2025-12-01, 21:10
Medlem
Waiters avatar
Har en 3700x som legat och skräpat ett tag så jag tänkte använda den till att göra min mors dator lite snabbare och Win11-kompatibel. Vad är ett vettigt enkelt/billigt moderkort till en sådan processor? Ingen speldator alltså, bara typ kontorsprogram och lite surf.

ATX-chassi.
RAM-minne känns inte som ett problem men tips är välkomna.
Senast redigerad av Waiter 2025-12-01 kl. 21:14.
Citera
2025-12-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waiter
Har en 3700x som legat och skräpat ett tag så jag tänkte använda den till att göra min mors dator lite snabbare och Win11-kompatibel. Vad är ett vettigt enkelt/billigt moderkort till en sådan processor? Ingen speldator alltså, bara typ kontorsprogram och lite surf.

https://komponentkoll.se/

välj din CPU i listan, klicka sen på "välj moderkort".
Citera
2025-12-01, 23:47
Medlem
Citat:

ATX-chassi.

Valfritt AM4-moderkort från tillverkarnas billigare modeller såsom MSI PRO, ASUS PRIME, eller Gigabyte UD bör duga.
Citera
2025-12-02, 00:05
Medlem
Waiters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
välj din CPU i listan, klicka sen på "välj moderkort".

Citat:
Ursprungligen postat av L0rdYpsilon
Valfritt AM4-moderkort från tillverkarnas billigare modeller såsom MSI PRO, ASUS PRIME, eller Gigabyte UD bör duga.

Tackar för hjälpen!
Citera
2025-12-02, 08:07
Medlem
Citat:
Tackar för hjälpen!

Nästa steg är att hålla utkik efter en ny/beg Rysen 7/9 5xxx processor. De blir mer och mer jobbiga att hitta nya, eftersom de inte tillverkas längre. Men hittar du en så är det en trolig rejäl boost i prestanda, och du slipper uppgradera denna dator på ett antal år framåt...

De som heter X3D på slutet är mest ämnade för spel. Inte för att de är dåliga till annat, men de kostade lite extra för just det, spelar man inte så får man typ samma prestanda med en processor utan X3D.
Citera
2025-12-02, 12:26
Medlem
Waiters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nästa steg är att hålla utkik efter en ny/beg Rysen 7/9 5xxx processor. De blir mer och mer jobbiga att hitta nya, eftersom de inte tillverkas längre. Men hittar du en så är det en trolig rejäl boost i prestanda, och du slipper uppgradera denna dator på ett antal år framåt...

De som heter X3D på slutet är mest ämnade för spel. Inte för att de är dåliga till annat, men de kostade lite extra för just det, spelar man inte så får man typ samma prestanda med en processor utan X3D.

Det steget tog jag för flera år sedan och uppgraderade till en Ryzen 7 5800X3D just för spelprestandans skull. Det är därför jag har en 3700x som blivit över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in