2025-12-01, 07:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
För JD Vance finns det några nackdelar med att avsätta Trump. Dels så är det mycket svårt.

Det kräver att vicepresidenten, en majoritet av regeringen, 2/3-delar av senaten och 2/3-delar av kongressen röstar för det.

För det andra så innebär det att JD Vance bara kan bli vald till president en gång.

För det tredje skulle det minska hans chans att bli vald, eftersom många MAGA-väljare skulle betrakta honom som en förrädare.
Hm. Är du säker på det? Jag trodde den konstitutionella begränsningen var att man bara kan väljas två gånger i ett presidentval. Dvs jag trodde man som vicepresident kan upphöjas till president under en pågående period och därefter väljas till president i två nya perioder.

(Iofs vill ju Vance och Thiel avskaffa demokratin så det spelar kanske ingen roll.)
Senast redigerad av Madagascar 2025-12-01 kl. 07:09.
Citera
2025-12-01, 07:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vance har mycket större chans att vinna ett presidentval om han gör det som sittande president. Då slipper han antagligen ett primärval också.

Så för Vance (och Thiel) vore det mycket bättre om Trump gick av innevarande period. Då blir Vance automatiskt president och Trump får en god språngbräda inför presidentvalet 2028.
Han är redan krönt som presidentkandidat, men chans att vinna valet?
Hur tänkte du då?

Trots dalande polls ang Trump rent allmänt, så kan jag inte se att det skulle gynna Vance om han tappar kärnväljarna (Trump diehard i personkulten).
Mer allmänt har han väl aldrig varit värst populär.
Han är ju helt lost på social kompetens...

Nu senast var han i Kentucky och gav en Thanksgiving hälsning till trupperna.
Han lyckades sänka både kalkoner, de som åt dem och friterad mat i ett och samma andetag.
Haha!

Rena helgerånet, nästan som att förtala en helig ko i Indien juh.
Senast redigerad av develi 2025-12-01 kl. 08:25.
Citera
2025-12-01, 07:44
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, det kommer han som sagt inte att göra. Trump är den president folket valde. Två gånger, dessutom. Trump kommer att sitta mandatperioden ut.

Njaa, tror mer att de spänningar Taco Boy genererar i politiken gör hans tid som levande snart förkortas.

Om inte mellanårsvalet gör det möjligt med impeachment. Då, får han gå oavsett.
Citera
2025-12-01, 08:36
Medlem
Overminds avatar
Trump må vara hundra gånger mer klar i skallen och verkligen fortfarande sig själv jämfört med Joe biden som jag skrev om redan valåret 2020 att han var dement och inte sitt vanliga jag, men han är riktigt jävla gammal. Förvånar mig inte om han är död inom 4-5 år.
Och JD Vance kommer vara Republikanernas Presidentkandidat nästa val. Det kan vem som helst räkna ut. Han kommer vara Trumps tronarvinge.
Citera
2025-12-01, 08:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han är redan krönt som presidentkandidat, men chans att vinna valet?
Hur tänkte du då?

Trots dalande polls ang Trump rent allmänt, så kan jag inte se att det skulle gynna Vance om han tappar kärnväljarna (Trump diehard i personkulten).
Mer allmänt har han väl aldrig varit värst populär.
Han är ju helt lost på social kompetens...

Nu senast var han i Kentucky och gav en Thanksgiving hälsning till trupperna.
Han lyckades sänka både kalkoner, de som åt dem och friterad mat i ett och samma andetag.
Haha!

Rena helgerånet, nästan som att förtala en helig ko i Indien juh.
Jag skrev fel i förra inlägget: jag menade att skriva:

"Så för Vance (och Thiel) vore det mycket bättre om Trump gick av innevarande period. Då blir Vance automatiskt president och Vance får en god språngbräda inför presidentvalet 2028."

Poängen är att jag tror Vance får det svårt 2028 (ja precis, han är impopulär). Jag tror hans bästa chans att vinna 2028 är om han då är sittande president.

Ja du har rätt i att Vance får problem med MAGA-väljarna om han synligt sätter kniven i ryggen på Trump. Det vore bättre för Vance/Thiel vore om Trump kunde forceras ut "snyggt". Det bästa för dem vore om Trump självmant avgick.
Senast redigerad av Madagascar 2025-12-01 kl. 08:53.
Citera
2025-12-01, 09:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag skrev fel i förra inlägget: jag menade att skriva:

"Så för Vance (och Thiel) vore det mycket bättre om Trump gick av innevarande period. Då blir Vance automatiskt president och Vance får en god språngbräda inför presidentvalet 2028."

