2025-12-02, 07:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ja och de allra flesta har uppgraderat redan. Vad det nu främst handlar om är att många köpt mobiler, ofta genom operatörer eller i svenska varuhus, som stödjer VoLTE men inte larmfrekvensen VoLTE (Emergency). Något ingen visst något om förrän för en vecka sedan typ. Det är därför folk lackar, man har fått en veckas förvarning om att ens mobil slutar fungera. Det är inte rimligt. Att 2g/3g släcks vet nog de flesta.
om du har köpt en mobil som inte fungerar har du 3 års reklamationstid enligt konsumentköplagen.
Citera
2025-12-02, 07:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Nej jag har inte uppdaterat nåt.
vad har du för volvo och årsmodell? Har du en nyare än 2016 (vissa modeller 2018) så är det bara en mjukvaru uppgradering som behövs. Görs vanligtvis när du servar bilen hos volvo så din kanske är uppdaterad om du redan gjort årsservicen ?
Citera
2025-12-02, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja. Obs att om din telefon har stöd för eSIM kan dock ett sekundärt sådant för data, t.ex. Airalo Global eller Roamless, göra situationen allra billigast.
Att "vara på internet en del" säger dock inget om hur mycket data du använder. Om mer än 3 gigabyte i månaden är sannolikt Halebops egna paket billigare.
Tack! Han har Xiaomi Redmi note 7 och använder runt 1gb data i månaden uppskattningsvis.
Citera
2025-12-02, 07:44
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Många larm som slutar funka idag

Många larm har har abonnemang som går på alla nät så de borde kala sig med Telias till 2027
Citera
2025-12-02, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Tack! Han har Xiaomi Redmi note 7 och använder runt 1gb data i månaden uppskattningsvis.

Inget eSIM-stöd så vet han med sig att den kommer spärras i den här rundan är det förmodligen Halebop som gäller, annars är det Telenor kontant som är överlägset billigast; de har års-och tvåårskort med hundra gigabyte data för bara några hundralappar och då får man även en stor binge SMS med.
Citera
2025-12-02, 07:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Många larm har har abonnemang som går på alla nät så de borde kala sig med Telias till 2027
om dom stödjer 2g (3g is no more)
Citera
2025-12-02, 07:49
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
om dom stödjer 2g (3g is no more)

De flesta stöder väl 2G? Har inte sett de som enbart stöder 3G?
Senast redigerad av rovmun 2025-12-02 kl. 07:52.
Citera
2025-12-02, 08:09
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag har en Huawei p20 och använder Lyca/Telenor. Min P20 ska klara av VoLTE. Då borde din P30 också göra det.
Jag hittade dock först inte inställningarna för att slå på VoLTE.
Ett tips på nätet var att pröva med ett annat SIM-kort (nyare) som bevisligen klarar av VoLTE.
Testade ikväll ett nytt SIM från Comviq. Då dök VoLTE- inställning upp.
Slutsats, det är inte telefonen som är problemet, utan SIM-kortet! Som jag förstår det, så måste SIM-kortet aktiveras av operatören eller ersättas med ett nytt.
Jag ska försöka ringa min kundtjänst i morgon. Om inte telefonkön är för lång......

PS. Jag håller med om att den här förändringen är illa skött. PTS är nog huvudansvarig. Det är nog många som känner sig tvungna att köpa en ny telefon, helt i onödan. DS
Nej SIM-kortet har självklart ingenting men det här att göra, om det vore så så hade det inte varit något problem då hade man bara kunnat skicka ut nya SIM-kort.

Problemet är som sagt att vissa mobiler inte klarar VoLTE Emergency. Utan växlar ner till 2/3G.
Det enda som funkar är att ta ut SIM_kortet innan man ringer 112. Då kommer telefonen attleta nät, hitta Telias nät och använda det.
Citera
2025-12-02, 08:12
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag frågade AI.

Ai-trams. Alla iPhone och nästan alla Androidtelefoner kommer funka. Det är mest motorola, Huawei Xianomi det gäller. Även väldigt gamla telefoner.
Citera
2025-12-02, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej SIM-kortet har självklart ingenting men det här att göra

En del av VoLTE-provisioneringen kan göras via SIM och inte bara över luften, så det kan, om än i undantagsfall, fungera med ett nytt SIM. Dock bryr sig nog inte operatören om huruvida en sådan lösning skulle fungera, telefoner döms ut baserat på modell.
Citera
2025-12-02, 08:16
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
En del av VoLTE-provisioneringen kan göras via SIM och inte bara över luften, så det kan, om än i undantagsfall, fungera med ett nytt SIM. Dock bryr sig nog inte operatören om huruvida en sådan lösning skulle fungera, telefoner döms ut baserat på modell.

Ja om du stoppar i ett Telia-SIMkort kommer det att fungera två år till.
Citera
2025-12-02, 08:22
Medlem
Karmans avatar
Har operatörerna identifierat och meddelat alla som har felaktiga mobiler nu? Eller dröjer det till februari nästa år?

Jag har inte greppat varför det är två datum, dels 1 december, dels början av februari 2026. Stänger man ned nätet ett visst datum, dvs. 1 december, så är det väl det datumet som gäller och inget annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in