2025-12-02, 19:13
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Testade att ringa 225, klarade testet, tack för tipset
Ringde 225 från min iPhone 13 fick typ några korta tut tillbaka.
Citera
2025-12-02, 19:28
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Ringde 225 från min iPhone 13 fick typ några korta tut tillbaka.
För telenor: Du osäker på om din mobil behöver har stöd för 4G eller 5G kan du skicka sms till 222 och skriva "4G" eller "5G"

Googla "[din operatör] testa 4g" så bör du se instruktioner.
Citera
2025-12-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Har du mer info om detta? Låter väldigt intressant.

Gå in på Telenors sida för att ladda kontantkort, välj "surf", välj undersektionen för 1 eller 2 år. Inte svårare än så.

500 sms/mms per år ingår också i dessa laddningar!
Citera
2025-12-02, 20:18
Medlem
Superbunnys avatar
Har bestämt mig för att gå från Vimla abonnemang till Fello abonnemang så får man åtminstone två år till med den telefon man har.
Samma pris för 100 GB hos dom båda operatörerna.
Förlorar visserligen min sparad surf hos Vimla men det får man väl ta för att slippa stressa fram ett köp av ny telefon. Känns så himla onödigt att kasta bort en väl fungerande telefon.

Himla dåligt skött av PTS och telebolagen detta.

Men tacksam för hjälpen i denna tråd.
Citera
2025-12-02, 20:22
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Nej har du ett m2m behöver du inte byta

https://www.lohelectronics.se/kommunikation/natverk/m2m-1435/netmore-sim-kontantkort-5-ars-giltighetstid

Okej… men massvis med larm har inte det…
Citera
2025-12-02, 21:38
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Har bestämt mig för att gå från Vimla abonnemang till Fello abonnemang så får man åtminstone två år till med den telefon man har.
Samma pris för 100 GB hos dom båda operatörerna.
Förlorar visserligen min sparad surf hos Vimla men det får man väl ta för att slippa stressa fram ett köp av ny telefon. Känns så himla onödigt att kasta bort en väl fungerande telefon.

Himla dåligt skött av PTS och telebolagen detta.

Men tacksam för hjälpen i denna tråd.

Vad har du för telefon?
Citera
2025-12-02, 21:58
Medlem
Många larm som sagt går ner nu eller framöver.

Tex Inbrottslarm, Larm från hissar, Larm från duc. Brandlarm. Motorvärmare. Spårsändare. Jaktutrustning tex pejl. viltkameror, kameror, Larm i bilar. larm för äldre personer. överfalls larm osv osv.

Tycker det är synd att man inte sparar 2G nätet när det funkar så fint till dessa simpla larm men ändå så nyttiga. Det måste vara miljontals larm som blir värdelösa helt enkelt. En hel del utrustning som slutar fungera som blir värt noll och ingenting.
Köpt ny 4/5G larm sändare som klarar av att omvandla "gammal" teleslinga så får man fart på en del gamla larm ändå igen. Dock lite omständligt.

Jag hörde att anledningarna för nerstänging är flera. Något man mest talar om är att frigöra utrymme bland frekvenserna så man kan få plats mer "mer" av de nya som sägs ta mindre plats än vad de gamla gör. Dels slipper man ha flera olika generationer av utrustning i telemaster mm. Något som blir billigare i driftkostnad och reparationer.

Men något annat är att med G2 så är väl positioneringen snudd på 500m. Men 4/5G så kan man ta det på ett par meter.

Detta är ju bra för tex räddningstjänst och larm mm. Men det blir ju även så att staten får fullständig koll på en på metern var man befinner sig. Sen förvisso har ju alla redan en telefon sen 15 år tillbaka. plus ett bankomatkort. Så snudd på omöjligt att röra sig obemärkt för den som ändå vill vara "uppkopplad".
Citera
2025-12-02, 22:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Testade att ringa 225, klarade testet, tack för tipset
Vad är 225 för nummer?
Citera
2025-12-02, 22:21
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Okej… men massvis med larm har inte det…
Sitter inte på någon statistik men detta rekommenderas av de flesta larmföretag då de är oberoende av nät går ner även om det nu kommer vara sämre
Citera
2025-12-02, 22:27
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon

Tycker det är synd att man inte sparar 2G nätet när det funkar så fint till dessa simpla larm men ändå så nyttiga. Det måste vara miljontals larm som blir värdelösa helt enkelt. En hel del utrustning som slutar fungera som blir värt noll och ingenting.

En hel del här som är pro "nytt", kasta bort gammalt fungerande och troligen många i övrigt i samhället som tänker likadant, speciellt de yngre som det verkar, håller inte med dig/oss tyvärr.
Senast redigerad av Ridax 2025-12-02 kl. 22:48.
Citera
2025-12-02, 22:45
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridax
En hel del här som är pro "nytt", kasta bort gammalt fungerande och troligen många i övrigt i samhället som tänker likadant, speciellt de yngre som det verkar, håller inte med dig/oss tyvärr.
Nja vet inte om det är en särskild skillnad där. En del kanske men de får nog lära sig tids nog att sparande är en dygd. Min förra mobil slutade fungera efter att batteriet svällt upp och i praktiken sprängde sönder resten av mobilen. Har inga planer alls på att byta nuvarande heller även om den jävlas med mig. Jag är ganska ung men visst, 18-åringarna kanske tycker annorlunda men de lär sig när de faktiskt får reda på vad en bra mobil kostar.
Citera
2025-12-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nja vet inte om det är en särskild skillnad där. En del kanske men de får nog lära sig tids nog att sparande är en dygd. Min förra mobil slutade fungera efter att batteriet svällt upp och i praktiken sprängde sönder resten av mobilen. Har inga planer alls på att byta nuvarande heller även om den jävlas med mig. Jag är ganska ung men visst, 18-åringarna kanske tycker annorlunda men de lär sig när de faktiskt får reda på vad en bra mobil kostar.

problemet är att det drar med sig oerhörda kostnader för privatpersoner. Företag och fastighetsägare.

Har man en massa hissar. Duc. Brandlarm. Inbrottslarm mm Så blir det ju kanske 10k för varje enhet som måste bytas ut till nytt. Ibland är grejorna så " gamla" att det inte alltid finns något som klarar av att prata med dessa gamla system. Systemen är stabila. De rullar på utan problem år efter år.
Har man ett gäng fastigheter så är det rätt snabbt uppe i en halv miljon som får läggas på hyran i slutändan.

Att man har en telefon som slits och batterier som inte håller laddning är något annat. Där tvingas man ändå byta för att operativsystemen eller de appar / sidor man använder inte längre stöder de äldre protokollen främst pga säkerhetsbrister och bristande användare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in