Citat:
Ursprungligen postat av
Robbinist
Det här har inte med ”klokhet” eller ”mod” att göra. Det är bara en reality-check.
Att inte falla för konspirationsteorier som aldrig varit sanna och aldrig kommer bli det, bara för att man själv reagerar starkt eller emotionellt och överkänsligt på samhällsförändring.
Folk tycker i princip alltid att sin egna reaktion är ”naturlig”. Det gäller även stark rädsla, ilska eller katastroftänkande. Inom medicin och psykologi vet man att detta kan bottna i personlighetsproblematik, neuropsykiatriska svårigheter eller stresskänslighet. För personen själv känns reaktionen ändå fullt rimlig, och det blir svårt att förstå varför andra inte reagerar likadant som du själv gör, eller varför politiken inte omedelbart anpassas efter ens egen affekt.
Det är en förvirring som vi ser tydligt, t.ex. i varför politiken inte förändras efter enstakas hysteriska perspektiv, och dom hysteriska skapar då nya konspirationsteorier för att förklara varför den ’naturliga reaktionen’ på deras föregående konspirationsteori inte hörsammas.
UFO-fanatiker, anti-vaxxare, fungerar likadant. "Det finns ju oceaner av ovedersägliga bevis?!? Varför ser och fattar inte folk sanningen???".
När du använder hysteriska och alarmistiska termer, med förhoppningen att folk ska glida från politik till existentiell rädsla, samma rädsla som du själv upplever, och tycker alla andra är så konstiga för att dom inte känner, så märker du att folk överlag är inte lika överkänsliga som du är i det här avseenden. Börjar man beskriva alla invandrare som 1 enda kollektiv istället för radikalt personliga individer, och beskriva demografi som militär strategi … det här resonemanget tappar fotfästet i verkligheten helt och hållet, och utgör snarare etnisk fatalism än realistisk sansad analys.
Nej det här har förstås inget med klokhet att göra. Det var det jag sa.
Oj oj! Vilket ordbajseri. Men om vi vänder på det, hur kan du veta att din reaktion är normal? Din vana trogen försöker du påstå att jag är emotionell, som dina vanliga patetiska försök till härskarteknik.
Men då kan man fråga sig om det är du som är empatilös och inte kan sätta dig in i hur andra känner och förstå dem. Och då menar jag inte förstå mig, utan andra människor utanför ditt eget lilla ego. Jag förklarar saker. Hur andra människor känner och tycker och vad det här grundar sig i. Människan. Jag försöker bilda dig och visa på hur inkonsekvent dina åsikter egentligen är. Du förväxlar din egen indoktrinering med bildning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Robbinist
Jämförelsen med indianernas undanträngning i 1800-talets USA är därför inte en analys, utan ett klassiskt retoriskt skräpgrepp.
Det som skedde i Nordamerika var inte migration, utan direkt avsiktlig kolonisation genom våld: erövringskrig mot civila samhällen, krigsföring genom massdöd via sjukdomar, svält och direkt våld, samt rättssystem som fråntog urfolk deras mänskliga och medborgerliga rättigheter (i ett land som sade sig vilja sprida individuell livsfrihet). Idag klassar vi sånt som etnisk rensning och i vissa fall folkmord.
Detta är inte vad som sker i Sverige. Inte ens i närheten.
Invandring till Sverige sker genom omvärldslägen och politiska beslut, inte genom militär invasion. Samhället har full politisk, juridisk och militär kontroll. Majoritetsbefolkningen är tydligt numerärt dominerande och kommer fortsätta vara det. Ingen fördrivs från sitt land, fråntas rösträtt eller rättsligt skydd, och ingen har territoriella anspråk som eftersträvas med kraftigt samhälleligt våld.
Indian-liknelsen har (som den alltid haft) en ren propagandistisk funktion: att skapa ett existentiellt hot, ett ”vi mot dem”-scenario, där rädsla ersätter nykter politik. Att skapa en imaginär yttre fiende som man själv ska utropa sig som enda beskyddaren ifrån, klassisk höger-extrem taktik. Liknelsen ger även moraliskt frikort för radikala slutsatser och därför också radikala åtgärder, det ger rätten till ett fåtal människor att bestämma vad som ska kallas för ”fel sort” och inte, man avhumaniserar människor och utpekar alla hitkommande som delaktiga i en och samma fientliga armé, och det flyttar fokus från sakpolitik till apokalyptik.
