2025-12-03, 08:31
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du behöver inte överklaga en tredje gång. Man bestrider en gång. Om det kommer krav från inkasso bestrider man igen men till dem. Du behöver inte kommunicera mer med parkeringsbolaget.
Om det är Hojab TS har att göra med kan de skicka ärendet fram och tillbaka hur länge som helst. De har dresserade apor som skriver svaren i kommunikationen, som inte ändrar sig nämnvärt från svar till svar.

Förslag till TS: Be dem skicka ärendet till närmsta tingsrätt för prövning. Det gjorde jag och då skrev de av mitt ärende, antagligen för att de insåg att de skulle behöva betala tillbaka en jävla massa pengar till andra bötfällda.
Citera
2025-12-03, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Förslag till TS: Be dem skicka ärendet till närmsta tingsrätt för prövning. Det gjorde jag och då skrev de av mitt ärende, antagligen för att de insåg att de skulle behöva betala tillbaka en jävla massa pengar till andra bötfällda.

Varför skulle de behöva det? Varje fall är ju sitt eget?
Du behöver inte "be" dem skicka det till tingsrätten, räcker att bestrida så.är.der deras val.
Citera
2025-12-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Om det är Hojab TS har att göra med kan de skicka ärendet fram och tillbaka hur länge som helst. De har dresserade apor som skriver svaren i kommunikationen, som inte ändrar sig nämnvärt från svar till svar.

Ja men man behöver inte spela med i deras amatörspel. Man kan bara följa lagstiftningen. Man bestrider en gång. Och sitter på pengarna.

Det finns ingen anledning att handleda dem eller kräva att de stämmer dig i tingsrätten. Det kan de få komma fram till själva.
Citera
2025-12-03, 09:46
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad är problemet?

- Du erkänner ju själv att du parkerade på en plats där man SKA betala parkeringsavgift.
- Men du väljer att INTE betala parkeringsavgiften för du ska bara göra ett kort ärende. Och det räknas ju inte. Tycker du.
- Du blir sen upprörd över att de tar ut en kontrollavgift, eftersom du inte betalade parkeringsavgiften. Vilket återigen du själv erkänt att du inte gjort.

För mig låter det som:

Nej, domaren. Jag våldtog inte henne. Ja, jag stoppade in min penis i hennes slida utan hennes samtycke, men det var bara i en sekund. Så det räknas ju inte. Tycker jag.

Tycker inte ditt exempel är ett dugg likvärdigt.
Snarare så här:

Åklagare: Du våldtog henne fredag den 13e.
-:"Nej, jag kan bevisa att jag anlände i staden först på lördagen den 14e.
Hela ditt case vilar på felaktiga grunder, i detta fallet är dina tidsangivelser bevisligen felaktiga."

Men OM åklagaren kan bevisa att det skedde ett brott, så 'kanske' inte fredag eller lördag spelar roll.

/VV
Citera
2025-12-03, 09:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför skulle de behöva det? Varje fall är ju sitt eget?
Du behöver inte "be" dem skicka det till tingsrätten, räcker att bestrida så.är.der deras val.
Säger tingsrätten att bolaget gjort fel i situation X så är det automatiskt ett prejudikat för alla andra situation X, särskilt om det inte prövats tidigare. Kommer en dom som säger att bolaget gjorde fel i situation X så har de gjort fel inte bara i denna utan i alla situationer X (beroende på hur domstolen uttrycker sig). Vilket ger både dålig pr, en firma som medvetet gör fel (de förväntas veta vad som är rätt, därför parkeringsbolagen sällan får igenom att de ska få extra ersättning för sina juridiska kostnader, de förväntas ha denna kunskap in house), och beroende på tid så kan folk gå till tingsrätten och begära att få tillbaka pengarna för denna felaktiga avgift.

Sen stämmer det, det räcker med att bestrida så får de själva skicka det till tingsrätten om de så behagar. Eller ge upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Calleinvest
Hej!
Jag söker synpunkter och erfarenheter kring ett ärende med en privat kontrollavgift (Europark/Hojab) som jag nu har bestridit två gånger. Bolaget vidhåller avgiften trots stark teknisk bevisning.

Bakgrund:
Jag parkerade snabbt för att uträtta ett kort ärende. Kontrollavgiften utfärdades för att parkeringsavgift ej erlagts.

Centrala Fakta (Bevisad Tidskonflikt):
• Kontrollavgiftens starttid: 12:13
• Min bevisade ankomsttid: 12:14
Jag har bevisat ankomsttiden via GPS-loggar från bilens officiella app (Skoda Connect). Loggen, som är icke-manipulerbar, visar att bilen anlände och avslutade resan på parkeringsplatsen en hel minut efter att parkeringsvakten påbörjade sin registrering av överträdelsen. Dessutom stämmer den loggade körsträckan (32 km) exakt med den faktiska resan till platsen, vilket bekräftar loggens trovärdighet.

