Ursprungligen postat av
Alkibiades
Hur skall det svenska laget till Trondheim se ut? Här kommer mitt lag:
Lagets utformning är styrt av hur man vill disponera de bästa åkarna. Man kan ju mycket väl tänka sig att man disponerar det på ett annat sätt än vad jag gör. Det beror också på om man vill rotera in åkare som inte alls i var uttagna till Ruka eller som bara åkte ett lopp i Ruka.
Sprint: Jonna, Maja, Hagström, Ribom, Svahn, E. Henriksson (reserver/alternativ: Ilar, Lundgren, Frida, Rosenberg)
Skiathlon: Ebba, Frida, Ilar, Jonna, Ribom, L. Eriksson (reserver/alternativ: Maja, Svahn, Rosenberg, Lundgren, E. Henriksson)
10km fristil: Ebba, Frida, Ilar, Jonna, Ribom, Maja (reserver/alternativ: L. Eriksson, Svahn, Rosenberg, Lundgren, E. Henriksson)
Jag tänker mig att Ilar fokuserar på de två distansloppen och avstår därför sprinten. Vill hon åka sprinten så tar hon Henrikssons plats. Lundgren räcker aldrig till i slutändan och åkte inte tillräckligt bra och därför får hon inte en ny chans i sprinten. Jag räknar med att Svahn är tillbaka från sin förkylning och åker sprinten.
Lisa Eriksson vann de båda distansloppen i Boden samt åkte bra i Gällivare, egentligen skulle jag vilja ha in henne på de båda distansloppen men hon får inte plats i båda. Nu får hon åka skiathlonen även om det rena fristilsloppet kanske passar henne bättre. Svahn platsar egentligen på båda distansloppen men då hon inte tävlat något ännu denna säsong får hon börja med sprinten. Rosenberg åkte bra i det klassiska loppet nu i Ruka och borde kanske därför få åka skiathlonen. Men samtidigt har Lisa 3-1 mot Rosenberg i Gällivare och Boden och då går Lisa före.
Sprint: Anger, Grahn, Danielsson, J. Persson, Grate, Ersson (reserver/alternativ: Myhlback, Häggström, Gisselman)
skiathlon: Anger, Poromaa, Berglund, Ekberg, J. Persson, Rosjö (reserver/alternativ: Gisselman, Johansson, Häggström))
10km fristil: Anger, Poromaa, Berglund, Ekberg, J. Persson, Rosjö (reserver/alternativ: Gisselman, Johansson, Häggström)
Jag har tolkat det som att Alvar inte vill åka i Trondheim, vill han det får han naturligtvis åka sprinten. Svårt att ta ut de två sista platserna på distans. Alvar har inte åkt något fristilslopp denna säsong och då är han inte aktuell för de två distansloppen. Men visst, han skulle nog kunna göra det bättre än Persson och Gisselman. Persson får åka distansloppen för han redan är på plats Trondheim för sprinten.