2025-12-03, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal
Vi tolkar det olika. Vad jag förstod det placerades han i hem 2004 och missbruket uppdagades 2007. Hon blev antagligen inte grav missbrukare hux flux 2007.

Jag är själv uppvuxen med en missbrukande förälder som utåt sett hade en lyckad karriär och liv. Jag gick hos bup. De utredde mig och mitt beteende, inte min förälders. Fokus låg på mina problem, hjälpen skulle ges till mig. Utredningen sammanställde alla tecken på ohälsa hos mig som barn. Tecken alltså, inte anledningar till varför tecknen fanns. Ett barn är också för liten för att förstå sambandet mellan tecknen och vilka missförhållanden de tillhör och kan inte redogöra för dem. För man vet inte vad som är normalt och inte. Det får man liksom gräva i i terapi senare. Så föräldern kom absolut undan. Och jag vågade inte berätta hela sanningen för BUP av rädsla för repressalier hemma efteråt när de läst journalen. Jag var också lojal gentemot föräldern och ville beskydda den. Allt är inte automatiskt glasklart för en bup-psykolog som bara krafsar lite på ytan då och då.
Han placerades 94 och det har aldrig påståtts i dokumentationen att hon är grav missbrukare.

Han, hans fosterföräldrar och mamman hade löpande kontakt med socialen och BUP varje veckan.

BUPs och socialens anteckningar handlar om honom, hans problem, men också mycket om relationen till honom och fosterföräldrarna och mamman. Han har påstått att han har 6000 sidor, men i Varje sida räknas, som ligger på Jockes kanal och utges för att vara alla dokument oförvanskade, visas bara mellan 20-50 sidor totalt. Igår gjorde jag en analys mot ett befintligt blad ur hans utredning, han har plockat bort stora delar. I förrgår jämförde jag hans podd Sanningen måste fram med den perioden i Alla sidor räknas. Han ljuger aktivt om att mamman inte besökt honom eller hört av sig i sin podd, det står i bladet han har framför sig. Han bror Jacke har fått ta del av 100-150 stycken.

Han ljuger.
Citera
2025-12-03, 03:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du har fel, enskilda individer kan själva eller via ombud åtala andra personer för brott, det kallas enskilt åtal.
Vissa brott går i grunden inte under allmänt åtal, dvs åklagare kan inte åtala.
Det gäller t.ex. förtal. Vilket är det brott de talar om. Förtal för enbart åtalas av åklagare om det är begånget mot ett barn eller om det är grovt förtal samt påkallat ur allmän synpunkt.

För enskilt åtal gäller att för brott som går under allmänt åtal behöver man först behöver man anmäla till polis/åklagare. Sedan om de lägger ned FU/beslutar att inte åtala.
Då kan man som enskild själv driva åtal mot den personen. För brott som inte går under allmänt åtal måste man inte först gå via polisanmälning.
Då faller allt ansvar på dig själv, samla in bevis, kalla vittnen, förhöra dem i rätten, presentera bevis i rätten och precis som åklagare har du hela bevisbördan mm. Allt det som polis och åklagare annars gör får man göra själv. Samtidigt har man inga befogenheter som polis/åklagare har. Så det är rejält mycket svårare.
Det är väldigt riskabelt att driva enskilt åtal, det är nämligen så att om man förlorar så får man ta hela rättegångskostnaden. Det kan bli väldigt dyrt.

Ser man på. Det är jag som är dum i huvudet. Då är det äntligen utrett och klarlagt. Jag är så insnöad på Aktuella brott och kriminalfall där åtal väcks av åklagare.

Jocke har ju råd att förlora hela rättegångskostnaden. Så vem vet. Kanske det blir ett enskilt åtal till slut.

Tack för att du berättade hur det hela går till. Påminner mycket om tvistemål,
Citera
2025-12-03, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Han placerades 94 och det har aldrig påståtts i dokumentationen att hon är grav missbrukare.

Han, hans fosterföräldrar och mamman hade löpande kontakt med socialen och BUP varje veckan.