Men kolonisationen var förstås även den p.g.a. politiska beslut över indianernas huvuden.
Massdöden genom sjukdomar var inte planerad. Det berodde på att de saknade motstånd mot många av sjukdomarna i väst. Som t.ex. bara förkylningar. Det är förstås ett ohederligt retoriskt grepp. Själva fick vi syfilis av dem som ledde till väldig många dödsfall här. Men det är förstås inte deras fel. Lika lite som sjukdomarna var de tidiga européernas fel.
Om vi pratar om Nordamerika, och lämnar Sydamerika, där jag kan hålla med dig, kan vi väl fundera varför indianerna gjorde motstånd mot det, Det fanns hur mycket land som helst. Varför välkomnade inte de invandrarna? Här måste du ställa dig en fråga om det. Mycket av våldet mot indianer kom som en reaktion på deras eget våld. Jag säger inte att den eller den började, utan det var en eskalation. Men det visar ändå att när det väller in folk, får man en motreaktion. I det här fallet av indianerna som kände sig utträngda, vilket de var. Det är lite intressant att under en tid hade indianerna lyckats samla en massa grupper för att driva ut de tidiga européerna och skulle förmodligen lyckats, då de var överlägsna i antal, men en stam svek dem och planerna grusades.
Du verkar i din totala enfald full av fördomar och konspirationer och anser att jag anser något jag inte gör eller skulle ha en agenda med de här frågorna. Jag förstår indianerna och varför det blev som det blev, framförallt sveket om Black Hills. Jag gör en jämförelse.
Om man då tar det till Sverige, borde man väl kunna jämföra det med det som hänt här. Eller är det skillnad på folk. Man kan förstås se det som en oönskad invandring från de som bor här. Men när indianerna protester anser du det är rätt, men inte när svenskar gör det. Vad menar du att indianerna hade för rätt till sitt land och inte vilja ha horder av invandrare? Kan du förklara det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Robbinist
Detsamma gäller jämförelsen med Palestina 1947. Judiska migranter gjorde konkret anspråk på erkänt palestinskt territorium och att skapa en egen stat på palestinskt territorium (Sionistiska profetian), med krav på självstyre, gränser och väpnad kontroll av efterlevnad för respekten av egna staten. Belägring förutsätter en tydlig fiende, ett organiserat maktprojekt och ett hot om undanträngning under samtida livstid genom tvång.
Det är en helt annan situation än Sverige. Belägring kräver en tydlig fiende, ett organiserat maktprojekt och ett reellt tvångshot. Inget av detta finns här.
Här visar du din total brist på kunskap. Invandringen av judar började redan före första världskriget där judar flyttade dit med Sultanens godkännande. De köpte mark med pengar från judar i USA. De palestinska rasisterna klagade hos Sultanen men blev avfärdade. Till slut eskalerade det, framförallt med upploppen i Jaffa 1931 och utvecklades till inbördeskrig som pågick före 1947 och drabbade även Britterna. Palestina var inte ett land, utan en Ottomansk koloni från början och efter att de stod som förlorare efter första världskriget, delade segrarna upp det och Palestina blev ett Brittisk protektorat. Liksom Libanon en Franskt. Så länderna har aldrig funnits före det.
Men varför tog palestinierna inte emot judarna före 1947 med öppna armar, kan du förklara det? Då måste du väl anse att de var äckliga rasister? Eller menar du att de hade rätt att hata judarna. Du tog upp internationella beslut tidigare. Då måste du väl anse att sådan står över folks rättigheter, även 1947? Varför välkomnade de inte judarna, om du menar att andra folk inte ska få protestera när massor av andra människor väller in. Kan du förklara det? Inte heller kan man anse att det var deras land, då först Ottomanerna och sedan Britterna bestämde där. För övrigt var väl många palestinier för nazisterna. Stormuftin av Jerusalem bodde i Nazityskland under kriget och stödde Hitler.
Så vad jag vill visa, är hur inkonsekvent du är i dina åsikter. Du är egentligen en rasist. För de ser olika på olika människor. Det som gäller för vissa, ska inte gälla för andra, av någon outgrundlig anledning, som du förmodligen inte kan förklara själv.