2025-12-02, 12:57
Medlem
SamuraiBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, det var olagligt, tycker även JAG.

Trump kan absolut glömma fredspriset om konflikten fortsätter i den här stilen.
Säg inte det du, Baracken fick fredspris under brinnande konflikt i mellanöstern, samt Kissinger som fick priset strax efter de bestämt sig att inte bara bomba Vietnam utan Kambodja också.
Citera
2025-12-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
EU skulle aldrig våga köra samma sanktionskrig mot usa som de gör mot putin. det är fan samma sak om trump invaderar venezuela.
det är eus svaghet att de aldrig sätter sig upp mot usa, inte ens då landet styrs av fascister.

det e mycket som liknar hur 2:a världskriget började. fler och fler fascistiska ledare som hetsar och vill invadera andra länder. snart startar väl kina pckså mot taiwan

Dagens konflikter – som Venezuela, Taiwan, Ukraina utspelar sig i en helt annan geopolitisk struktur med kärnvapenavskräckning, global handel och helt andra maktbalanser. Det är inte ”fascister invaderar allt”. Mycket av retoriken handlar om påtryckningar, maktspel och regionala konflikter, inte en repetition av hur andra världskriget började.
Man måste kunna kritisera både EU och USA, absolut men att likställa allt med 30-talet och fascism gör att man missar de faktiska drivkrafterna bakom dagens beslut.

Länder agerar för att undvika att rivaler får militära fördelar nära deras gränser.
Exempelvis: USA i Latinamerika, Ryssland i Ukraina, Kina i Taiwan.
Det handlar mer om säkerhetszoner än om mark i sig..

Ofta är det också energi (olja, gas), mineraler, hamnar eller viktiga handelsvägar.
Det ekonomiska värdet är viktigare än själva territoriet..
Man kan alltså inte bara titta på själva området där kriget pågår och dra slutsatsen att någon ”vill ta land”. Man måste se hela bilden – de ekonomiska, politiska och strategiska mekanismerna bakom. Inget krig uppstår ur ett vakuum.
Citera
2025-12-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Säg inte det du, Baracken fick fredspris under brinnande konflikt i mellanöstern, samt Kissinger som fick priset strax efter de bestämt sig att inte bara bomba Vietnam utan Kambodja också.

Jo det är sant ,men skall därför
Nobelkommitten i Norge göra om misstaget
bara för att tillfredsställa dig
Citera
2025-12-02, 13:25
Medlem
SamuraiBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disques

Jag vill inte tjafsa om politik men jag struntar i om han får ett fredspris eller ej, jag bara nämnde att det krävs inte så mycket för det där skitpriset.
Citera
2025-12-02, 13:33
Medlem
Citat:
Om det är Irak och Afghanistan som Benny syftar på så räknades de vid den tiden som "Bushs krig", Obama hade ju i valrörelsen 2008 utlovat att han skulle försöka avsluta dem. Krigen i Syrien och Libyen låg några år in i framtiden när Onama fick priset.

Det är nog många som skulle säga att Nobelpriset till Obama var överilat, men han fick det inte i egenskap av någon "krigspresident".
Citera
2025-12-02, 14:39
Medlem
Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet från alla resor till Venezuela. Beslut om avrådan togs den 2 december 2025. Avrådan gäller tills vidare.
https://regeringen.se/ud-avrader/venezuela---avradan/
Citera
2025-12-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Jag vill inte tjafsa om politik men jag struntar i om han får ett fredspris eller ej, jag bara nämnde att det krävs inte så mycket för det där skitpriset.

Du vill inte tjafsa
men ett skitpris är det enligt dig
Du vet antagligen inte vilka som fått priset
Jo två namn klarar du
Grattis
Citera
2025-12-02, 15:11
Medlem
SamuraiBennys avatar
Citat:
Du vill inte tjafsa
men ett skitpris är det enligt dig
Du vet antagligen inte vilka som fått priset
Jo två namn klarar du
Grattis
Vaknat på fel sida idag eller? Nu när jag tänker efter så vill jag fan han ska få fredspriset, bara för att få höra gnället från vänstertjafsarna.

Nä jag håller inte koll på skitpriser som delas ut lite häpp som häpp.
Citera
2025-12-02, 15:28
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Att kalla Trumps åtgärder mot Maduro-regimen för "krigsbrott" medan man ignorerar att Maduro bokstavligen förgiftar Venezuela med narkotika, fängslar och torterar oppositionella, och falsifierar val är ganska märkligt.
Angående bevisen: Venezuelas koppling till narkotikahandeln är väldokumenterad av FN, DEA och internationella organisationer. Maduro och flera i hans regim är formellt åtalade av USA för narkotikahandel. Detta är inte Trumps påhitt.
När Machado, som faktiskt riskerar sitt liv varje dag under Maduros regim, kallar Trump en humanist och ber om hans hjälp, kanske det säger något om hur desperata venezuelanerna faktiskt är.

Ännu en person som är fullständigt påverkad av västerländsk media. Det är otroligt hur effektivt det fungerar: kontrollera media så kontrollerar du åsikter och narrativ. Folk sitter i sina bekväma skrivbordsstolar och upprepar exakt vad CNN och BBC säger.