BUPs och socialens anteckningar handlar om honom, hans problem, men också mycket om relationen till honom och fosterföräldrarna och mamman. Han har påstått att han har 6000 sidor, men i Varje sida räknas, som ligger på Jockes kanal och utges för att vara alla dokument oförvanskade, visas bara mellan 20-50 sidor totalt. Igår gjorde jag en analys mot ett befintligt blad ur hans utredning, han har plockat bort stora delar. I förrgår jämförde jag hans podd Sanningen måste fram med den perioden i Alla sidor räknas. Han ljuger aktivt om att mamman inte besökt honom eller hört av sig i sin podd, det står i bladet han har framför sig. Han bror Jacke har fått ta del av 100-150 stycken.

Han ljuger.

Ah, vilken utförlig info! Jag uppskattar ditt gräv men pga din enfaldiga kommentar om att jag medvetet skulle ljuga för att jag mindes fel årtal har jag svårt att tro på din slutledningsförmåga när du även påstår att Jocke ljuger. Tack ändå!
Citera
2025-12-03, 03:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aibut
Att det skulle vara ett brott känns helt orimligt och mycket avlägset. Vad som är helt uppenbart är att Joakim får stora skälvan efter programmet och hans agerade genom advokat tyder på ren desperation. Kravet på att programmet skulle tas bort inom 24 timmar är inget annat än ett önsketänkande och att allt bara skulle försvinna och bli bortglömt.

Känns som skrämseltaktik och spel för gallerierna. Men det funkar så klart inte på en sån stor organisation med SVT, som har egna och mer erfarna jurister.

Citat:
Ursprungligen postat av Pallal

Han ljuger.
Aha.

1) Så inget har han framkommit om att hon är grav missbrukare. Det är bara han som säger det om jag förstått det hela.

2) Hon har alltså besökt honom i fosterhemmet (om det är det du menar), trots att han förnekar det. Vilket låter rimligt. Bara för att hon inte orkade ta hand om honom, betyder det ju inte att hon ville undvika all kontakta med honom. Hon har alltså aktivt engagerat sig i hans liv, trots att han bott på fosterhem. Men bilden av att hon inte besökte honom passar ju bättre in i hans världsbild.
Citera
2025-12-03, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brette
Alla ungdomar som sett upp till "förändrade Jocke" och så hade Olof K. Gustavsson i själva verket rätt om honom hela tiden
Glöm inte att Olof K och Lokal blev lurad av en ”mystisk tjej” att hon våldtagits av Jocke, och sen gjorde Anjo och Jocke allt för att få dom båda canceled för det.

Joakim Lundell har aktivt (genom hans flygande apor) hotat mig och flera användare och försökt leta reda på våra identiteter.

En lista har spridits där fokus har legat på mig och tre andra. En har slutat skriva, en har letats upp och efter det berättat vad hen utsatts för sen raderat kontot och en har raderat kontot (men gjort ett nytt).

Vi har eftersökts för att vi har kritiserat honom för hans hatdrev och lögner.

Jag råkade också ut för att bli kontaktad av ett ”offer”. En användare som ”anförtrodde” sig till mig över tid, agerade uppriktigt uppriven för nåt Jocke orsakat henne. Hen kom smygande med en falsk historia om att hennes syster blivit våldtagen av Joakim Lundell och att systern tog sitt liv, 13 år gammal - efter att Joakim förnedrat henne efter övergreppet. Det var ett falskt rykte.

Likaså fick jag fått höra av samma användare, som var ”arg på allt Jocke kommit undan med” att den Flashbackare vars identitet Jocke letade reda på innan mig, tagit sitt liv efter att han raserat hens liv. Falskt det också.

När jag förstod att allt var lögn skrev jag till användaren att jag kommer gå till media med att det är Joakim som hittat på dessa rykten om hen inte såg till att Joakims och hans entourage slutade hota och leta efter användare. Jakten på användare upphörde samma dag.
Citera
2025-12-03, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal
Ah, vilken utförlig info! Jag uppskattar ditt gräv men pga din enfaldiga kommentar om att jag medvetet skulle ljuga för att jag mindes fel årtal har jag svårt att tro på din slutledningsförmåga när du även påstår att Jocke ljuger. Tack ändå!
Här blir det fel. Jag har inte påstått att du ljuger och du ljuger om att jag har påstått det.

Jag rättade dig med att han hamnade i fosterhem tio år tidigare än du trodde och att det inte finns dokumenterat alls mamman har haft grava drogproblem.

Jag kommer inte svara dig mer, för jag upplever att du använder fula knep och manipulation för att uppmåla mig som en lögnare, jag har sett dina metoder förr.

