Citat:
Jag vet inte vilken video du tror jag refererar till, men det låter som du har kollat på fel video. Vilken video kollade du på? Den jag pratar om handlar om Jockes bok, inte dokumentären.
Och angående lögnen.
Lögnen är inte att Jocke ljög om sin barndom.
Lögnen är att Jocke påstod att han hade bevis i sina papper att mamman utsatt honom för grovt fysisk och psykisk misshandel.
Lögnen är att Jocke påstod att han hade bevis i sina papper på att mamman var en extremt grov missbrukare när Jocke bodde hemma.
Folk trodde på hans lögn. Alla som ifrågasatte hans lögn fick till svar "jag har bevis, det jag säger står i mina soc och bup papper"
T.o.m i dokumentären säger Jocke att han har bevis på det han säger i papperna.
Och nu visar det sig att Jocke har ljugit om det. Och när dokumentären konfronterar honom om lögnen skyller han på Bonnier och TV4.
Det finns inga bevis för det Jocke påstår. Det finns inga bevis för det jocke anklagat sin mamma för.
Ord står emot ord.
Dock finns det saker i papperna som talar emot Jockes historia, men det är inget bevis på att Jocke ljugit om sin barndom.
Och angående lögnen.
Lögnen är inte att Jocke ljög om sin barndom.
Lögnen är att Jocke påstod att han hade bevis i sina papper att mamman utsatt honom för grovt fysisk och psykisk misshandel.
Lögnen är att Jocke påstod att han hade bevis i sina papper på att mamman var en extremt grov missbrukare när Jocke bodde hemma.
Folk trodde på hans lögn. Alla som ifrågasatte hans lögn fick till svar "jag har bevis, det jag säger står i mina soc och bup papper"
T.o.m i dokumentären säger Jocke att han har bevis på det han säger i papperna.
Och nu visar det sig att Jocke har ljugit om det. Och när dokumentären konfronterar honom om lögnen skyller han på Bonnier och TV4.
Det finns inga bevis för det Jocke påstår. Det finns inga bevis för det jocke anklagat sin mamma för.
Ord står emot ord.
Dock finns det saker i papperna som talar emot Jockes historia, men det är inget bevis på att Jocke ljugit om sin barndom.
Jag kollade på nån gammal live-video när han kommenterar en artikel där hans mamma säger att hans bok är lögn. Var det inte den du menade?
Jag förstår vad du menar och håller delvis med. Jag har nu sett SVT-avsnittet. Men jag tycker fortfarande inte att han har ljugit. Det står att mamman och fostermamman sett att han stuckit sig med en nål. Men i journalen står inget om varför han gjort det. Där fyller Jocke i själv anledningen till att han stuckit sig. Av egen erfarenhet vet jag att journalanteckningar ofta kan vara kortfattade och inte beskriva alla omständigheter. Jag undrar också hur pass mycket ett barn/ungdom delar med sig av sina upplevelser till främmande vuxna inom vården. Särskilt om man då är den i familjen som skickats iväg till fosterhem pga sitt "problematiska" beteende. Jag känner för övrigt igen mig i hans beskrivning av en person som tar för mycket mediciner och vad den är kapabel till under rus och sen inte är medveten om vad den sagt och gjort efteråt. Att soc inte uppmärksammat missbruket förrän tre år senare betyder ju inte att det inte pågick när Jocke bodde hemma, det betyder bara att mamman blivit sämre på att dölja missbruket för omgivningen. Jag har så himla svårt att tro att ett barn börjar bete sig som Jocke gjorde utan anledning. Men jag tror också att han säkert feltolkat saker också. Han var ett barn och förstod inte varför de vuxna i hans liv gjorde som de gjorde. De förklarade kanske inte tillräckligt väl heller.