2025-12-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Jag vet inte vilken video du tror jag refererar till, men det låter som du har kollat på fel video. Vilken video kollade du på? Den jag pratar om handlar om Jockes bok, inte dokumentären.

Och angående lögnen.
Lögnen är inte att Jocke ljög om sin barndom.
Lögnen är att Jocke påstod att han hade bevis i sina papper att mamman utsatt honom för grovt fysisk och psykisk misshandel.
Lögnen är att Jocke påstod att han hade bevis i sina papper på att mamman var en extremt grov missbrukare när Jocke bodde hemma.
Folk trodde på hans lögn. Alla som ifrågasatte hans lögn fick till svar "jag har bevis, det jag säger står i mina soc och bup papper"
T.o.m i dokumentären säger Jocke att han har bevis på det han säger i papperna.
Och nu visar det sig att Jocke har ljugit om det. Och när dokumentären konfronterar honom om lögnen skyller han på Bonnier och TV4.

Det finns inga bevis för det Jocke påstår. Det finns inga bevis för det jocke anklagat sin mamma för.
Ord står emot ord.
Dock finns det saker i papperna som talar emot Jockes historia, men det är inget bevis på att Jocke ljugit om sin barndom.

Jag kollade på nån gammal live-video när han kommenterar en artikel där hans mamma säger att hans bok är lögn. Var det inte den du menade?

Jag förstår vad du menar och håller delvis med. Jag har nu sett SVT-avsnittet. Men jag tycker fortfarande inte att han har ljugit. Det står att mamman och fostermamman sett att han stuckit sig med en nål. Men i journalen står inget om varför han gjort det. Där fyller Jocke i själv anledningen till att han stuckit sig. Av egen erfarenhet vet jag att journalanteckningar ofta kan vara kortfattade och inte beskriva alla omständigheter. Jag undrar också hur pass mycket ett barn/ungdom delar med sig av sina upplevelser till främmande vuxna inom vården. Särskilt om man då är den i familjen som skickats iväg till fosterhem pga sitt "problematiska" beteende. Jag känner för övrigt igen mig i hans beskrivning av en person som tar för mycket mediciner och vad den är kapabel till under rus och sen inte är medveten om vad den sagt och gjort efteråt. Att soc inte uppmärksammat missbruket förrän tre år senare betyder ju inte att det inte pågick när Jocke bodde hemma, det betyder bara att mamman blivit sämre på att dölja missbruket för omgivningen. Jag har så himla svårt att tro att ett barn börjar bete sig som Jocke gjorde utan anledning. Men jag tror också att han säkert feltolkat saker också. Han var ett barn och förstod inte varför de vuxna i hans liv gjorde som de gjorde. De förklarade kanske inte tillräckligt väl heller.
Citera
2025-12-03, 00:18
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Folk kan dricka eller knapra piller eller knarka i åratal innan ens den närmaste familjen fattar vad som pågår, än mindre soc eller andra myndigheter. Missbrukare är mästare på att ljuga, dölja och manipulera.

Bara att hon lyckades bli sjukskriven under i stort sett hela sin arbetsföra ålder pga en påstådd whiplashskada visar på skickligt manipulerande av läkare som ska utfärda läkarintyg och Försäkringskassan som ska bevilja sjukpenning eller sjukersättning. Givetvis hade hon kunnat ta sig an ett enklare jobb.
Enligt Jocke var mamman extremt grov missbrukare när han var liten.
Det skulle hon inte kunna ha dolt för soc utredning, bup och psykologer.

Påstådd whiplashskada? Precis som Jockes påstådda dåliga uppväxt?
Sluta vara sånt Jocke fan och vakna upp för fan.
Citera
2025-12-03, 00:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Enligt Jocke var mamman extremt grov missbrukare när han var liten.
Det skulle hon inte kunna ha dolt för soc utredning, bup och psykologer.

Påstådd whiplashskada? Precis som Jockes påstådda dåliga uppväxt?
Sluta vara sånt Jocke fan och vakna upp för fan.

Jag är inget fan av någon i den här familjen. Tvärtom.
Citera
2025-12-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiancaN
Tack för att du sätter orden så otroligt rätt. Jag har aldrig följt någon av dessa personer i denna familj. Men, jag har däremot sett klipp och utspel i diverse medier och på YT genom åren. Jag är alltså inget fan av varken Joakim eller hans bröder. När jag läste att denna dokumentären skulle släppas valde jag nu att se den, och den är ju helt fantastiskt bra? Förstår inte alla sjuka människor är totalt manipulerade av Joakim Lundell när han uppenbart inte är frisk och totalt sinnessjuk.

