2025-12-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du har rätt majoriteten av de som dör* pågrund av droger i USA dör av opiater.
Fentanyl och andra syntetiska opioider stod för 48 422 dödsfall under 2024. Därnäst kommer dödsfallen av metamfetamin och andra stimulantia (29 456), följt av kokain (22 174).
USA triangulerar. De arbetar både i Mexico, Colombia och Venezuela. Dödsfallen fortsätter minska som de gjort från 2023 och framåt.
Citera
2025-12-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Fentanyl och andra syntetiska opioider stod för 48 422 dödsfall under 2024. Därnäst kommer dödsfallen av metamfetamin och andra stimulantia (29 456), följt av kokain (22 174).
USA triangulerar. De arbetar både i Mexico, Colombia och Venezuela. Dödsfallen fortsätter minska som de gjort från 2023 och framåt.

Ja precis det jag skrev. Majoriteten i dog av opiater. Har USA bombat i Mexiko och Colombia? Källa? USA slutade väl nyligen med bistånd till Colombia och Colombia delar inte någon information längre med USA. Så jag vet inte vad USA gör där. Men du har kanske några källor.
Citera
2025-12-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja precis det jag skrev. Majoriteten i dog av opiater. Har USA bombat i Mexiko och Colombia? Källa? USA slutade väl nyligen med bistånd till Colombia och Colombia delar inte någon information längre med USA. Så jag vet inte vad USA gör där. Men du har kanske några källor.
Efter bombningarna av ”knarkbåtarna” i Venezuela riktar Donald Trump blicken närmare söderut.
Specialstyrkor och CIA-agenter befinner sig i träning för att slå till mot knarkkarteller i Mexiko, uppger källor inom administrationen för NBC News.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trumps-nya-mal--mexikos-karteller/
Citera
2025-12-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Efter bombningarna av ”knarkbåtarna” i Venezuela riktar Donald Trump blicken närmare söderut.
Specialstyrkor och CIA-agenter befinner sig i träning för att slå till mot knarkkarteller i Mexiko, uppger källor inom administrationen för NBC News.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trumps-nya-mal--mexikos-karteller/

Nu kanske jag märker ord. Du skrev "De arbetar både i Mexico, Colombia och Venezuela". Nu länkar du att CIA befinner sig i träning för att slå till...." Det är inte samma sak som arbetar.

Läser man länken så fattar man att man planerar men det är ännu inte klart.
Citera
2025-12-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Trump och hans administration vill ha en frisk befolkning. Mindre knark, mindre försäljning, mindre beroende. Han tar dessutom strid mot läkemedelsindustrin, vilket nästan ingen annan ledare ens vågat röra. Bara den detaljen säger mer än tusen artiklar.

När det gäller Hernandez har Trump och hans gäng redan uttalat sig. Försök tolka själva hur de tänker.
Jag kollar live från Vita huset, presskonferenser, intervjuer. Sen söker jag runt själv och använder mitt eget filter. Det är en helhelt förstås allting.

Har du hittat uppgiften där Hernandez skröt om hur han skulle "köra upp drogerna i näsan på gringos" och skyddade flertalet av regionens största knarkkungar, inclusive El Chapo?

Det skulle troligen hjälpa dig med att skapa en mer verklighetstrogen uppfattning om hur mycket Trump egentligen bryr sig om narkotika - nämligen inte alls.
Citera
2025-12-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Har du hittat uppgiften där Hernandez skröt om hur han skulle "köra upp drogerna i näsan på gringos" och skyddade flertalet av regionens största knarkkungar, inclusive El Chapo?

Det skulle troligen hjälpa dig med att skapa en mer verklighetstrogen uppfattning om hur mycket Trump egentligen bryr sig om narkotika - nämligen inte alls.

Ja, jag känner till citatet. Hernandez sa att han skulle köra upp drogerna i näsan på gringos. El Chapo levererade personligen pengar till honom. Han förvandlade Honduras till en narkostat där militären själva sköter trafiken. Allt det där kom fram vid rättegången och det är äckligt.

Men det du inte verkar förstå är att Trump säger att själva rättegången var politiskt motiverad av Biden-administrationen. Roger Stone lobbade för benådningen och levererade ett brev från Hernandez där han påstår att det var lawfare. Och titta på fakta: åklagaren Emil Bove som ledde åtalet mot Hernandez blev sedan Trumps advokat och är nu Trump-utsedd federal domare. Bove åtalade också Hernandez bror under Trumps första period. Så utredningen började faktiskt under Trump själv, men Biden-administrationen vred på det för att politiskt attackera en allierad högerregering.

Det Trump säger är inte att Hernandez är oskyldig. Han säger att rättegången användes som ett politiskt vapen. Det är en skillnad.

Du ser inte skillnaden mellan Venezuela och Honduras i det här. Båda fallen handlar om geopolitik, inte bara knarket. Venezuela har Maduro som är allierad med Kuba, Ryssland och Iran. Han förgiftar sitt eget folk, fängslar och torterar oppositionella, åtta miljoner har flytt. Trump stöttar María Machado som faktiskt riskerar sitt liv varje dag för demokrati.