Det kommer förmodligen mer om det i nästa del.
Senast redigerad av Pallal 2025-12-03 kl. 03:38.
Citera
2025-12-03, 03:32
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antipat
Jag har lyckats missa den här snubben hela livet fram tills idag. Jo, jag har sett rubriker så jag känner igen namnet och vet att han är nått trash från youtube. Visste inte att var med i traditionell TV.
Anyway, såg svt-dokumentären, och trots att jag är helt blank och har varken sett tv4s dokumentär eller känt till boken så... SVT imponerar inte. Eller familjen gör inte det. Det enda som är otvetydigt är att familjen gjorde sig av med honom när han var åtta år. Klart han blev fucked-up. Och klart att han har rätt till en hel del frihet i sitt sätt att beskriva sin barndom. Faktum är att han har rätt i det han säger på slutet, det är tv4 och Bonnier som borde haft betänkligheter. Vilket nog också verkar vara det SVT spårar in på i nästa avsnitt. Då blir det mer relevant granskning och samhällskritik. För mamman väcker inte sympati nog om hon ställs mot den bortstötta sonen, det kan inte vara det som är den riktiga storyn.

Det stämmer inte. Det kom fram en väsentlig sak i dokumentären, och det är att Jockiboy har ljugit när han sagt att hans påstående om misshandel har stöd i dokumentationen från BUP och Soc. För någon som han, som verkar ha gjort sig känd för att helt sakna gränser och vara galen, så var det nog avgörande för att övertyga folk att han faktiskt var seriös och talade sanning.

Många har nog helt enkelt bara utgått från att det måste vara sant i och med att det skulle vara så enkelt att avslöja honom i och med att han släppt dem fria för vem som helst att läsa. (Om än bakom betalvägg.) Bara någon riktigt slut i huvudet skulle köra en sån bluff. Så många har nog tänkt att det måste vara sant, men inte pallat läsa hundratals sidor mötesanteckningar från sociala myndigheter för att verifiera saken.

Det dokumentären avslöjade var att en sån bluff var exakt vad han körde med, och han har tjänat mycket stora pengar på den.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har DN noll koll på hur rättsväsendet fungerar eller är advokaten helt dum i huvudet?

I DN säger nämligen advokaten följande:

MEN BARA ÅKLAGARE KAN ÅTALA NÅN. INTE ADVOKATER.

Det känns ju som att det Istället är en polisanmälan det hela handlar om. Har DN noll koll på rättsväsendet eller tar advokaten sig artistiska friheter i formuleringen?

Att advokaten inte råder Jockiboy att släppa saken, att det finns inte en chans i helvete att det blir något av att stämma SVT, att det är bara är ett idiotiskt slöseri med tid och pengar, det är för mig en bra indikation att det inte är en seriös advokat det handlar om.
Senast redigerad av anomalign 2025-12-03 kl. 03:42.
Citera
2025-12-03, 03:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Att advokaten inte råder Jockiboy att släppa saken, att det finns inte en chans i helvete att det blir något av att stämma SVT, att det är bara är ett idiotiskt slöseri med tid och pengar, det är för mig en bra indikation att det inte är en seriös advokat det handlar om.

Nej, den advokaten verkar vara av samma skrot och korn som Jocke. Vill mest bara höras och synas.

Det kan vara så att Jocke kontaktat mer kända och framgångsrika advokater, som inte ylar lika mycket, men de har alla förstått att det inte är lönt att ta sig an fallet. Att det inte finns nån substans. Att det inte gagnar dem på nåt vis. Så istället fick han leta efter en advokat som inte bry sig om det överhuvudtaget går att vinna. En som bara vill ha sin 5 min i rampljuset. Och få sitt arvode.
Citera
2025-12-03, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
De behöll väl Måns Zelmerlöw i något program på TV4 när han var i blåsväder, tror inte att det kommer hända något med Jockes medverkan.
Det gick inte att bevisa att Måns gjort sig skyldig till anklagelserna.

Joakim har gjort sig skyldig till väldigt mycket som kan bevisas.
Citera
2025-12-03, 03:50
Medlem
När var mamman med om bilolyckan som ledde till utskrivna preparat?

Tänker på diskussionen huruvida hon kan ha varit påverkad när han fortfarande var hemma.