Poängen är att jag tror Vance får det svårt 2028 (ja precis, han är impopulär). Jag tror hans bästa chans att vinna 2028 är om han då är sittande president.

Ja du har rätt i att Vance får problem med MAGA-väljarna om han synligt sätter kniven i ryggen på Trump. Det vore bättre för Vance/Thiel vore om Trump kunde forceras ut "snyggt". Det bästa för dem vore om Trump självmant avgick.
Ja, typ uppförsbacke även om han nu leder som kandidat (glappet har minskat nyss).
Det märks att ha oroas för mellanval.
Trump avgår aldrig självmant och hur man avvecklar Trump diskret vet jag dock inte. Det vore väl som att lotsa ut en sårad björn (läs kränkt..) ur ett ide. Han är ju besatt av vedergällning och att framstå som makthavaren par excellence via att statuera exempel och bygga monument.
Citera
2025-12-01, 10:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, typ uppförsbacke även om han nu leder som kandidat (glappet har minskat nyss).
Det märks att ha oroas för mellanval.
Trump avgår aldrig självmant och hur man avvecklar Trump diskret vet jag dock inte. Det vore väl som att lotsa ut en sårad björn (läs kränkt..) ur ett ide. Han är ju besatt av vedergällning och att framstå som makthavaren par excellence via att statuera exempel och bygga monument.
Trump omger sig med ormar likadana som han själv. De är inte lojala mot honom på något ideologiskt sätt (som antagligen fanns runt Biden). De är lojala mot kulten kring Trumps person.

Och allteftersom Trumps hälsa försvagar honom... Ett kommande uselt mellanårsval... då kanske ormarna gör sina drag.

Ett diskret sätt kanske kan vara att i lönndom samarbeta med demokraterna om impeachment. Kanske efter mellanårsvalet.

Om Trump skulle dö på något vis, skulle detta verkligen stärka Vances' chanser...
Senast redigerad av Madagascar 2025-12-01 kl. 10:09.
Citera
2025-12-01, 10:06
Medlem
swebarbs avatar
Vance kommer garanterat sikta bli president hur kan ni inte se detta ?
Citera
2025-12-01, 10:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Den enda som inte är fullt retarderad är Marco Rubio.

Han är den som är bäst lämpad som Potus.
Citera
2025-12-01, 10:43
Medlem
Citat:
Många säger att Trump är försvagad och börjar bli senil.

Kommer vicepresidenten JD Vance och hans allierade (bl a Peter Thiel) verka för att Trump blir avsatt innan Trumps presidentperiod är över? Hur kommer det gå till?

(Ifall Trump skulle forceras ut, eller avgå, som president innan perioden är slut så är det vicepresident Vance som automatiskt blir president.)
Förra året körde Trump 90-minutersrallyn utan manus, ibland flera på en dag i olika delstater. Nu kör han ett nonstop-schema med intervjuer, livesändningar, möten och presskonferenser. Han är ständigt på resande fot, träffar makthavare och affärsledare, skämtar och diskuterar.

Vad har hänt med vår befolkning? Varför är det så få som följer på riktigt? Varför kollar ni inte live och tar reda på sanningen själva? Den finns ju där. Varför låter ni er matas av människor som skrattar åt er, hatar er och vill er illa? Ser ni inte det?

Varför äter ni processad mat och tror att det är nyttigt? Är ni helt dumma i huvudet? Vet ni vilka som äger den media som ni litar på? Vem som helst här får gärna lägga fram en enda sak som pekar på att han är dement eller liknande, en enda så kan vi i lugn och ro gå igenom de ihop eller är det inte intressant? Ni vill fortfarande gå den djupa statens ärende? Har ni ingen etik eller moral , ingen själ? Hur vill ni känna på dödsbädden? Att ni hetsat på nätet mot de goda? Att tänka om ,, att omvärdera är inte en svaghet, tvärtom.
Citera
2025-12-01, 10:58
Medlem
Citat:
Etik, moral, själ??? Hos trump. Jösses du är helt tappad. Hjärntvättad.

Du vet nog inte vilka som ligger bakom det här? Trump är ansiktet utåt men knappast ensam. Och du svarar utan reflektion såklart. Inte ens en tiondel av en sekund funderar du nåt annat än de du redan känner är sant. Sen bad jag om att bara skriva en enda sak som pekar på att han börjar bli dement.
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2025-12-01 kl. 11:00.
Citera
2025-12-01, 10:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det är nog alla ense om. Men tråden handlar om huruvida Vance kommer agera för att bli president innevarande period, alltså innan valet 2028. Vad tror du om det?
Senast redigerad av Madagascar 2025-12-01 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in