Citat:
Ursprungligen postat av
Gaupe
Att som offentlig person få sina påståenden granskade i en dokumentär är inte en häxjakt.
Han har valt, eller rättare sagt strävat efter, kändisskapet.
Han har pratat om sin barndom och sin mamma i nästan tio år utan att ha behövt svara på en enda kritisk fråga. Nu har äntligen en murvel börjat fundera på om det Lundell säger verkligen kan stämma och för första gången görs ett försök till ordentlig research.
Han är betydelselös för dig och mig, men om vi ska se objektivt på saken så är han rätt så populär. Hans bok har sålt riktigt bra, hans följarskara på youtube är stor, hans program (tex Spökjakt) har väl rätt många tittare osv osv.
Håller helt med!
Det är flagrant att en person som JL inte blivit granskad på djupet tidigare. Bara för att jag och många med mig tillhör en annan generation vilka inte konsumerar hans produktioner - är det uppenbarligen väldigt många andra som gör det. De pratar i dokumentären om att företaget omsatt 100mkr senaste fem åren. Han är en makthavare och influenser (i ordets bokstavliga bemärkelse). Han påverkar precis som du även nämner, mängder av människor i det här landet, inte minst unga.
Vad som är sant eller inte gällande hans uppväxt är egentligen ganska oväsentligt. Det är väl snarare att informationen spridits i det offentliga och kan vara grund till förtal och djupt oetiskt på många plan.
Den större diskussionen går dessutom bortom Joakim Lundell och handlar om medias roll i allt det här. Att den ensidiga versionen spridits i nyhetssoffor och så vidare. Pöbelbeteendet sprider sig från sociala medier in i traditionella medier. Men det verkar tas upp i kommande avsnitt.
Ser fram emot nästa tisdag.