Jag växte upp i barnhem, fosterhem och med en dysfunktionell mamma och pappa. Jag har full förståelse för att mina biologiska föräldrar hade sina svårigheter som människor med svårt missbruk, och att jag hade otroligt otur att hamna i en fruktansvärd fosterfamilj. Inte i min vildaste fantasi kan jag föreställa mig att varken som okänd eller som sveriges största kreatör svartmåla och berätta om mina ibland starka minnen, och ibland vaga i offentligheten. Det liksom existerar inte i min värld.

Det är en sak att vissa av oss som växt upp med mycket trauman har blivit duktiga på att tala, kommunicera och faktisk också ljuga. Den sistnämnda är jag inte alls stolt över, det är en sida jag skäms över att jag är bra på. Tyvärr är det något man bär med sig från barndomen att lära sig att ljuga, som barn oskyldigt för att antingen skydda sina föräldrar, för att få uppmärksamhet av vuxna och bli sedd som människa. Om man inte förstår det i vuxen ålder att det är skadligt och att man faktisk kan utsätta andra människor ganska brutalt med den egenskapen så är man inte helt frisk. Att istället använda den för att manipulera, bli kändis och tjäna miljontals kroner är så vidrigt att jag seriöst varit förbannad sedan jag såg avsnittet.

Ja han e ju inte jättesnäll mot sin mamma, har inte heller följt honom nämnvärt men har som du sett en del inslag och tråkiga klipp när han baktalar sin mamma och e arg osv. Har också haft det jobbigt men det e ju inget man skyltar med direkt.

Det syns på hans kroppsspråk och hur han pratar att han inte ens är ledsen. Och vem fan sitter och ältar sin barndom hela tiden på det sättet oavsett hur pass allvarligt det är. Han hade kunnat göra massor bra saker istället med sin tid och alla pengar som han gjort boken ej inräknad.

Han märkte att han fick mycket uppmärksamhet och frågor om sin barndom och körde på det så långt det gick... Sjukt!

Inte bra o va arg ♥️
Citera
2025-12-03, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Förstår inte riktigt att en del får upp ögonen nu? Utan att ha följt snubben så förstår man att något inte står rätt till med tanke på hans YT-videor. Han blev känd för han gjorde idiotiska och rent av vidriga saker.

Ska man bli förvånad att allt inte står rätt till då? Nej.

Poängen är att han skyllt sina sjuka beteenden på sin svåra barndom där han misshandlades psykiskt å fysiskt. Om det nu är så att inget av detta hände så finns där ingen bortförklaring längre, han kanske bara är gränslöst dum i huvudet å vägrar ta ansvar allt svinigt han skrivit om? Det va ju extremt mycket runk å slynor i bloggen. Det kanske inte var så klädsamt när han sen blev vuxen.

Det nämndes i avsnitt 1 att han tog struptag på sina småsyskon. Klart som fan att föräldrarna inte vågade ha han hemma sen.
Citera
2025-12-03, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Kan nog vara rätt bra att göra det såvida han inte vill framstå som en mytoman och gjort sig en karriär på andras mående och lögner
Det finns inga sådana dokument. Vi pratar 90-talet och privata läkare??

Vem skulle ha bekostad det?
Citera
2025-12-03, 00:23
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Har någon tagit sig tiden att läsa kommentarsfälten hos SVT? Blir mörkrädd över alla korkade människor.

Joakim har skapat en sekt, tutat i de saker sedan de var 12-15 år för 10 år sedan.

Gemensam nämnare på de som skriver är 25års ålder och Livets-hårda-skola-wt
Citera
2025-12-03, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Folk kan dricka eller knapra piller eller knarka i åratal innan ens den närmaste familjen fattar vad som pågår, än mindre soc eller andra myndigheter. Missbrukare är mästare på att ljuga, dölja och manipulera.

Bara att hon lyckades bli sjukskriven under i stort sett hela sin arbetsföra ålder pga en påstådd whiplashskada visar på skickligt manipulerande av läkare som ska utfärda läkarintyg och Försäkringskassan som ska bevilja sjukpenning eller sjukersättning. Givetvis hade hon kunnat ta sig an ett enklare jobb.