En annan grej jag tänker på, för att ändå försöka vara objektiv och inte lita helt blint på vad övriga familjen säger, kan det vara så enkelt som att dom helt enkelt av avund känner att han gjort pengar på dom och inte delat med sig så nu är det minsta dom kan göra att säga allt är skitsnack. Boken har varit ute länge.. varför först nu? Eller har dom gått ut tidigare och dementerat allt i boken?

Varför vill inte systern vara delaktig? Vill hon inte välja sida för att hon att vet att ena eller båda sidorna böjer på sanningen?

För mig lutar det fortfarande mer åt att han har hittat på allting. Blir intressant att se resten av avsnitten!
Citera
2025-12-03, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Första avsnittet av Dokument Inifrån: Monster var väldigt intressant. Jag minns Jockeboy från den där dokusåpan (Kungarna av [någonting]), fast det var typ tjugo år sen. Inte för att han egentligen var en minnesvärd person, utan för att han var gränslös och "prankade" de andra genom att bajsa i den gemensamma poolen. Sen dess har jag bara sett namnet lite här och var och inte reflekterat över det. Jag hade ingen aning att han var så otroligt känd och populär.

Att han ljuger om att den påstådda vanvården och misshandeln finns dokumenterad, det står klart. Men frågan är varför. Det är intressant att liknande typer av misshandel som han anklagade sin mamma för att utföra på honom, har observerats av flera att han utsatt sig själv för, som sticka sig själv i fötterna med nålar osv.

Frågan är om han ljuger med flit. Om han faktiskt är så otroligt rutten att han pissar på sin mamma och sen kastar henne under bussen för att boosta sin nya vändning i karriären (från typ den glada clownen till den ledsna), eller om han på något vis genuint tror detta själv, om han pga alkoholdelirium, cannabispsykos eller "hjälp" från någon ur den gamla skolans psykoanalytiker att gräva upp "bortträngda minnen" och blandar ihop känslor han minns, med vad som faktiskt hände.

(Det kan förstås inte heller uteslutas att det faktiskt har hänt så som han säger, och han bara rört till det med påståenden om källor, att han pga koncentrationssvårigheterna mest har chansat att misshandeln fanns dokumenterad i pappren, eftersom han har så mycket myror i benen att han inte kan sitta still länge nog att läsa mer än någon sida åt gången. Själv är jag mycket skeptisk, men man kan aldrig vara säker.)

Själv lutar jag åt att han är narcissist och gravt personlighetsstörd, en otäck typ, typ som en cancer i en social sfär, som bara växer och tar över och kväver allt. Fast det baserar jag nog till hög grad på känslan jag fick av hans blick när han satt och ljög om dokumentationen i de olika tv-sofforna.
För att det ger klick, se den, den är bara 30 sekunder lång. Förmodligen kommer detta komma med i nästa veckas avsnitt.

Det första PR-tricket runt mamman
https://youtu.be/IzGchyHMUnM?t=5

Han och hon hade båda en persona som gick ut på att provocera. Det som skrevs var regisserat och Jocke blev till sig av all respons han fick av det och därför spelade dom vidare på det.

En månad efter PR-tricket skriver Jocke att han har en bra familj bland annat här
https://youtu.be/-ErAv9Wtkns?t=77
Senast redigerad av Pallal 2025-12-03 kl. 04:08.
Citera
2025-12-03, 03:55
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nej, den advokaten verkar vara av samma skrot och korn som Jocke. Vill mest bara höras och synas.

Det kan vara så att Jocke kontaktat mer kända och framgångsrika advokater, som inte ylar lika mycket, men de har alla förstått att det inte är lönt att ta sig an fallet. Att det inte finns nån substans. Att det inte gagnar dem på nåt vis. Så istället fick han leta efter en advokat som inte bry sig om det överhuvudtaget går att vinna. En som bara vill ha sin 5 min i rampljuset. Och få sitt arvode.
Japp så korrekt det kan bli!

Jockiboi är en simple pajas och uppmärksamhetssökande individ. Klassens clown, kåt på synas, vara i centrum och vara i rampljuset och nu har han en enorm chans att starta igång Sveriges största media tjafs 2025. Konceptet är simpelt: Få hela Sveriges uppmärksamhet sista månaden detta år.

Snart kommer rader om anklagelser, stämningar, anmälningar och andra individer lägga sig i så shit-showen kan upprätthållas. Sorgligt att detta är liksom vad Sverige har att erbjuda när det gäller aktiva kändisar och "influencers".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in