Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Jag skall "ta det bättre". Europa har i sak två val. Antingen..
1)..ger man Ukraina ett ljummet svar.., och accepterar ett "Münchenavtal-38" återigen. Då på Ukrainas risk/bekostnad/. Förlitar sig på Putins ord..(detta tror Trump på misstänker jag, för han skiter i Europa, och blivande flyktingkriser om då Putin återigen vill pröva sig på)
2) Europa inser att Trump skiter i Europa, och tar de politiska stegen nödvändiga för detta. Med vad det innebär. Bla att man ställer Trump mot väggen : Europa med Ukraina, eller Ryssland !
Själv är jag för nr 2.
Absolut 2.
Frågan är varför EU inte kör sitt eget race redan nu. Eller gör de inte redan detta…
Jag tror att Trump inte släpper kontrollen över processen. För Trump vill tjäna pengar på alla parter. Nu, senare och för alltid. Pengar, pengar, pengar x 100….
EU vill inte ge Putin det nöjet att öppet ge Putin en seger i att ha splittrat Nato. Det vet Trump också.
Så EU jobbar på med Ukraina på sin kant och stöttar Trump i hans försök, samtidigt som man bevakar vilka dumheter som Trump håller på med.
Finns inget som Ukraina eller Europa ska göra i ett fredsavtal, som kommer att accepteras utan att Ukraina och Europa är med på det. Just nu finns det inga ryska förslag som kommer att få genomslag.
Sedan kan folk gapa och skrika hur mycket de vill.
Samtidigt så tappar USA mark på alla områden. Politiskt, ekonomiskt, militärt. I Europa.
Stålbad för Europa,som gör denna process så mild som möjligt. Så klart.
Men detta pågår i detta nu.
Europa kan ev förlora USA.
Med det scenariot är Ukraina som partner väldigt naturlig och viktig. Stor armé. Tränad och erfaren. Framkant i vapen och dagens strid.
Europa ser till sina egna intressen. Europa +Ukraina=❤️
USA kommer inte ha Europas stöttning mot Kina, vilket är en seger för Xi och varför han stöttar ryssarna.
Det är här dessa antiglobalister springer fel. Också. Kinas framgångar bygger på globaliseringen.
Skulle de vilja motverka Kinas dominans och globaliseringen, skulle Kinas vänner vara deras fiender.