Citat:
Ursprungligen postat av
Drooid
Jag har en Huawei p20 och använder Lyca/Telenor. Min P20 ska klara av VoLTE. Då borde din P30 också göra det.
Jag hittade dock först inte inställningarna för att slå på VoLTE.
Ett tips på nätet var att pröva med ett annat SIM-kort (nyare) som bevisligen klarar av VoLTE.
Testade ikväll ett nytt SIM från Comviq. Då dök VoLTE- inställning upp.
Slutsats, det är inte telefonen som är problemet, utan SIM-kortet! Som jag förstår det, så måste SIM-kortet aktiveras av operatören eller ersättas med ett nytt.
Jag ska försöka ringa min kundtjänst i morgon. Om inte telefonkön är för lång......
PS. Jag håller med om att den här förändringen är illa skött. PTS är nog huvudansvarig. Det är nog många som känner sig tvungna att köpa en ny telefon, helt i onödan. DS
Nej SIM-kortet har självklart ingenting men det här att göra, om det vore så så hade det inte varit något problem då hade man bara kunnat skicka ut nya SIM-kort.
Problemet är som sagt att vissa mobiler inte klarar VoLTE Emergency. Utan växlar ner till 2/3G.
Det enda som funkar är att ta ut SIM_kortet innan man ringer 112. Då kommer telefonen attleta nät, hitta Telias nät och använda det.