Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-01, 16:32
Medlem
Hej,

Mitt BRF hade idag vad som visade sig vara en vattenläcka. Jag vaknade imorse utan varmvatten och det fanns ingen information om problemet förens jag kontakta dem mot förmiddagen. Jag fick heller ingen information om när problemet skulle vara löst. Kan jag förvänta/kräva mig någon ersättning eller är det här något som ingår i de allmänna villkoren för en BRF?
Citera
2025-12-01, 16:38
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordlasten
Kan jag förvänta/kräva mig någon ersättning eller är det här något som ingår i de allmänna villkoren för en BRF?

Du kanske kan förvänta dig en höjning på avgiften eftersom det blir en kostnad för föreningen.
Citera
2025-12-01, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Du kanske kan förvänta dig en höjning på avgiften eftersom det blir en kostnad för föreningen.
Dem har redan höjt i år. Pengarna för den höjningen ska täcka sånt här. Vad betalar jag annars för?
Citera
2025-12-01, 16:52
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Dem har redan höjt i år. Pengarna för den höjningen ska täcka sånt här. Vad betalar jag annars för?

Fråga styrelsen i din förening, måste väl gå att kontakta dem?
Citera
2025-12-01, 16:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev

Det fungerar inte så.
Citera
2025-12-01, 17:36
Medlem
fimbuls avatar
Fascinerande med alla som bor i en BRF och inte vet hur det fungerar.

Vill du ha någon att hålla ansvarig för alla olägenheter och kunna försöka begära ersättning från ska du sätta dig i en hyresrätt.
Citera
2025-12-01, 18:30
Medlem
Citat:
Hej,

Mitt BRF hade idag vad som visade sig vara en vattenläcka. Jag vaknade imorse utan varmvatten och det fanns ingen information om problemet förens jag kontakta dem mot förmiddagen. Jag fick heller ingen information om när problemet skulle vara löst. Kan jag förvänta/kräva mig någon ersättning eller är det här något som ingår i de allmänna villkoren för en BRF?

En brf fungerar som all annan egendom. Avgiften bekostar underhållet samt övriga avgifter samt kostnader. Var skulle brf hämta pengar ifrån för att kompensera dig? Kan jämföras med en bil. Pajar den får du själv bekosta reparationen.

Sedan saknar många brf yngre styrelsemedlemmar. Du kan själv vara med och bestämma hur pengarna används om du ställer dig till förfogande vid nästa årsstämma.
Senast redigerad av Mypointis 2025-12-01 kl. 18:37.
Citera
2025-12-01, 19:37
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Hej,

Börja med att läsa på vad en bostadsrätt är och vad det innebär att äga en sådan.

Sedan läser du på om bostadsrättsföreningar, vad de är, hur de fungerar och vilket ansvar föreningen har i förhållande till dess medlemmar, och vice versa.

Sedan läser du din specifika bostadsrättsförenings stadgar, senaste årsredovisning och eventuell annan information.

Om du fortfarande efter detta inte förstår hur din fråga kan besvaras, så rekommenderar jag att du säljer din bostadsrätt och flyttar till en hyresrätt. Annars har du förhoppningsvis lärt dig lite om föreningar och din lägenhet, vilket du kommer att ha lite nytta av.
Citera
2025-12-01, 19:41
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Hej,

Nej, du bor inte i en hyresrätt, du bor i en BRF som du är medlem i. Vem tänker du ska betala din ersättning? Dina grannar?
Citera
2025-12-01, 20:24
Medlem
StorFetAnkas avatar
I en BRF ansvarar ni själva för värmesystemet, samma sak i villa eller en hyresrätt med kallhyra. Glöm allt om ersättning och lägg i stället energin på att få fram en lösning på vattenläckan innan ni får en hel ankdam nere i källaren.
Citera
2025-12-01, 20:59
Medlem
Citat:
Byt ut Dem till Vi så blir det mer korrekt. Du som medlem hade möjlighet att rösta in styrelsemedlemmar när ni hade årsmöte. Styrelsen är dina representanter och det är de som sätter avgiften.

Läs årsredovisningen så ser du vad månadsavgiften används till.

Det riktigt tråkiga med en skada som vattenläcka eller trasig elledning är att man förutom går miste om funktionen under en period dessutom indirekt får en ökad kostnad. Ungefär samma som när bilen går sönder. Förutom att man inte kan köra så åker man dessutom på en reparationskostnad. Man blir liksom dubbelt bestraffad.
Citera
2025-12-02, 09:17
Medlem
Citat:
Hej,

Så din bostadsrättsförening bör betala ut ersättning till dess medlemmar?
Det blir ju bara rundgång med pengarna då medlemmarna är ägarna av föreningen.
Skall ni betala in pengar sedan för att det saknas pengar till åtgärder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in