2025-12-02, 17:16
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Vill börja med att klargöra att de vuxnas känslor är totalt irrelevanta för mig (inklusive Jockis). Är helt ointresserad av honom som kreatör/person och att jag ens tittade på dokumentären Hatet beror på mitt intresse för Chrippafallet. Vill ha en logisk förklaring till Chrippas vidriga agerande mot sin lilla dotter, och som ett led i detta hoppats på ett greppbart halmstrå från hans barndom.

🚩 Det jag reagerar starkast på är oförståelsen och frånvaron av det autistiska barnets perspektiv. Det är en avgörande del som fattas och som genomsyrar hela avsnittet.
Kan tex den hemska upplevelsen om "att sticka ihjäl monstret under huden med nål" vara en fästingsituation, där den vuxna som plockat ur fästingen kan ha sagt något i den stilen för att avleda?
Att utgå ifrån att det är en lögn helt out of the blue är skevt och plågsamt ologiskt mot bakgrund av detta.

Att man vidare som grävande journalist (eller som vuxen rent allmänt) saknar förståelsen för att alla detaljer inte anges i socpapper eller BUP-journaler är anmärkningsvärt. I vilken värld berättar en vårdnadshavare självmant om sina (eventuella) suicidhot eller sin missbruksproblematik för soc/BUP?! Det är så jävla dumt.
Att ett litet autistiskt barn pratar om att han är rädd för att mamma ska ta livet av sig kan bero på att mamman sagt det (kanske i ren frustration under ett av hans femtimmars-meltdowns) men det kan också vara en rädsla som bottnar i något han hört (överhört någon som pratat om en sådan händelse hemma, i skolan eller på teve).

Det andra jag reagerar på är mammans ord om att "hon inte litar på" sitt åttaåriga barn och att idioten på fullaste allvar tror att barnet ska strypa ihjäl sina småsyskon!? 😵‍💫 Man lämnar inte tvååringar tillräckligt länge för att syret ska kunna ta slut av någon anledning öht (sätta i halsen, drunkna, fastna med huvudet i en plastpåse etc.)! Dessutom skulle inte en åttaåring klara av att strypa ihjäl någon, det är lika urbota dumt som i Kevinfallet (vad är det för fel på boomergenerationen -varför saknar de all form av logik!?).

Ångrar att jag såg skiten, blir bara äcklad och frustrerad över all dumhet, tröghet och framförallt hur ett barn fått lida pga detta. Det framgår med all önskvärd tydlighet att Jocki hade en hemsk barndom där han blev övergiven, mår illa bara av tanken på att ett så litet barn skulle tillbringa ens en kvart på en psykiatrisk slutenvårdsavdelning och därefter tvingas att leva i ett familjehem med främlingar. Fruktansvärt för vilket barn som helst.
Ren tortyr för ett autistiskt barn.

Det är svårt för ett autistiskt barn att sätta ord på sina upplevelser och känslor, därför är det helt logiskt att han istället återgett just konkreta situationer/händelser för att försöka förmedla sitt lidande.
Att en fullvuxen "prisbelönt grävande journalist" är såhär jävla efterbliven gällande NPF år 2025 är fan skandal -det minsta råskottet i fråga kunde gjort i sitt såkallade "grävande" är att prata med någon som är utbildad på området!
Fan pinsamt overkligt att public service släppt igenom detta skeva skräp/desinformation, en totalt värdelös dokumentär ur alla tänkbara synpunkter imo. 🤦‍♀️
Inte ens ett halmstrå fick jag tag i...

Självklart kan en 8 åring strypa en 2 åring 😂
Citera
2025-12-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Jag har inte sett dokumentären än men ska kolla på den snart.
Är inte insatt i hans liv annat än det jag har sett i media genom åren, bygga hus och göra film.

Låter ändå konstigt att de som gjort dokumentären säger att de inte har fört honom bakom ljuset. Den skulle handla om twisten mellan honom och hans bror. Ändå har de i beskrivningen av den lagt till "Sanningen bakom Joakim Lundell".

Sen undrar jag varför hans mamma inte har kommenterat de anklagelser han riktat mot henne tidigare. Varför gör hon det just nu, eller har hon förnekat det tidigare också?

Nej. Anjo började spela in med SVT i våras. De sa att det skulle bli någon sorts mini-dokumentär. SVT frågade om någon "kompis" kunde vara med och filma någon dag, och SVT föreslog Jocke. Jocke var inte en del av detta, utan trodde att han skulle göra synk.

Jocke visste inte att det skulle resultera i en granskning om honom.
Citera
2025-12-02, 17:17
Medlem
https://www.expressen.se/kultur/gunilla-brodrej/manga-journalister-skruvar-pa-sig-nu/
Citat:
Många journalister skruvar på sig nu
Publicerad 2 dec 2025 kl 15.19
Uppdaterad kl 16.35
I SVT:s Dokument inifrån nagelfars dokumenten som bevisar att Joakim Lundell skulle tala sanning om sin barndom.
Gunilla Brodrej menar att ansvarsbördan vilar tung på medierna. KULTURDEBATT. Det är många kolleger som skruvar på sig nu. Ja, jag tittar på dig Jenny Strömstedt, Kristian Luuk, Renée Nyberg och Jenny Alversjö. Alla vi (det kunde ha varit jag i en monter på Bokmässan) som hummat medlidsamt när Joakim Lundell berättat sin sanning en gång till. Ett oemotståndligt och fruktansvärt vittnesmål om en barndom med en missbrukande misshandlarmamma.
Citera
2025-12-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Vill börja med att klargöra att de vuxnas känslor är totalt irrelevanta för mig (inklusive Jockis). Är helt ointresserad av honom som kreatör/person och att jag ens tittade på dokumentären Hatet beror på mitt intresse för Chrippafallet. Vill ha en logisk förklaring till Chrippas vidriga agerande mot sin lilla dotter, och som ett led i detta hoppats på ett greppbart halmstrå från hans barndom.

🚩 Det jag reagerar starkast på är oförståelsen och frånvaron av det autistiska barnets perspektiv. Det är en avgörande del som fattas och som genomsyrar hela avsnittet.
Kan tex den hemska upplevelsen om "att sticka ihjäl monstret under huden med nål" vara en fästingsituation, där den vuxna som plockat ur fästingen kan ha sagt något i den stilen för att avleda?
Att utgå ifrån att det är en lögn helt out of the blue är skevt och plågsamt ologiskt mot bakgrund av detta.

Att man vidare som grävande journalist (eller som vuxen rent allmänt) saknar förståelsen för att alla detaljer inte anges i socpapper eller BUP-journaler är anmärkningsvärt. I vilken värld berättar en vårdnadshavare självmant om sina (eventuella) suicidhot eller sin missbruksproblematik för soc/BUP?! Det är så jävla dumt.
Att ett litet autistiskt barn pratar om att han är rädd för att mamma ska ta livet av sig kan bero på att mamman sagt det (kanske i ren frustration under ett av hans femtimmars-meltdowns) men det kan också vara en rädsla som bottnar i något han hört (överhört någon som pratat om en sådan händelse hemma, i skolan eller på teve).

Det andra jag reagerar på är mammans ord om att "hon inte litar på" sitt åttaåriga barn och att idioten på fullaste allvar tror att barnet ska strypa ihjäl sina småsyskon!? 😵‍💫 Man lämnar inte tvååringar tillräckligt länge för att syret ska kunna ta slut av någon anledning öht (sätta i halsen, drunkna, fastna med huvudet i en plastpåse etc.)! Dessutom skulle inte en åttaåring klara av att strypa ihjäl någon, det är lika urbota dumt som i Kevinfallet (vad är det för fel på boomergenerationen -varför saknar de all form av logik!?).

Ångrar att jag såg skiten, blir bara äcklad och frustrerad över all dumhet, tröghet och framförallt hur ett barn fått lida pga detta. Det framgår med all önskvärd tydlighet att Jocki hade en hemsk barndom där han blev övergiven, mår illa bara av tanken på att ett så litet barn skulle tillbringa ens en kvart på en psykiatrisk slutenvårdsavdelning och därefter tvingas att leva i ett familjehem med främlingar. Fruktansvärt för vilket barn som helst.
Ren tortyr för ett autistiskt barn.

Det är svårt för ett autistiskt barn att sätta ord på sina upplevelser och känslor, därför är det helt logiskt att han istället återgett just konkreta situationer/händelser för att försöka förmedla sitt lidande.
Att en fullvuxen "prisbelönt grävande journalist" är såhär jävla efterbliven gällande NPF år 2025 är fan skandal -det minsta råskottet i fråga kunde gjort i sitt såkallade "grävande" är att prata med någon som är utbildad på området!
Fan pinsamt overkligt att public service släppt igenom detta skeva skräp/desinformation, en totalt värdelös dokumentär ur alla tänkbara synpunkter imo. 🤦‍♀️
Inte ens ett halmstrå fick jag tag i...

Vem är det autistiska barnet som du pratar om? Är
Citera
2025-12-02, 17:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vi pratar alltså om en av Sveriges verkliga mediekändisar och makthavare via sin status som en av de mest kända influenserna som vi har. Som drar in många tiotals miljoner kronor varje år.

Som började sin karriär med att vara den mest vidriga och onödiga människa man kan tänka sig, men som sen på något magiskt sätt transformerades till denna kulturmakthavare.

I alla år har hans ord fått stå helt oemotsagda, där han har totalt svärtat ner, och förstört sin egen mammas liv. Och nu visar det sig att det varit rena lögner, iallafall den del att allt skulle vara dokumenterat i journaler.

Hur kan det vara fel att granska detta? Här gör ju SVT precis det som de ska, dvs granska makten. Men makten brukar inte bli glad när den granskas.

Notera också att Jockiboi inte en enda gång har pratat om de så kallade övergreppen innan 25-årsåldern, en tid när han verkligen pratade om allt och helt gränslöst. Av någon anledning började han prata om "övergreppen" i samband med att han skulle påbörja sin förvandling till mjuk kulturpersonlighet.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2025-12-02 kl. 17:23.
Citera
2025-12-02, 17:22
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Några exempel:
Hur barn påverkas av vuxnas missbruksproblematik, barns utveckling, barns anknytning, barn med NPF-diagnoser, neuropsykiatri, utåtagerande beteenden och impulskontroll, barn med ångest och trauma...
Det känns som att du har missuppfattat vad dokumentären handlar om. Kolla på avsnittet igen och återkom sen.
Citera
2025-12-02, 17:24
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Jag har inte sett dokumentären än men ska kolla på den snart.
Är inte insatt i hans liv annat än det jag har sett i media genom åren, bygga hus och göra film.

Låter ändå konstigt att de som gjort dokumentären säger att de inte har fört honom bakom ljuset. Den skulle handla om twisten mellan honom och hans bror. Ändå har de i beskrivningen av den lagt till "Sanningen bakom Joakim Lundell".

Sen undrar jag varför hans mamma inte har kommenterat de anklagelser han riktat mot henne tidigare. Varför gör hon det just nu, eller har hon förnekat det tidigare också?
Mamman försökte gå ut med sin version när Jocke släppte boken, men Jocke hotade och trakasserade henne till tystnad. Efter det har inte mamman vågat yttra sig.
Citera
2025-12-02, 17:24
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Du ljuger nu
Då hade väl hans syskon oxå känt av den miljön 😂

Jag och mina syskon växte upp tillsammans. Vi har helt diametralt olika uppfattningar om hur vår barndomsmiljö var.
Citera
2025-12-02, 17:26
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag tycker SVT gör helt rätt här.

Det är inte ett barn de granskar. Det är inte någon som sitter maktlös och osedd. Det är en 40-årig vuxen man som är en av Sveriges mest inflytelserika profiler i över ett decennium, som själv byggt sin karriär på att dela sin historia offentligt.

Bo-Göran Bodin säger det rakt och ärligt:

“Det är en 40-årig vuxen person som återkommande rankas som en av Sveriges mäktigaste personer. Vi tittar på om berättelsen han spridit är sann.”

Det är exakt så journalistik ska fungera. När någon använder sin livsberättelse som ett offentligt verktyg, i böcker, poddar, dokumentärer och sociala medier – ja, då får man räkna med att påståendena granskas.

SVT har gått igenom journalerna.
De hittade inte det han påstår finns.
De konfronterar honom med det i filmen.
De klipper inte bort det.
De vägrar backa.

Det är inte elakt.
Det är inte mobbning.
Det är inte “att sparka på någon som mår dåligt”.

Om en person påstår något så tungt som övergrepp och säger att det finns bevis i journalerna, då måste man kunna gå till källan och se om det verkligen stämmer. Att SVT vågar visa att det inte gör det – det är modigt och nödvändigt, särskilt i ett klimat där ingen längre vågar ifrågasätta stora profiler.

Det är så här man ska granska makt.
Oavsett vem personen är.
Oavsett om han mår bra eller dåligt.

Och vill man vara helt rak: Om SVT hade blundat för den här luckan i hans berättelse – då hade de faktiskt inte gjort sitt jobb alls.

Jag förstår att många reagerar känslomässigt också.

SVT “tar inte från ett barns upplevelser”.

De tar inte ens ställning till vad som hänt eller inte hänt i Joakims barndom.
De tittar på en enda sak:
Stämmer påståendet att det finns dokumenterade bevis i hans journaler?

Det är en enkel faktakontroll, inte en värdering av hans barndomstrauman.

SVT kan inte basera sin journalistik på kännedom, magkänsla eller sympatier. Om en vuxen, mäktig person offentligt säger: “Jag har journaler som bevisar X.”

…då är det en journalistisk skyldighet att se om de bevisen verkligen finns.

Det är inte hat.
Det är inte att “attackera ett barn”.
Det är att granska ett offentligt påstående från en person med extrem räckvidd.

Och när folk skriver:

“Hur myndigheter borde agerat rimmar inte alltid med barnets verklighet.”

Ja, det kan absolut vara sant. Men det har inget med SVT:s fråga att göra. Deras fråga är inte “hur var hans barndom?” Deras fråga är:

Stämmer det att journalerna säger det han påstår?

När svaret är nej – och han själv inte kan visa dokumenten – då måste SVT berätta det.
Allt annat vore oärligt mot publiken.

Journalistik handlar inte om att bekräfta känslor. Journalistik handlar om att kontrollera fakta när någon bygger sin offentliga berättelse på dem.

SVT ska granska makt. Även när makten råkar må dåligt. Även när det är obekvämt. Och särskilt när personen själv gjort sin livshistoria till ett offentligt varumärke.
Jätte bra inlägg.
Citera
2025-12-02, 17:28
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/kultur/gunilla-brodrej/manga-journalister-skruvar-pa-sig-nu/

Nej bevisbördan och ansvarsbödan vilar på Jocke, ingen annan.
Senast redigerad av PeterJihadi 2025-12-02 kl. 17:31.
Citera
2025-12-02, 17:29
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag och mina syskon växte upp tillsammans. Vi har helt diametralt olika uppfattningar om hur vår barndomsmiljö var.

Ja men du skrev hans miljö

Du skrev inte hans uppfattning av miljön
Citera
2025-12-02, 17:31
Medlem
Dokumentären ska väl försöka ta upp att man inte kan tjäna miljoner på att kränka familj och att ljuga sig till framgång.

Ärligt talat, hur många barn har fallit illa men allt gått under radarn i Sverige och att man ändå kan ha ett ok liv på och förlåta.

Att tjäna pengar på att outa och hata sin egen familj är i mina ögon det lägsta av det lägsta. Underklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in