Bolagets Svar:
Bolaget avfärdar bevisningen med hänvisning till att "terminalens klocka och din klocka kanske inte visar exakt samma tid" och att jag inte betalade avgift.

Vad jag vill trycka på i den fortsatta processen:
1. Faktiskt Fel: Huvudargumentet är att avgiften är ogiltig då den utfärdas innan jag ens var på plats. En överträdelse kan inte konstateras vid 12:13 om fordonet anlände 12:14.
2. Bevisbörda: Bolaget har inte uppfyllt sin bevisbörda. De medger att deras tidsangivelse kan vara osäker, medan min tekniska bevisning är säker.
3. Rättslig Grund: Jag åberopar 2 § Lag (1984:318) om kontrollavgift (överträdelsen måste konstateras vid kontroll) samt praxis (t.ex. RÅ 1993 ref. 37) där bolaget måste visa att överträdelsen faktiskt pågick vid den angivna tiden.

Nästa Steg: Jag kommer att överklaga en tredje gång.

Fråga till forumet: Har någon erfarenhet av att använda GPS-loggar/Appdata som bevis i ärendet mot en kontrollavgift, speciellt där bolaget själv medgett en osäkerhet i tidsangivelsen? Alla tips mottages tacksamt!
Enstaka minut hit eller dit går att förklara med att era klockor inte var synkroniserade. Det räcker med ett par sekunder runt minutskiften så visar det olika minuter. Du har däremot bevisat att du var på platsen. Denna minut hit eller dit kan rimligtvis förklaras av att ni hade olika klockor. Därför går det att bortse från den lilla angivelsen. Du har däremot inte visat på att du i rimlig tid betalat p-avgiften, och därför är "p-boten" giltig.

Skillnaden i era tider är inte tillräcklig för att spela någon avgörande roll i om du var där ungefär då och inte betalade en avgift. Det här är varför "p-lisorna" är försiktiga när det kommer till p-skiva och inte lappar 10:01 när tiden gick ut 10:00, utan kanske väntar till 10:05. Samma sak varför de inte skriver felaktig inställd skiva om du kommer 09:59 men skriver 10:30 istället för 10:00 (du ska skriva närmast kommande hel eller halvtimme, och för 09:59 är det 10:00), för att det finns en rimlighet i att din klocka slagit över till 10:00 redan. De brukar oftare ge det 5 minuter, för det är svårare att förklara bort som "inte helt synkade klockor, som gick en minut hit eller dit".

Du har därför inget att komma med, för du har inte betalat avgiften. Den enda situation jag kan tänka mig är att du skulle använt denna gps-data för att försöka visa på att din bil inte varit där, och därför är en felaktigt utfärdad avgift, eller om du kunde visa på att du betalat avgiften i sån närtid till att du kom fram att det är vad kontrollanterna rimligen behöver ge dig.
Citera
2025-12-03, 10:01
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Tycker inte ditt exempel är ett dugg likvärdigt.
Snarare så här:

Åklagare: Du våldtog henne fredag den 13e.
-:"Nej, jag kan bevisa att jag anlände i staden först på lördagen den 14e.
Hela ditt case vilar på felaktiga grunder, i detta fallet är dina tidsangivelser bevisligen felaktiga."

Men OM åklagaren kan bevisa att det skedde ett brott, så 'kanske' inte fredag eller lördag spelar roll.

/VV
Nej ditt exempel är inte likvärdigt, för datum är större tidsrymder än minuter.

"du våldtog henne vid midnatt mellan fredag och lördag"
"nej, det var först vid 00:05, midnatt hade redan varit"

Hela dagar spelar roll, fredag eller lördag. Minuter spelar oftare mindre roll.

Särskilt ts inte försöker argumentera att han betalat avgiften, utan om han kom fram 12:13 eller 12:14.
Citera
2025-12-03, 10:24
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Hej!
Jag söker synpunkter och erfarenheter kring ett ärende med en privat kontrollavgift (Europark/Hojab) som jag nu har bestridit två gånger. Bolaget vidhåller avgiften trots stark teknisk bevisning.

Bakgrund:
Jag parkerade snabbt för att uträtta ett kort ärende. Kontrollavgiften utfärdades för att parkeringsavgift ej erlagts.

Centrala Fakta (Bevisad Tidskonflikt):
• Kontrollavgiftens starttid: 12:13
• Min bevisade ankomsttid: 12:14
Jag har bevisat ankomsttiden via GPS-loggar från bilens officiella app (Skoda Connect). Loggen, som är icke-manipulerbar, visar att bilen anlände och avslutade resan på parkeringsplatsen en hel minut efter att parkeringsvakten påbörjade sin registrering av överträdelsen. Dessutom stämmer den loggade körsträckan (32 km) exakt med den faktiska resan till platsen, vilket bekräftar loggens trovärdighet.

Bolagets Svar:
Bolaget avfärdar bevisningen med hänvisning till att "terminalens klocka och din klocka kanske inte visar exakt samma tid" och att jag inte betalade avgift.

