror personligen inte på någon av historierna om tortyr och liknande, men tror inte heller Jocke själv förstår att det han säger inte är sant. Dvs det finns bara offer i den här historien, men det är så jävla fel att Jocke i media tillåts måla upp sin mamma på det sätt han gjort.

Pinsamt att du fabulerar fritt utifrån dina fördomar och fantasier men påstår att han ljuger om sin egen barndom.
Vad anser du om Esmeraldas, Lilla Hjärtats föräldrar?
Om föräldrarna med ättikan i Eslöv?
Att för att de också är ”white trash” och ”funktionsnedsatta” så är det bara lögner med våld?
Citera
2025-12-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Kanske handlar om kombinationen missbruk och medberoende, tragiskt för alla inblandade.

Men varför skaffa så många barn så tätt när man inte mår bra och var är pappa mormor och farmor? Är det dom som är medberoende?
Citera
2025-12-03, 11:02
Medlem
Blifullidags avatar
Folk som följer detta mongoloida helvete och hans ännu mer utvecklingsstörda fru tror ju på riktigt att detta är en människa som har lyckats trots sin jättejättesvåra uppväxt.

Att man skulle blivit lurad av en totalt ego och genomfalsk youtube kändis skadar deras egna egon.

Wake up and smell the shitshow
Citera
2025-12-03, 11:03
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Så jävla vidrigt att kasta er över ett barns journaler, fy fan för er.

Han har själv lagt upp. Och profiterat.

Är Jocke vidrig?
Citera
2025-12-03, 11:03
Avslutad
Han är ett stort skämt denna människa
Citera
2025-12-03, 11:04
Avslutad
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/k0W23v/joakim-lundell-dokumentaren-tv4-och-bokforlaget-slar-ifran-sig-kritiken

Joakim Lundell säger att det ligger på TV4 och bokförlaget Forum att de inte kontrollerade uppgifterna som han tidigare berättat om.

De två slår ifrån sig kritiken.

– Som författare är man själv ansvarig utgivare för texten i boken, säger Annie Kabala, vice vd på förlaget.

Hur kan Jocke inte inse det när han skrivit boken?

Ett desperat försök att skylla ifrån sig.
Citera
2025-12-03, 11:04
Medlem
Ok så när han i princip erkänner att det inte finns något stöd för vad han tidiagre påstått är det TV4s och bokförlagets fel. De borde kollat om han hela tiden ljög. Härlig kille
Citera
2025-12-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Personen menar att Jocke ska begära ut dokument som styrker jockes berättelse.
Men jag menar att Jocke enligt egna uppgifter redan har dessa dokument. Jocke behöver inte plocka ut dessa. Enligt Jocke ska dessa redan finnas hemma, bara att ta fram och visa bevis. Varför han inte gjort det ännu är konstigt?

Exakt så.

Han spelade poker länge "Här är alla journaler" bara att läsa jag har inget att dölja.

När nu någon på riktigt har tagit sig den tiden och granskat så blir han helt avklädd.

Bra spelat Jocke, we had a good run
Citera
2025-12-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Jag anser att det är märkligt att alla hans papper finns kvar då de gallrar hårt.

Utöver det så skriver de inte in i journaler det man berättar utan inriktar sig på att beskriva en som patient på ett visst vis. Vilket jag anser är extremt allvarligt.

Men Jockes historia låter alltför fantastiskt galen för att vara sann då hans mamma isåfall borde ha fortsatt och skadat honom mer allvarligt såsom det sker i andra fall där barn torteras. Vi kan jämföra med Zoey i ättikefallet, eller Bobby, Yara osv.

Såg med ett halvt öga på dokumentären igår och det framstår mest som att han var autistisk med autistiska utbrott. I det så finns det säkert saker som hänt då de barnen också utsätts för en del våld kränkningar men kanske inte så extremt som han hävdar.

Det kan ha varit lögner han tidigt sagt och som sedan fastnat som hans "sanningar". Har han gjort de saker som beskrivs, när han blev känd så har han aldrig varit riktigt frisk och då är det ju enklare för honom att påstå de mest makabra sakerna för uppmärksamhet.
Det man missar om man bara ser dokumentären med ett ”halvt öga” i bakgrunden är just citaten från socialtjänsten - jag såg om den igen efter att jag insåg att utdragen visas som text och inte läses upp.

Just citaten är ju otroligt viktiga här, så som att hans mamma inte vågade ha honom kvar hemma då han tagit stryptag om syskon, exempelvis.
Citera
2025-12-03, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Exakt så.

Han spelade poker länge "Här är alla journaler" bara att läsa jag har inget att dölja.

När nu någon på riktigt har tagit sig den tiden och granskat så blir han helt avklädd.

Bra spelat Jocke, we had a good run

Jag gissar att Jocke antog att ingen skulle orka gå igenom den stora textmassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in