2025-12-01, 17:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Orm är passande. Satt och slösurfade och en sprillans ny artikel kom upp.
Där kallades han för ryggradslös politisk kameleont, vilket är det intryck han gett mig och jag lägger till lömsk. Det märks mycket väl hur han flyter runt bland rena fascister och är tillåtande. Jag tror absolut det är full rulle bakom kulisserna och att han aldrig ens brytt sig om Trump. Han är ett medel mot målet. "I .worry about Trump, but I worry more about what comes next. The American right is no longer primarily conservative. There is a conservative faction hidden in the party (...) https://eu.usatoday.com/story/opinion/columnist/2025/11/30/trump-third-term-future-republican-party-vance/87330427007/
Erinrar mig du nämnde Thiel tidigare och han nämner nya högern som består av flera fraktioner med Vance som galjonsfigur. Han nämner även "Catholic integralism" vilket vore riktigt illa.

Det finns många interna motsättningar i "nya högern". Israelvänner med amerikanska judar kontra de som inte tycker USA skall kriga för Israel. Extrema kristna kontra de som vill ha en sekulär stat. Etc.
Citera
2025-12-01, 18:05
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Börjar bli? Gubben har uppvisat starka drag av demens under många år nu.

Inte för några år sen när biden fortfarande var president då såg han betydligt piggare ut än vad han verkar göra nu då han ser jävligt sliten och trött ut men han är väl fan igång dygnet runt med extremt lite sömn gissar jag.

Det går utför snabbt och frågan är om han kommer leva ens till 2028
Citera
2025-12-01, 18:07
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hm. Är du säker på det? Jag trodde den konstitutionella begränsningen var att man bara kan väljas två gånger i ett presidentval. Dvs jag trodde man som vicepresident kan upphöjas till president under en pågående period och därefter väljas till president i två nya perioder.

(Iofs vill ju Vance och Thiel avskaffa demokratin så det spelar kanske ingen roll.)

Nej, en president får bara sitta som president under två mandatperioder, eller del av två mandatperioder (22:a tillägget till konstitutionen). Efter detta så får den individen inte ställa upp till omval eller ställa upp som vice-presidentkandidat (12:e tillägget).
Citera
2025-12-01, 18:26
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Många säger att Trump är försvagad och börjar bli senil.

Kommer vicepresidenten JD Vance och hans allierade (bl a Peter Thiel) verka för att Trump blir avsatt innan Trumps presidentperiod är över? Hur kommer det gå till?

(Ifall Trump skulle forceras ut, eller avgå, som president innan perioden är slut så är det vicepresident Vance som automatiskt blir president.)

Vilka är "många"? Du och dina löss? Har inte hört någon vettig person uttala det. Det här kommer enbart från extremvänstern och därför går det att avfärda som rent skitsnack.

Sjukt svag trådsstart i övrigt. Papperskorgen. Next!
Citera
2025-12-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, det kommer han som sagt inte att göra. Trump är den president folket valde. Två gånger, dessutom. Trump kommer att sitta mandatperioden ut.

Ja, men blir han tex sjuk o inte kan fortsätta så blir det väl Vance
Citera
2025-12-01, 18:36
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Vance har mycket större chans att vinna ett presidentval om han gör det som sittande president. Då slipper han antagligen ett primärval också.

Så för Vance (och Thiel) vore det mycket bättre om Trump gick av innevarande period. Då blir Vance automatiskt president och Trump får en god språngbräda inför presidentvalet 2028.

Det kommer aldrig hända att Trump avgår i förtid. Tror inte heller att vance har någon riktig chans som presidentkandidat. Han är för bufflig och saknar både förmågan att leverera helgalna men citeringsbara tal OCH förmågan att glida undan från alla kritk.
Citera
2025-12-01, 18:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, en president får bara sitta som president under två mandatperioder, eller del av två mandatperioder (22:a tillägget till konstitutionen). Efter detta så får den individen inte ställa upp till omval eller ställa upp som vice-presidentkandidat (12:e tillägget).
Se inlägg av MrTomte ovan
Citera
2025-12-01, 19:50
Medlem
Citat:
Många säger att Trump är försvagad och börjar bli senil.