Vad jag vill trycka på i den fortsatta processen:
1. Faktiskt Fel: Huvudargumentet är att avgiften är ogiltig då den utfärdas innan jag ens var på plats. En överträdelse kan inte konstateras vid 12:13 om fordonet anlände 12:14.
2. Bevisbörda: Bolaget har inte uppfyllt sin bevisbörda. De medger att deras tidsangivelse kan vara osäker, medan min tekniska bevisning är säker.
3. Rättslig Grund: Jag åberopar 2 § Lag (1984:318) om kontrollavgift (överträdelsen måste konstateras vid kontroll) samt praxis (t.ex. RÅ 1993 ref. 37) där bolaget måste visa att överträdelsen faktiskt pågick vid den angivna tiden.

Nästa Steg: Jag kommer att överklaga en tredje gång.

Fråga till forumet: Har någon erfarenhet av att använda GPS-loggar/Appdata som bevis i ärendet mot en kontrollavgift, speciellt där bolaget själv medgett en osäkerhet i tidsangivelsen? Alla tips mottages tacksamt!
Du var på plats och det finns foto på din bil så vad klockslaget säger spelar ingen roll alla går
Inte exakt samma.
Citera
2025-12-03, 10:25
Medlem
Det stämmer att jag inte har erlagt någon avgift alls, jag kom till platsen och skulle kolla på däck vilket tog 10 minuter.

P-vakten har alltså stått i närheten av min bil och satt avgiften direkt när jag kom och hade p-vakten satt 12:14 eller senare hade jag inte brytt mig men nu satte p-vakten 12:13 vilket är innan jag är framme på plats. Jag vill alltså få kontrollavgiften ogiltig då den är felaktigt utfärdad.

Kommer troligen ändå sluta i att jag betalar avgiften för att undvika mer avgifter men kul att vissa personer blir så upprörda av inlägget. 😊
Citera
2025-12-03, 10:26
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nej ditt exempel är inte likvärdigt, för datum är större tidsrymder än minuter.

"du våldtog henne vid midnatt mellan fredag och lördag"
"nej, det var först vid 00:05, midnatt hade redan varit"

Hela dagar spelar roll, fredag eller lördag. Minuter spelar oftare mindre roll.

Särskilt ts inte försöker argumentera att han betalat avgiften, utan om han kom fram 12:13 eller 12:14.

Det är likvärdigt.

https://www.synonymer.se/sv-syn/likv%C3%A4rdig

likvärd, jämngod, jämgod, jämbördig, lika god, lika; likställig, analog; liktydig, synonym, likabetydande, ekvivalent

En senare tidpunkt än vad som står, gör det i alla fall relativt likvärdigt.
Skillnaden är en tidsenhet.

Du hävdar att ett dygn jmf en minut inte skulle omfattas av likvärdigt.
Kanske det. Det får stå för dig.
Men det som ÄR likvärdigt är att när brottet skedde (upptäcktes), så var TS inte där.

Visst, en minut hit eller dit, och förr i tiden hade det säkert inte så stor betydelse alls då folk hade manuella klockor.
Idag har väl samtliga (nästan) digitala klockor som hämtar exakt tid.
Varför skrev vakten 12:13 när TS anlände 12:14?

Men visst, en minut kanske är en petitess i sammanhanget.

/VV
Citera
2025-12-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Du var på plats och det finns foto på din bil så vad klockslaget säger spelar ingen roll alla går
Inte exakt samma.

Finns nog inget foto då de inte presenterat något foto.
Citera
2025-12-03, 10:34
Medlem
Citat:
Det stämmer att jag inte har erlagt någon avgift alls, jag kom till platsen och skulle kolla på däck vilket tog 10 minuter.

P-vakten har alltså stått i närheten av min bil och satt avgiften direkt när jag kom och hade p-vakten satt 12:14 eller senare hade jag inte brytt mig men nu satte p-vakten 12:13 vilket är innan jag är framme på plats. Jag vill alltså få kontrollavgiften ogiltig då den är felaktigt utfärdad.

Kommer troligen ändå sluta i att jag betalar avgiften för att undvika mer avgifter men kul att vissa personer blir så upprörda av inlägget. 😊

Vi är inte upprörda. Vi poängterar bara att du inget har att hämta om du kommer med dina loggar som visar att du var där (10min är också parkering).
Citera
2025-12-03, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Säger tingsrätten att bolaget gjort fel i situation X så är det automatiskt ett prejudikat för alla andra situation X, särskilt om det inte prövats tidigare. Kommer en dom som säger att bolaget gjorde fel i situation X så har de gjort fel inte bara i denna utan i alla situationer X (beroende på hur domstolen uttrycker sig).

Du blandar ihop detta med parkeringsanmärkningar. Där måste man gå tillbaka och betala tillbaka alla som fått anmärkning för en viss sak om rätten kommer mer fram till att det var felaktigt.

Kontrollavgifter är ju en civilrättslig skuld som man genom att betala har godtagit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in