2025-12-03, 00:13
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Janina skämde ut sig totalt "hela livet har jag kallats för sött ansiktet" när hon inte ens har ett sött ansikte.
Skojar du med mig? Hon är top 3 snyggaste jag sett.
Citera
2025-12-03, 00:13
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
När gjorde hon det?

I gravkammaren
Citera
2025-12-03, 00:15
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Skojar du med mig? Hon är top 3 snyggaste jag sett.

Vad, den där gris-näsan?
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Nä, Gry sa att de är olika som personer, inte att hon inte gillar Alexandra.

Men i kombination till det andra som sades och visades blev det vääldigt tydligt att Grys ovilja att ha kontakt efter programmet är ömsesidig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
I gravkammaren
Tror inte att hon sa så dock. Hon sa bara att dom är olika som personer och alltid varit det.
Citera
2025-12-03, 00:19
Medlem
”Högintelligenta” blir tydligen lika jävla grundlurade av ”de stora lögnarna” som alla vi andra med skillnaden att den högintelligente hela tiden är helt jävla bombsäker på att ha valt den rätta!
Citera
2025-12-03, 00:21
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Märkligt upplägg på mordet.

Tänker jag fel eller kan inte de trogna räkna ut att den som blev satt att dricka sist är 99,99% säker trogen?
Du tänker fel. Det är 33,3% chans att åka ut, oavsett om man börjar dricka eller är sist.
Citera
2025-12-03, 00:35
Medlem
Citat:
Du tänker fel. Det är 33,3% chans att åka ut, oavsett om man börjar dricka eller är sist.
Absolut, men den som är sist har ju 0% att påverka vilken bägare den dricker ur. En förrädare skulle inte sätta sig själv i den situationen OM det är så att förrädare får samma konsekvenser som trogna om de dricker giftet. Sen är det väl 25% och inte 33,3%, förutsatt att alla är trogna, eller åtminstone i de trognas ögon.
Citera
2025-12-03, 00:50
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangodonna
Absolut, men den som är sist har ju 0% att påverka vilken bägare den dricker ur. En förrädare skulle inte sätta sig själv i den situationen OM det är så att förrädare får samma konsekvenser som trogna om de dricker giftet. Sen är det väl 25% och inte 33,3%, förutsatt att alla är trogna, eller åtminstone i de trognas ögon.
De trogna vet inte att det är en förrädare som är med dom (vad vi vet än så länge) och kan inte dra slutsatser av ordningen man dricker ur. Förrädaren kommer ta ett glas som det inte är gift i.

Personen som dricker först har 75% chans att välja ett glas utan gift.
Person 2 (förrädaren) väljer ett glas utan gift.
Person 3 och 4 har 50% chans vardera att klara sig.
Citera
2025-12-03, 07:09
Moderator
Dr Kings avatar
Då vissa verkar ha svårt med sannolikhetsläran här i tråden får jag väl förtydliga lite hur det ser ut beronde på vilken position de har valt att placera förrädaren i.

Om alla 4 var trogna och ingen visste vilket som var det förgiftade glasset spelar ordningen mycket riktigt ingen roll och det är 1/4 risk för alla att dö.

Om en av de 4 är förrädare och vet vilket glas som är förgiftat är det en nackdel att dricka efter förrädaren eftersom den garanterat kommer att ha plockat bort ett av de säkra glasen och risken för att ta det förgiftade glaset då ökar.

Så här ser sannolikheterna ut beroende på i vilken position de valt att placera förrädaren.

Förrädaren i position 1
Förrädaren plockar bort ett säkert glas och det är sedan 1/3 sannolikhet (alltså lika för alla) att dö.

Förrädaren i position 2
För person 1 har inget säkert glas plockats bort och det är 1/4 = 25% att dö.
För person 3 gäller att den första måste ha överlevt och förrädaren tog bort ett av de säkra glasen. Det är sedan 50% att den tar det felaktiga av de två kvarvarande glasen. För att den skall kunna dö måste den första ha överlevt och sannolikheten att dö är 3/4*1/2 = 3/8 = 37,5%.
För person 4 gäller att person 1 och 3 måste ha överlevt och den kommer då med säkerhet att dricka det kvarvarande giftiga glaset och får kvarvarande sannolikhet att dö alltså också 37,5%

Förrädaren i position 3
För person 1 och 2 har inget säkert glas plockats bort och risken att dö är 1/4 = 25%
För person 4 kommer förrädaren då alltid att ha plockat bort det sista säkra glaset och den får hela den kvarvarande sannolikheten att dö alltså 50%

Förrädaren i position 4
Inget säkert glas kommer att ha plockats bort av förrädaren när de trogna skall dricka och det är 1/4 = 25% för alla att dö och förrädaren kan också dö.

Sammanfattningsvis gäller alltså

Förrädaren i position 1: 1/3 för alla trogna att dö
Förrädaren i position 2: 25% för den som dricker före förrädaren att dö och 37,5% för de som dricker efter förrädaren att dö.
Förrädaren i position 3: 25% för de som dricker före förrädaren att dö och 50% för den som dricker efter förrädaren att dö.
Förrädaren i position 4: 25% för alla att dö

Om förrädarna har en speciell person de helst vill bli av med skall de alltså placera den personen i position 4 och förrädaren i position 3. Då är sannolikheten 50% att personen dör och de blir av med den.

Om man spelar med smarta trogna (vilket ju verkligen inte är fallet här) kan de ju också ha gjort denna matematik och insett att förrädarna gärna vill placera en förrädare på position 3 för att öka sannolikheten att de får ut den de vill (utan vetskap om att Gago sagt att de måste välja minst en förrädare bland de 4).

Man skulle i så fall ta en risk att sätta en förrädare som nummer 3 då det skulle kunna användas emot en vid runda bordet i programmet efter.

Om jag spelade med smarta trogna skulle jag därför ha satt förrädaren i position 1. Sedan hoppats att person 2 eller 4 dog. Person 3 skulle man sedan kunna sätta press på under dagen efter inför runda bordet med kalkylerna ovan med antagande om att förrädarna gärna ville placera sig i den positionen för att öka sannolikheten att få ut person 4 som de gärna ville bli av med.

Eftersom Gago sa att de måste ha minst en förrädare bland de 4 kan de också välja att vara med båda två och placera sig på position 2 och 3. Sannolikheten för den trogne som dricker i position 1 att dö är då 1/4 och för den trogne som dricker i position 4 att dö är 3/4. De kan då få upp sannolikheten rejält för en viss person om det är någon speciell de vill bli av med.

Eftersom de trogna (och förrädarna) med undantag av Wilmer denna säsong består av blåsta personer räknar jag inte med att de kommer att kunna göra någon av ovanstående kalkyler och positionen förrädaren placeras i kommer att bli mer eller mindre slumpmässig och vid runda bordet kommer någon ny minimal detalj leda fårskocken till att rösta ut ännu en trogen.
Senast redigerad av Dr King 2025-12-03 kl. 07:19.
Citera
2025-12-03, 08:55
Medlem
Amors avatar
Var det inte en märklig sekvens när Malou fick möjligheten att dofta på de olika bägarna, när hon stod tillsammans med Ahmed?

Denne Ahmed framstår för övrigt som en väldigt osympatisk och arrogant person. Om någon av Förrädarna ska vinna vill jag mycket hellre se Matilda.
Citera
2025-12-03, 08:57
Medlem
Citat:

Det är ju däremot för solklart att nr 2 är förrädare? nr 2 är alltid säker. 1 hade varit lite uppenbart men om man ska tänka lite vidare så är det nr 1 eller 2 som är förrädare. Det borde man fatta när man står där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in