Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Varför skulle de behöva det? Varje fall är ju sitt eget?
Du behöver inte "be" dem skicka det till tingsrätten, räcker att bestrida så.är.der deras val.
Säger tingsrätten att bolaget gjort fel i situation X så är det automatiskt ett prejudikat för alla andra situation X, särskilt om det inte prövats tidigare. Kommer en dom som säger att bolaget gjorde fel i situation X så har de gjort fel inte bara i denna utan i alla situationer X (beroende på hur domstolen uttrycker sig). Vilket ger både dålig pr, en firma som medvetet gör fel (de förväntas veta vad som är rätt, därför parkeringsbolagen sällan får igenom att de ska få extra ersättning för sina juridiska kostnader, de förväntas ha denna kunskap in house), och beroende på tid så kan folk gå till tingsrätten och begära att få tillbaka pengarna för denna felaktiga avgift.
Sen stämmer det, det räcker med att bestrida så får de själva skicka det till tingsrätten om de så behagar. Eller ge upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Calleinvest
Hej!
Jag söker synpunkter och erfarenheter kring ett ärende med en privat kontrollavgift (Europark/Hojab) som jag nu har bestridit två gånger. Bolaget vidhåller avgiften trots stark teknisk bevisning.
Bakgrund:
Jag parkerade snabbt för att uträtta ett kort ärende. Kontrollavgiften utfärdades för att parkeringsavgift ej erlagts.
Centrala Fakta (Bevisad Tidskonflikt):
• Kontrollavgiftens starttid: 12:13
• Min bevisade ankomsttid: 12:14
Jag har bevisat ankomsttiden via GPS-loggar från bilens officiella app (Skoda Connect). Loggen, som är icke-manipulerbar, visar att bilen anlände och avslutade resan på parkeringsplatsen en hel minut efter att parkeringsvakten påbörjade sin registrering av överträdelsen. Dessutom stämmer den loggade körsträckan (32 km) exakt med den faktiska resan till platsen, vilket bekräftar loggens trovärdighet.
Bolagets Svar:
Bolaget avfärdar bevisningen med hänvisning till att "terminalens klocka och din klocka kanske inte visar exakt samma tid" och att jag inte betalade avgift.
Vad jag vill trycka på i den fortsatta processen:
1. Faktiskt Fel: Huvudargumentet är att avgiften är ogiltig då den utfärdas innan jag ens var på plats. En överträdelse kan inte konstateras vid 12:13 om fordonet anlände 12:14.
2. Bevisbörda: Bolaget har inte uppfyllt sin bevisbörda. De medger att deras tidsangivelse kan vara osäker, medan min tekniska bevisning är säker.
3. Rättslig Grund: Jag åberopar 2 § Lag (1984:318) om kontrollavgift (överträdelsen måste konstateras vid kontroll) samt praxis (t.ex. RÅ 1993 ref. 37) där bolaget måste visa att överträdelsen faktiskt pågick vid den angivna tiden.
Nästa Steg: Jag kommer att överklaga en tredje gång.
Fråga till forumet: Har någon erfarenhet av att använda GPS-loggar/Appdata som bevis i ärendet mot en kontrollavgift, speciellt där bolaget själv medgett en osäkerhet i tidsangivelsen? Alla tips mottages tacksamt!
Enstaka minut hit eller dit går att förklara med att era klockor inte var synkroniserade. Det räcker med ett par sekunder runt minutskiften så visar det olika minuter. Du har däremot bevisat att du var på platsen. Denna minut hit eller dit kan rimligtvis förklaras av att ni hade olika klockor. Därför går det att bortse från den lilla angivelsen. Du har däremot inte visat på att du i rimlig tid betalat p-avgiften, och därför är "p-boten" giltig.
Skillnaden i era tider är inte tillräcklig för att spela någon avgörande roll i om du var där ungefär då och inte betalade en avgift. Det här är varför "p-lisorna" är försiktiga när det kommer till p-skiva och inte lappar 10:01 när tiden gick ut 10:00, utan kanske väntar till 10:05. Samma sak varför de inte skriver felaktig inställd skiva om du kommer 09:59 men skriver 10:30 istället för 10:00 (du ska skriva närmast kommande hel eller halvtimme, och för 09:59 är det 10:00), för att det finns en rimlighet i att din klocka slagit över till 10:00 redan. De brukar oftare ge det 5 minuter, för det är svårare att förklara bort som "inte helt synkade klockor, som gick en minut hit eller dit".
Du har därför inget att komma med, för du har inte betalat avgiften. Den enda situation jag kan tänka mig är att du skulle använt denna gps-data för att försöka visa på att din bil inte varit där, och därför är en felaktigt utfärdad avgift, eller om du kunde visa på att du betalat avgiften i sån närtid till att du kom fram att det är vad kontrollanterna rimligen behöver ge dig.