Honduras hade Hernandez som samarbetade militärt med USA trots sina brott. Trump vill ha högerregeringar i Latinamerika som är lojala mot USA istället för att vara allierade med Kina och Ryssland. Det är cynisk realpolitik. Han bekämpar Maduro för geopolitik OCH narkotika. Han benådar Hernandez för geopolitik TROTS narkotikan.

Trump bryr sig om narkotika, men han bryr sig mer om att inte förlora hela Latinamerika till Kina och Ryssland. Men här är vad jag tror. Trump själv bryr sig verkligen om människorna, om narkotikan, om lidandet. Han är mer humanist än folk tror. Men folket runt honom, administrationen, de bryr sig mer om att inte förlora hela Latinamerika till Kina och Ryssland. Det är geopolitiken som styr många beslut.
Och Trump kan inte få allt. Han måste balansera mellan vad han själv vill göra för folket och vad realpolitiken kräver.
Citera
2025-12-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Och hur tolkar du Trumps benådning av knarkbaronen Hernandez. Jag antar att du är medveten om att det finns länder där det skeppas ut betydligt mer narkotika än från Venezuela.
Jag tolkar benådningen som geopolitik, precis som jag skrev i ett annat inlägg här. Trump säger att rättegången var orättvist använd som politiskt vapen.

Och ja, det finns länder som skeppar ut mer narkotika än Venezuela. Mexiko till exempel. Men du missar hela poängen. Venezuela är inte bara en narkotikafråga. Maduro har förvandlat landet till en kinesisk och rysk utpost mitt i Latinamerika. Han är allierad med Kuba, Ryssland, Iran och Kina. Åtta miljoner människor har flytt.

Det är därför Venezuela är annorlunda. Mexiko skeppar mer knark, men Trump samarbetar faktiskt med Mexiko mot kartellerna och håller på med muren. Mexiko är inte en rysk-kinesisk militär utpost. Det handlar om att inte förlora hela regionen till Kina och Ryssland.

Gillar jag Hernandez-benådningen? Nej. Men jag förstår varför den hände. Realpolitik är inte alltid vackert.
Citera
2025-12-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ja, jag känner till citatet. Hernandez sa att han skulle köra upp drogerna i näsan på gringos. El Chapo levererade personligen pengar till honom. Han förvandlade Honduras till en narkostat där militären själva sköter trafiken. Allt det där kom fram vid rättegången och det är äckligt.

Men det du inte verkar förstå är att Trump säger att själva rättegången var politiskt motiverad av Biden-administrationen. Roger Stone lobbade för benådningen och levererade ett brev från Hernandez där han påstår att det var lawfare. Och titta på fakta: åklagaren Emil Bove som ledde åtalet mot Hernandez blev sedan Trumps advokat och är nu Trump-utsedd federal domare. Bove åtalade också Hernandez bror under Trumps första period. Så utredningen började faktiskt under Trump själv, men Biden-administrationen vred på det för att politiskt attackera en allierad högerregering.

Det Trump säger är inte att Hernandez är oskyldig. Han säger att rättegången användes som ett politiskt vapen. Det är en skillnad.

Du ser inte skillnaden mellan Venezuela och Honduras i det här. Båda fallen handlar om geopolitik, inte bara knarket. Venezuela har Maduro som är allierad med Kuba, Ryssland och Iran. Han förgiftar sitt eget folk, fängslar och torterar oppositionella, åtta miljoner har flytt. Trump stöttar María Machado som faktiskt riskerar sitt liv varje dag för demokrati.

Honduras hade Hernandez som samarbetade militärt med USA trots sina brott. Trump vill ha högerregeringar i Latinamerika som är lojala mot USA istället för att vara allierade med Kina och Ryssland. Det är cynisk realpolitik. Han bekämpar Maduro för geopolitik OCH narkotika. Han benådar Hernandez för geopolitik TROTS narkotikan.

Trump bryr sig om narkotika, men han bryr sig mer om att inte förlora hela Latinamerika till Kina och Ryssland. Men här är vad jag tror. Trump själv bryr sig verkligen om människorna, om narkotikan, om lidandet. Han är mer humanist än folk tror. Men folket runt honom, administrationen, de bryr sig mer om att inte förlora hela Latinamerika till Kina och Ryssland. Det är geopolitiken som styr många beslut.
Och Trump kan inte få allt. Han måste balansera mellan vad han själv vill göra för folket och vad realpolitiken kräver.

Trump kan ju säga att rättegången är politiskt motiverad, men det gör det inte sant. Ska du fällas i amerikansk domstol krävs omfattande bevis och, precis som i andra rättsstater, väldigt hög bevisgrad. Inget tyder på att detta har frångåtts i denna rättegång.