Kommer vicepresidenten JD Vance och hans allierade (bl a Peter Thiel) verka för att Trump blir avsatt innan Trumps presidentperiod är över? Hur kommer det gå till?

(Ifall Trump skulle forceras ut, eller avgå, som president innan perioden är slut så är det vicepresident Vance som automatiskt blir president.)
Trump var oduglig och inkompetent redan under sin förra presidentperiod och en tilltagande demens har ju inte gjort saken bättre denna gång. Som alla vet är Trump en svag skröplig gubbe som presterar dåligt på jobbet och hade bäst före-datum förra seklet. Det gula sminket räddar honom inte för hans vekhet och blekhet lyser igenom.

Däremot kommer Trump sannolikt inte avsättas för i USA är pengar en garant för att behålla makt och Donalds ärvda förmögenhet kommer rädda honom än en gång. Hur gärna republikanerna än vill byta bort Trump från presidentposten så kommer han troligen att köpa sig kvar.
Citera
2025-12-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Trump är i sämre skick än vad Biden var vid samma tidpunkt av presidentperioden. Och det går snabbt utför i den där ålder. Jag gissar att Vance kommer att ta över så småningom. Trump sitter som mest 2026 till slut.

Vad baserar du det på?

Biden kunde knappt gå, pratade konstant osammanhängande, blandade ihop namn på folk och såg till synes ut som en döende zombie. Senare kom det som vi alla visste ut att han började bli dement.

Trump spelar golf varje dag och pigg ut.
Citera
2025-12-01, 21:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det finns många interna motsättningar i "nya högern". Israelvänner med amerikanska judar kontra de som inte tycker USA skall kriga för Israel. Extrema kristna kontra de som vill ha en sekulär stat. Etc.
Ja, det är en brokig skara som ska samsas under samma paraply.
Allt från silikon Valley, tech och neoreaktionära - via avarter till kristna (som i sig inte har nåt gemensamt inom den sfären) ända bort till profascism.
Det har varit stridigheter nyss kring det du nämner men inte bara om att kriga för Israel, utan via Tuckers gäst, antisemiten Fuentes, som fick bre ut sig i ett par timmar. Heritage Foundation blev inblandat, Shapiro, McConnell och Cruz likaså. Strax innan hade de nazichatten som blottlades. Vance försöker hyscha församlingen som nån sorts skenhelig Kumbaya tomte. Hans ovilja att ta ställning (i jakten på väljare?) kommer att bita honom i röven.

Tror inte ett dugg på hans ledaregenskaper och han må vara poppis internt men det räcker inte.
Senast redigerad av develi 2025-12-01 kl. 22:05.
Citera
2025-12-01, 21:50
Avstängd
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Trump må vara hundra gånger mer klar i skallen och verkligen fortfarande sig själv jämfört med Joe biden som jag skrev om redan valåret 2020 att han var dement och inte sitt vanliga jag, men han är riktigt jävla gammal. Förvånar mig inte om han är död inom 4-5 år.
Och JD Vance kommer vara Republikanernas Presidentkandidat nästa val. Det kan vem som helst räkna ut. Han kommer vara Trumps tronarvinge.

Eftersom demens är en sjukdom som sätter sig på hjärnan så är det inget trump kan drabbas av.
Citera
2025-12-01, 23:04
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Vilka är "många"? Du och dina löss? Har inte hört någon vettig person uttala det. Det här kommer enbart från extremvänstern och därför går det att avfärda som rent skitsnack.

Sjukt svag trådsstart i övrigt. Papperskorgen. Next!
Jobbigt att höra sanningen om din idol?
Idag släppte vitahuset mr-scan på Trumps hjärta för att visa att han är ok.
Varför släppte man inte de 2 mr han gjort på skallen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in