2025-12-02, 00:42
Bannlyst
Hur är det med glögg egentligen? Är det lite som julmust i glas att det smakar bättre om det står oöppnat efter bästföredatum, eller gäller det bara med alkohol eller inte alls kanske?

Jag frågar då jag kanske köper nytt i stället för att öppna och ger bort de gamla...

Har en Blossa glögg 2,2 % som jag köpte förra året i november, den gick ut 30 april i år, har smaken förändrats till det sämre eller bättre på denna?

Sen har jag en Saturnus hallon lakrits alkoholfri som gick ut 07 02 i år, är detta februari eller juli i år? Kan denna smaka bättre eller sämre?

Den andra är Dufvenkrooks original ekologisk 2,2 % 01.05 2026. Är detta 5 januari nästa år eller 1 maj?
Citera
2025-12-02, 00:46
Medlem
Alla viner går inte att lagra.
Citera
2025-12-02, 00:49
Medlem
mikaelss avatar
Vad är det för skit du köpt? Urgammal lågalkoholhaltig låtsasglögg?
Släng skiten och köp riktig ska du se att den håller sig.

Vad du har är saft. Gammal saft.
Citera
2025-12-02, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad är det för skit du köpt? Urgammal lågalkoholhaltig låtsasglögg?
Släng skiten och köp riktig ska du se att den håller sig.

Vad du har är saft. Gammal saft.
Jo, riktigt vin är gott men nu frågade jag om detta.
Citera
2025-12-02, 00:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Jo, riktigt vin är gott men nu frågade jag om detta.
Ja?
Och jag svarade.
Du har köpt lågalkoholig skit som inte håller, dvs saft. Köp riktig glögg istället.
Citera
2025-12-02, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ja?
Och jag svarade.
Du har köpt lågalkoholig skit som inte håller, dvs saft. Köp riktig glögg istället.
Vilken glögg tycker du är bra? Brukar inte glögg ligga på 2,2 för att det inte ska anses som vin? För blir det inte vin om det är högre halter?
Citera
2025-12-02, 01:06
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vilken glögg tycker du är bra? Brukar inte glögg ligga på 2,2 för att det inte ska anses som vin? För blir det inte vin om det är högre halter?
Riktig glögg köper man på bolaget, den ska ligga på minst 15%, helst mer. Bäst är att göra själv.
Och nej, det blir inte vin, det blir fortfarande saft, men med mer alkohol.
Citera
2025-12-02, 01:22
Medlem
Min morfar hällde i konjak = hembränt.
Citera
2025-12-02, 01:24
Bannlyst
Citat:
Riktig glögg köper man på bolaget, den ska ligga på minst 15%, helst mer. Bäst är att göra själv.
Och nej, det blir inte vin, det blir fortfarande saft, men med mer alkohol.
svenskar är galna i alkohol
Citera
2025-12-02, 01:53
Medlem
Citat:
Har en Blossa glögg 2,2 % som jag köpte förra året i november, den gick ut 30 april i år, har smaken förändrats till det sämre eller bättre på denna?
Jag har en flaska ICA "Kryddig glögg (2,2%)" som också köptes in någon gång i förra säsongen, och den har faktiskt bäst före datum ända fram i augusti 2026! Innehåller en del socker, surhetsreglerarande medel och två konserveringsmedel, vilket förmodligen främjar hållbarheten. Din verkar ju ha mycket kortare bäst-före-datum än så, så antingen var tillverkaren försiktigare med att lova lång hållbarhet (kanske med goda skäl) eller också köpte du en redan gammal glögg.

Jag är skeptisk till att smaken skulle ha förbättrats – har bara varit med om motsatsen då jag provsmakat långt efter bäst-före-datum (kommer dock inte ihåg detaljerna vad gäller märke och överskriden tid). Det smakade inte jätteilla, men sämre. Du kan ju öppna och provsmaka innan du bjuder hela släkten.

Citat:
Sen har jag en Saturnus hallon lakrits alkoholfri som gick ut 07 02 i år, är detta februari eller juli i år? Kan denna smaka bättre eller sämre?

Den andra är Dufvenkrooks original ekologisk 2,2 % 01.05 2026. Är detta 5 januari nästa år eller 1 maj?
Inom EU anges datummärkningar alltid i ordningen dag, månad, år. Så februari för den första och maj för den andra.
Senast redigerad av vgebler 2025-12-02 kl. 01:56.
Citera
2025-12-02, 03:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag har en flaska ICA "Kryddig glögg (2,2%)" som också köptes in någon gång i förra säsongen, och den har faktiskt bäst före datum ända fram i augusti 2026! Innehåller en del socker, surhetsreglerarande medel och två konserveringsmedel, vilket förmodligen främjar hållbarheten. Din verkar ju ha mycket kortare bäst-före-datum än så, så antingen var tillverkaren försiktigare med att lova lång hållbarhet (kanske med goda skäl) eller också köpte du en redan gammal glögg.

Jag är skeptisk till att smaken skulle ha förbättrats – har bara varit med om motsatsen då jag provsmakat långt efter bäst-före-datum (kommer dock inte ihåg detaljerna vad gäller märke och överskriden tid). Det smakade inte jätteilla, men sämre. Du kan ju öppna och provsmaka innan du bjuder hela släkten.

Inom EU anges datummärkningar alltid i ordningen dag, månad, år. Så februari för den första och maj för den andra.
Hittills är du den ende som faktiskt svarat efter TS i tråden

Ska testa den hallonlakrits och sen göra slut på de andra. Är den god kanske jag köper en helt ny och jämför hur stor skillnaden är med en gammal flaska
Citera
2025-12-02, 04:39
Moderator
Parongatans avatar
Jag fick åtta flaskor Blossa under julen -19, och har en flaska kvar som glömts av i mitt skafferi. Så jag frågade i förra veckan en mycket erfaren medarbetare på Systembolaget om glöggen är sopslut eller fortfarande skulle gå att dricka.

Svaret blev: - Jadå. Den blir inte dålig och har flaskan aldrig öppnats samt stått mörkt förvarad i ett svalt utrymme, är det inga problem alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in