Vad gäller det geopolitiska var Trumps avsikt mycket riktigt att hjälpa Hernandez partikamrat i valet för ett par dagar sedan. Problemet här är att partikamratens huvudmotståndare är centrist snarare än Kinavän eller extremvänster. Från det narkotikapolitiska perspektivet borde det vara bättre med en sådan vid makten än att ge makten tillbaka till samma gamla skit som gav narkotikakungar fri lejd i landet. Partikamraten som Trump stödjer är auktoritär, och auktoritära regeringar är ofta korrupta, vilket naturligtvis spelar kartellerna i händerna i ett land som ju är en viktig transportsträcka för kokain - precis som det ju var under Hernandez.

Andra narkotikadomar som Trump upphävt är de för Alice Marie Johnson, Jonathan Braun och Ross Ulbricht. Hans justitiedepartement har ingått en fördelaktig deal med familjen Sackler och Purdue Pharma - den kanske största enskilda aktören bakom USAs enorma opioidkris. Meddelandet är glasklart: Kan du ge Trump någon fördel är det relativt riskfritt att deala. Och här saknas geopolitiska motiv helt.

Lägg därtill Trumpadministrationens nedskärning i missbruksvården och det faktum att attacken på de påstådda knarkbåtarna i Venezuela gör att allierade i kampen mot knark numera inte delar underrättelseinformation med USA. Även här saknas geopolitiska motiv - Trump kan ju agera mot Maduro på andra sätt som inte innebär en förlust av underrättelser gällande narkotikahandel från allierade - en förlust som ju gör det lättare för karteller att flytta droger genom Latinamerika och upp mot amerikanska brukare.

Det är viktigt att inte vara för naiv gubben...

Tillägg: För att inte nämna administrationens support för cryptovalutor och för ett lättare regelverk för dessa, trots att valutorna är ett utmärkt verktyg för att sköta betalningar inom organiserad brottslighet inklusive narkotikahandel...
Senast redigerad av Flaskback 2025-12-03 kl. 00:26.
Citera
2025-12-03, 01:01
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Jag tolkar benådningen som geopolitik, precis som jag skrev i ett annat inlägg här. Trump säger att rättegången var orättvist använd som politiskt vapen.

Och ja, det finns länder som skeppar ut mer narkotika än Venezuela. Mexiko till exempel. Men du missar hela poängen. Venezuela är inte bara en narkotikafråga. Maduro har förvandlat landet till en kinesisk och rysk utpost mitt i Latinamerika. Han är allierad med Kuba, Ryssland, Iran och Kina. Åtta miljoner människor har flytt.

Det är därför Venezuela är annorlunda. Mexiko skeppar mer knark, men Trump samarbetar faktiskt med Mexiko mot kartellerna och håller på med muren. Mexiko är inte en rysk-kinesisk militär utpost. Det handlar om att inte förlora hela regionen till Kina och Ryssland.

Gillar jag Hernandez-benådningen? Nej. Men jag förstår varför den hände. Realpolitik är inte alltid vackert.

Visst det handlar om geopolitik precis som Ukrainakriget. Men geopolitik och internationell rätt är två helt olika saker.

Som jag skrev så är det Bedrövligt hur svaga reaktionerna varit både av politiker i Europa och media i stort. Oavsett om fartygen som angreps verkligen var smuggelbåtar eller inte så finns inget som ger en stat rätt att utföra avrättningar av sjömän på internationellt vatten. Vare sig internationell rätt eller det interna rättssystemet tillåter detta.
Citera
2025-12-03, 03:17
Medlem
SnilleFixs avatar
Det är väl inte bara Venezuela som smugglar in knark i USA? Hur ska USA lyckas ta oljan om det är deras mål?
Citera
2025-12-03, 04:32
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Det är väl inte bara Venezuela som smugglar in knark i USA? Hur ska USA lyckas ta oljan om det är deras mål?
Målet är inte att stjäla oljan. Men de vill att oljan kontrolleras av en regim som är lojal mot USA, om de t ex vill strypa oljetillförseln till Kina eller om de själva behöver nödimportera stora kvantiteter vid en konflikt i Mellanöstern. De tjänar pengar på om amerikanska bolag har raffineringskontrakt i Venezuela.

Det är väldigt svårt att stoppa regeringssanktionerad knarksmuggling från Venezuela. Landet har en enorm kust bara 200 mil från Florida. Mexico producerar inte heller narkotikan men är världsledande i smuggling.
Senast redigerad av LadyMcJill-Phd 2025-12-03 kl. 04:40.
Citera
2025-12-03, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Vaknat på fel sida idag eller? Nu när jag tänker efter så vill jag fan han ska få fredspriset, bara för att få höra gnället från vänstertjafsarna.

Nä jag håller inte koll på skitpriser som delas ut lite häpp som häpp.

Tack för att du som alla 20% i Sverige placerar
mig i Vänsterburen
Tyvärr alltid fel då jag allt sedan 1966 röstat på M
Flyttade 2002 till ett demokratiskt land DVS Frankrike
Yttrandefrihet , fri press , bra sjukvård bland det bästa
LÅG SKATT ,min pension 35 000 Euro ger SJU PROCENT i skatt
Men du gillar klart mannen som JAGAR skitpriser
lycka till i din hjälp för DJT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto