2025-12-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nu blir det ju inte så och du kommer att få några helsvarta USKor som torkar din bak och du kommer att vara tacksam. Men kanske behöver du längre tillvänjning än de flesta andra.

I Japan, som verkligen saknar folk, måste alla jobba tills de stupar vid 80, det finns ingen personal och inga pengar till pensioner. Så går det när befolkningen sjunker och åldras och slutar betala skatt.

Det är faktiskt ett slags folkutbyte, när yngre byts ut mot äldre i ett land. Jag skulle säga att det är ett värre problem än att bytas mot invandrare.

Skillnaden är att den trenden i Japan där går att vända och återställa precis som det var tidigare, du kan inte vända en demografisk ändring av ett folkslag till ett annat, när det första folkslaget är borta så är det borta för alltid. Här finns det ingen återvändo. Ser du skillnaden?
Citera
2025-12-02, 16:28
Medlem
Duvlorts avatar
Varför behövs det en guide? Är det många som har gått vilse?
Nästan lite Streisand-effekt över Expo's försök i sin iver.
Citera
2025-12-02, 16:28
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Jag diskuterar bra asylanter eftersom alla utöver dem kommer från normala länder. Det är ju inte så att någon kan komma från Somalia med sin familj och bara bosätta sig här. Det har aldrig någonsin gått om de inte sökt asyl för krig.

Samtliga anhöriginvandrare har krav på sig att bostad ska finnas och att de ska ha en klar finansiering.

Men du kanske även hatar norska och amerikanska invandrare och det kan du väl göra.

Nja, riktigt så hårt har det inte varit. Har du hört talas om begreppet ankarbarn? Fortfarande kommer det människor till Sverige från andra delar av jordklotet för att städa och jobba på snabbmatshak vilket tvingar regeringen att ställa allt högre krav på inkomst.

Varför tror du vi hamnade här till att börja med? Vi hamnade här därför att ultraliberala och vänsterrörelsen hade samma intressen.
Citera
2025-12-02, 16:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja det flödar en hel del konspirationsteorier i denna tråd kring detta ämne så det är bara att läsa tråden om du vill ha exempel.
Jag kan inte gissa vad du menar. Visa exempel.
Citat:
Jag sitter inte på några lösningar för hur folk ska få jobb. Det är politikernas och arbetsgivarnas sak att lösa.
Du gör det bekvämt för dig men svaret är att det inte finns några fungerande lösningar. Om det hade funnits hade de implementerats för länge sedan.
Citera
2025-12-02, 16:32
Medlem
Citat:
Sverige är ett sämre samhälle än 1980-talet, men det är på rätt väg och vi kanske kan nå dit igen. Bara vi röstar rätt. Och om vi inte når dit så är det ändå meningslöst att se tillbaka, man måste se framåt.

Om det finns otrygghet i Sverige så har det med polisen att göra, och polisen får massor mer resurser nu med nuvarande regering. Gäller bara att rösta rätt.

Alla brottsliga invandrare ska få åka hem, helt nya lagar från regeringen, gäller även retroaktivt om de redan fått asyl. Du måste hänga med bättre.

Du fattar tydligen inte vad som händer i Sverige, det kommer inte vara svenskarna som bestämmer vem som är här snart. Du säger detta som att "myndigheten" är något orubbligt och oföränderligt. Svenskarna tappar makten i det här landet, sakta men säkert.

I framtiden kommer detta landet att styras av folkslag som inte alls tänker som svenskar och har helt andra lojaliteter. Det är bara en fråga om tid. Och dessa kommer aldrig att sätta svenskar före sitt eget folk, det kommer tyvärr våra kommande generationer att få lära sig den hårda vägen.
Citera
2025-12-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Ja SCB språktestar inte, särskilt inte farmor. Är en person som talar flytande svenska svensk för dig, även om han är mörkhyad och heter Mahmud.?

Självklart blir inte mahmud svensk bara för att han talar svenska.
Jag talar tyska, engelska och franska, men blir varken fransman, eller engelsman för det.
Citera
2025-12-02, 16:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag kan inte gissa vad du menar. Visa exempel.
Du gör det bekvämt för dig men svaret är att det inte finns några fungerande lösningar. Om det hade funnits hade de implementerats för länge sedan.

Du behöver inte gissa. Bara att läsa tråden.

Menar du att det aldrig någonsin existerat en invandrare som fått jobb pga politiska beslut? Jag skulle tro att tex Arbetsförmedlingen dagligen lyckas få ut invandrare i arbete.
Citera
2025-12-02, 16:45
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
83000 uppehållstillstånd 2024, vilket är en betydande minskning jämfört med tidigare år.
18000 är studenter, resten är anhöriginvandring, arbetskraftsinvandring och asylanter. Jag förstår inte varför kategorin asylanter som utgör den minsta kategorin skulle vara viktig att diskutera.

Den här tråden handlar om folkutbyte i den meningen att man ersätter vita människor med andra människor. Vi behöver inte få in 4M invandrare, den grupp som redan finns kommer att påskynda processen att byta ut den genetiska svenska populationen även om vi skulle ta emot noll invandrare de kommande 25 åren.

Sedan kan man tycka att det är skit samma. I första hand är min familj viktig. Varför ska jag bry mig om vita främlingar som jag aldrig kommer att träffa?
Du låter iskall om 83000 vilket är i princip 1% av antalet invånare.
Och det har pågått i decennier.

Vi är ca 7 miljoner svenskar. Men Sverige har 10 miljoner medborgare.

För att parafrasera Shakespeare:
Nåt är ruttet i staten Sverige.
Citera
2025-12-02, 16:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du behöver inte gissa. Bara att läsa tråden.
Jag har läst tråden men ser inga konspirationsteorier. Det är nog du som är paranoid.
Citat:
Menar du att det aldrig någonsin existerat en invandrare som fått jobb pga politiska beslut? Jag skulle tro att tex Arbetsförmedlingen dagligen lyckas få ut invandrare i arbete.
Det fungerar uppenbarligen inte för den stora andelen av invandrarna som inte kommer i arbete.
Citera
2025-12-02, 16:50
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Nja, riktigt så hårt har det inte varit. Har du hört talas om begreppet ankarbarn? Fortfarande kommer det människor till Sverige från andra delar av jordklotet för att städa och jobba på snabbmatshak vilket tvingar regeringen att ställa allt högre krav på inkomst.

Varför tror du vi hamnade här till att börja med? Vi hamnade här därför att ultraliberala och vänsterrörelsen hade samma intressen.
Ankarbarn är en myt, kanske gick det 2016 under s+mp men det är stopp sedan länge. Men om ett ankarbarn lyckats klara skolan, har ett jobb, har betalt en lägenhet, så kan han väl få ta in sin familj. Det tycker jag låter som en bra deal för Sverige. han blir ju ett stöd för sin egen familj eftersom han är assimilerad.
Citera
2025-12-02, 16:53
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
https://expo.se/guide/expo-guidar-myten-om-folkutbytet/

För att SCB ska definiera en person som ”med utländsk bakgrund” så ska individen vara född utrikes eller född i Sverige av två utrikesfödda föräldrar. I ”migrationskartans” data så ha man valt att även ta med individer som är födda i Sverige med enbart en utrikesfödd förälder.

Syftet med kartan och dess alarmerande grafik är att stärka SD-narrativet om ett pågående folkutbyte: att majoritetssvenskar systematiskt håller på att bytas ut mot utrikesfödda.

Bryr sig SD-väljare/väljare hur Sverigedemokraterna trixar med data?
Bryr jag mig hur Expo eller SVT eller sossarna manipulerar data eller säger hur fel jag har?

Fakta är att det var 7 miljoner svenskar på 60-talet. Svenskar har inte plötsligt fött en massa barn. I dag är det 10 miljoner medborgare i Sverige. 7 miljoner är nog Svenskar. 3 miljoner är utlänningar. En del med medborgarskap. Men utlänningar likväl.

Så Expo vill lura folk om folkutbyte?

Såklart de vill och gör, de är ju vänsterextremister!
Citera
2025-12-02, 16:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Skillnaden är att den trenden i Japan där går att vända och återställa precis som det var tidigare, du kan inte vända en demografisk ändring av ett folkslag till ett annat, när det första folkslaget är borta så är det borta för alltid. Här finns det ingen återvändo. Ser du skillnaden?
Nej, Japan kommer att tappa hälften sin befolkning, det är ostoppbart nu, och om 10 år kommer de inte ens att ha tillräckligt med unga som betalar in till äldres sjukvård och pensioner och det blir ett intressant experiment för det läget har aldrig inträffat i något rikt land tidigare. Men troligen kommer de att ta massor med invandring från Kina eller så.

Notera att Japan sedan 1989 ramlat från plats 2 i världens BNP-lista till plats 37, efter Italien. För att de inte tar in invandrare och de själva blir äldre. Det är antagligen världens största ekonomiska ras i modern tid. Japan har världens största statsskuld, 8 gånger större än Sveriges per capita.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in