Det handlar inte bara om manipulation, ett beroende och/eller ett missbruk är inte kaotiskt och går ut över ens arbete, familj osv från dag 1, speciellt inte när det börjat som legitim medicinering. Det kan ta flera år innan det blir stökigt eller spårar ur.
Citera
2025-12-03, 00:26
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Intressant första avsnitt av dokumentären. Det är ganska uppenbart att Jocke ljugit ihop sin story, eller åtminstone kryddat den KRAFTIGT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal
Jag kollade på nån gammal live-video när han kommenterar en artikel där hans mamma säger att hans bok är lögn. Var det inte den du menade?

Jag förstår vad du menar och håller delvis med. Jag har nu sett SVT-avsnittet. Men jag tycker fortfarande inte att han har ljugit. Det står att mamman och fostermamman sett att han stuckit sig med en nål. Men i journalen står inget om varför han gjort det. Där fyller Jocke i själv anledningen till att han stuckit sig. Av egen erfarenhet vet jag att journalanteckningar ofta kan vara kortfattade och inte beskriva alla omständigheter. Jag undrar också hur pass mycket ett barn/ungdom delar med sig av sina upplevelser till främmande vuxna inom vården. Särskilt om man då är den i familjen som skickats iväg till fosterhem pga sitt "problematiska" beteende. Jag känner för övrigt igen mig i hans beskrivning av en person som tar för mycket mediciner och vad den är kapabel till under rus och sen inte är medveten om vad den sagt och gjort efteråt. Att soc inte uppmärksammat missbruket förrän tre år senare betyder ju inte att det inte pågick när Jocke bodde hemma, det betyder bara att mamman blivit sämre på att dölja missbruket för omgivningen. Jag har så himla svårt att tro att ett barn börjar bete sig som Jocke gjorde utan anledning. Men jag tror också att han säkert feltolkat saker också. Han var ett barn och förstod inte varför de vuxna i hans liv gjorde som de gjorde. De förklarade kanske inte tillräckligt väl heller.

Klokt inlägg. Barnen blir ständigt problembärare och de vuxna erkänner sällan sina problem. Socialtjänsten lyssnar inte på barnen och springer ofta föräldrarnas ärenden då de har föräldrabalken i ryggen vilket tyvärr väger tyngre än barnkonventionen. Detta ärende är också typ 35 år gammalt, då vägde föräldrars talan ännu tyngre än vad de gör idag.

Jakten på bekräftelse kan göra att oälskade barn är beredda på att göra rätt mycket.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlernativFrSverge
Det handlar inte bara om manipulation, ett beroende och/eller ett missbruk och ett beroende är inte kaotiskt och går ut över ens arbete, familj osv från dag 1, speciellt inte när det börjat som legitim medicinering. Det kan ta flera år innan det blir stökigt eller spårar ur.

Precis och det beror på att alla missbruk är progressiva.
Citera
2025-12-03, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi1066
Förstår inte riktigt hur du resonerar här. Det finns väl ingen som ifrågasätter huruvida hans barndom och uppväxt var jävligt tuff? Den bilden förstärks om något i dokumentären.

Det som ifrågasätts är om det verkligen finns fog för den berättelse som ingående utmålar mamman som helt jävla vidrig. Det är elstötar, monsterblod och psykiska övergrepp. Det finns ju inget fog för det i dokumentationen. Diskussionen blir snarare kring hur den här ensidiga (och kanske helt felaktiga bilden) spridits utan direkt ifrågasättande från medier och journalister.

Det handlar väl inte om att vara team Jocke eller annat? Utan huruvida vi vill upprätthålla det civiliserade samhället eller inte. Pöbelstyre eller rättsstat.

Du kanske har en annan syn efter avsnitt 1.

Ja, jag resonerade bara blint och på känsla utan att ha sett nåt. Tyckte jag var tydlig med det. För mig är det här mest en skvallertråd med löst tyckande kring en publik familjefejd. Inte djupare än så.

Jag har kollat nu och tycker att jag fått en mer nyanserad bild. Tänker att det är det viktigaste syftet med dokumentären, att faktiskt lyssna på alla parter. Men jag tror ändå mest på Jocke, men förstår att familjen känner sig orättvist behandlad och missförstådda. Precis som Jocke också känner sig på sitt håll. Ingen av dem verkar riktigt ha rett ut nånting ordentligt. På rent skvallertrådsmanér är jag fortfarande team Jocke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in