Det är deprimerande när man väl ser det. Man går runt bland folk och inser att de flesta bara upprepar vad de hört, tänker vad de blivit tillsagda att tänka. Som programmerade NPCer som går genom rörelserna utan att någonsin ifrågasätta varför.
De har åsikter om allt, starka känslor om saker de aldrig undersökt, men frågar man djupare finns det ingenting där. Bara tomma fraser från senaste rubriken. De jagar ingenting verkligt, kämpar för ingenting som faktiskt spelar roll, bara cirkulerar i ett eko av andras tankar.

Det värsta är att de tror sig vara upplysta, kritiska, medvetna. Men de har aldrig ens övervägt möjligheten att de blivit lurade. Att allt de "vet" om världen kommer från samma källor som har allt att vinna på att hålla dem exakt där de är, tänkande exakt det de ska tänka.
Man blir ensam av det. Deprimerad. För när man väl ser det kan man inte sluta se det. Och varje konversation blir en påminnelse om hur få som faktiskt tänker själva.

Der finns ingen som tror att det här handlar om narkotika. Trump benådade idag den tidigare presidenten i Honduras Hernandez som bevisligen deltagit i smuggling av narkotika till USA. Samtidigt så uttalar Trump stöd för Hernandez partikamrat när denne kandiderar i presidentvalet.

Hernandez är känd för att ha förvandlat Honduras rill en utklörsport för narkotika och han behandlade knappast oppositionen bättre än Maduro. Men han och hans parti är anhängare av Trumps politik och det räcker för att stå högt i kurs hos den amerikanska presidenten.

Det skulle för övrigt vara intressant att veta varifrån du inhämtar nyheter. Alltså nyhetsflrmedlare som berättar "sanningen" till skillnad från tex BBC och Guardian.
Citera
2025-12-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Der finns ingen som tror att det här handlar om narkotika. Trump benådade idag den tidigare presidenten i Honduras Hernandez som bevisligen deltagit i smuggling av narkotika till USA. Samtidigt så uttalar Trump stöd för Hernandez partikamrat när denne kandiderar i presidentvalet.

Hernandez är känd för att ha förvandlat Honduras rill en utklörsport för narkotika och han behandlade knappast oppositionen bättre än Maduro. Men han och hans parti är anhängare av Trumps politik och det räcker för att stå högt i kurs hos den amerikanska presidenten.

Det skulle för övrigt vara intressant att veta varifrån du inhämtar nyheter. Alltså nyhetsflrmedlare som berättar "sanningen" till skillnad från tex BBC och Guardian.

Trump och hans administration vill ha en frisk befolkning. Mindre knark, mindre försäljning, mindre beroende. Han tar dessutom strid mot läkemedelsindustrin, vilket nästan ingen annan ledare ens vågat röra. Bara den detaljen säger mer än tusen artiklar.

När det gäller Hernandez har Trump och hans gäng redan uttalat sig. Försök tolka själva hur de tänker.
Jag kollar live från Vita huset, presskonferenser, intervjuer. Sen söker jag runt själv och använder mitt eget filter. Det är en helhelt förstås allting.
Citera
2025-12-02, 19:23
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Trump och hans administration vill ha en frisk befolkning. Mindre knark, mindre försäljning, mindre beroende. Han tar dessutom strid mot läkemedelsindustrin, vilket nästan ingen annan ledare ens vågat röra. Bara den detaljen säger mer än tusen artiklar.

När det gäller Hernandez har Trump och hans gäng redan uttalat sig. Försök tolka själva hur de tänker.
Jag kollar live från Vita huset, presskonferenser, intervjuer. Sen söker jag runt själv och använder mitt eget filter. Det är en helhelt förstås allting.

Och hur tolkar du Trumps benådning av knarkbaronen Hernandez. Jag antar att du är medveten om att det finns länder där det skeppas ut betydligt mer narkotika än från Venezuela.
Citera
2025-12-02, 21:11
Medlem
Enligt CNN ska USA inom kort attackera Venezuela på land.

"President Donald Trump said the US will carry out strikes inside Venezuela “soon.” Speaking at a Cabinet meeting, the president also said he and Defense Secretary Pete Hegseth did not know about a second strike on an alleged drug boat in the Caribbean."

https://edition.cnn.com/world/live-news/trump-ukraine-russia-venezuela-12-02-2025?post-id=cmioyau2300003b6n4a9m9t6q

Om det stämmer så tror jag att det blir anfall på narkotikatransporthubbar och Venezuelas luftvärn. Kanske en direkt attack på Maduro.

Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Och hur tolkar du Trumps benådning av knarkbaronen Hernandez. Jag antar att du är medveten om att det finns länder där det skeppas ut betydligt mer narkotika än från Venezuela.

Du har rätt majoriteten av de som dör* pågrund av droger i USA dör av opiater. Inga opiater skickas från Venezuela. Cirka 80 000 dog i USA 2024 kraftig nedgång från 2023. Cirka en fjärdedel dog av kokain överdoser. Det var runt 20 000. (CDC) Venezuela kanske transporterar 10-13 procent av världens Kokain. Men det mesta går till Europa. Av USAs kokain kommer 5 procent (Max 10 procent) genom Venezuela. Så 1000-2000 personer i USA dör möjligen av kokain som transporteras genom Venezuela. Det är av cirka 80 000 som dör årligen av droger i USA

Det, om jag förstår rätt transporterades mycket mer genom Honduras med hjälp av Hernandez.

Trump verkar skita i USA och stödjer bara dem han anser ligger honom ideologiskt nära. Det inkluderar till ex Hernandez.

*USA räknar endast överdoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in