2025-11-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Tack mannen. Helt sjuka saker som Jocke anklagar henne för. Jag litar inte på ett ord som kommer ur hans lögnaktiga käft.

Finns det någonting alls, mer än hans egna ord, som styrker det Jocke påstår om sin mamma i boken?

Mamman har haft ett missbruk av smärtstillande tabletter samt varit deprimerad, det har hon erkänt själv. Det finns vad jag vet utöver det ingenting som styrker att det som Joakim påstår är sant utan det baseras endast på hans minnesbilder han fått året innan boken skrevs efter att han begärde ut handlingar kring hans barndom.

Citat:
Ursprungligen postat av Nalawow
Om du vill bli tagen på allvar behöver du börja skilja på fakta och dina egna antaganden. Det här handlar inte om att någon försöker ändra ett narrativ. Det handlar om att SVT varit oklara från start, ändrat fokus flera gånger och först efter att Jocke tackat ja till medverkan för Anjos skull styrt om dokumentären till att handla om hans barndom. När en redaktion byter riktning under processens gång är det helt rimligt att människor reagerar och vill förstå varför. Tycker du inte?

Och angående mamman. Det är inte konstigt att Jocke vill att helheten ska komma fram om dokumentären lutar för mycket på hennes ORD utan belägg. Det finns familjemedlemmar som berättat olika saker vid olika tider vilket redan där gör bilden rörig. Dessutom påverkar långvarigt bruk av benzo och starka sömntabletter minnesfunktionen. Det är välkänt inom vård och beroendevård att minnen kan bli fragmenterade, att tidsuppfattningen försvagas och att hjärnan ibland fyller i luckor med det som känns rimligt snarare än det som faktiskt hänt. Det betyder inte att någon ljuger. Det betyder bara att man måste väga flera perspektiv om man vill göra en seriös granskning.

Det blir därför rätt märkligt när man skriver som att man redan vet exakt vad SVT kommer visa och hur de kommer framställa allt. Ingen har sett dokumentären. Du vet inte vilka berättelser som är med, vilka som är bortklippta eller hur materialet har balanserats. Det är exakt därför Jocke vill korrigera bilden om det visar sig att SVT i slutändan lutar för mycket åt en sida. Det är en rimlig reaktion, inte en konspiration.

Sen Bo Göran. Att du inte känner igen kritiken mot honom betyder inte att den inte finns. Det finns tidigare diskussioner om att han ibland vinklat konflikter med profiler inom sociala medier och gått in i arbetet med en färdig uppfattning. Det gör honom inte dålig men det betyder att människor har helt legitima skäl att undra hur han arbetar i just denna dokumentär. Du behöver inte hålla med men du kan inte låtsas som att det är taget ur luften.

Och det här du skriver om journalistiskt arbete säger rätt mycket om hur lite du faktiskt förstått. En dokumentär är aldrig absolut sanning. Redaktionen väljer vinkeln, väljer vad som ska vara med och väljer vad som ska bort. Alla dokumentärer fungerar så. Det betyder inte att de ljuger. Det betyder bara att journalistik är ett urval, inte en felfri objektiv domstol. Att du sitter och låtsas som att SVT är en neutral sanningsmaskin samtidigt som du kritiserar andra för deras brist på kunskap är lite ironiskt.

Så vi kan sammanfatta det enkelt. Du har bestämt dig för vad du vill ska vara sant. Resten hittar du på längs vägen.

Och om det är någon här som behöver läsa på om journalistik så är det inte jag.

Att detta är ett vanligt arbetssätt vid granskningar är fakta och inget antagande, att ni är för okunniga för att förstå detta är återigen ingen annans fel än erat egna. Köp kurslitteratur om journalistiskt arbete om du vill veta mer om hur man arbetar och vilka regelverk man har att förhålla sig till.

Vet du vem som förutom mamman hade ett omfattande missbruk? Joakim själv. Med den logiken borde vi därför inte lita på vad någon av dom säger. Vet du dessutom någon annat? Att förträngda minnen är en myt som det inte finns något vetenskapligt stöd för.

Det är du som gör ett påstående om att den här kritiken existerar så det är du som har bevisbördan, det är bara att länka till där den här kritiken finns.

Det är ganska uppenbart att du inte vet någonting om varken Bo-Göran Bodin eller någon form av journalistiskt arbete.
Senast redigerad av juristus 2025-11-30 kl. 16:21.
Citera
2025-11-30, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nalawow
Om du vill bli tagen på allvar behöver du börja skilja på fakta och dina egna antaganden. Det här handlar inte om att någon försöker ändra ett narrativ. Det handlar om att SVT varit oklara från start, ändrat fokus flera gånger och först efter att Jocke tackat ja till medverkan för Anjos skull styrt om dokumentären till att handla om hans barndom. När en redaktion byter riktning under processens gång är det helt rimligt att människor reagerar och vill förstå varför. Tycker du inte?

Och angående mamman. Det är inte konstigt att Jocke vill att helheten ska komma fram om dokumentären lutar för mycket på hennes ORD utan belägg. Det finns familjemedlemmar som berättat olika saker vid olika tider vilket redan där gör bilden rörig. Dessutom påverkar långvarigt bruk av benzo och starka sömntabletter minnesfunktionen. Det är välkänt inom vård och beroendevård att minnen kan bli fragmenterade, att tidsuppfattningen försvagas och att hjärnan ibland fyller i luckor med det som känns rimligt snarare än det som faktiskt hänt. Det betyder inte att någon ljuger. Det betyder bara att man måste väga flera perspektiv om man vill göra en seriös granskning.

Det blir därför rätt märkligt när man skriver som att man redan vet exakt vad SVT kommer visa och hur de kommer framställa allt. Ingen har sett dokumentären. Du vet inte vilka berättelser som är med, vilka som är bortklippta eller hur materialet har balanserats. Det är exakt därför Jocke vill korrigera bilden om det visar sig att SVT i slutändan lutar för mycket åt en sida. Det är en rimlig reaktion, inte en konspiration.

Sen Bo Göran. Att du inte känner igen kritiken mot honom betyder inte att den inte finns. Det finns tidigare diskussioner om att han ibland vinklat konflikter med profiler inom sociala medier och gått in i arbetet med en färdig uppfattning. Det gör honom inte dålig men det betyder att människor har helt legitima skäl att undra hur han arbetar i just denna dokumentär. Du behöver inte hålla med men du kan inte låtsas som att det är taget ur luften.

Och det här du skriver om journalistiskt arbete säger rätt mycket om hur lite du faktiskt förstått. En dokumentär är aldrig absolut sanning. Redaktionen väljer vinkeln, väljer vad som ska vara med och väljer vad som ska bort. Alla dokumentärer fungerar så. Det betyder inte att de ljuger. Det betyder bara att journalistik är ett urval, inte en felfri objektiv domstol. Att du sitter och låtsas som att SVT är en neutral sanningsmaskin samtidigt som du kritiserar andra för deras brist på kunskap är lite ironiskt.

Så vi kan sammanfatta det enkelt. Du har bestämt dig för vad du vill ska vara sant. Resten hittar du på längs vägen.

Och om det är någon här som behöver läsa på om journalistik så är det inte jag.

SVT och Bo-Göran Bodin var väldigt klar över hur programmet skulle utformas redan förra sommaren. Anjo, och Jocke, blev inte "indragen" förrän mot slutet eftersom teamet visste att dom skulle vålla problem. Både metod och motiv var grundligt genomtänkt, tro inget annat
Citera
2025-11-30, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Tough luck. Det är såhär granskande journalister arbetar. Utan "fula" metoder blir det mer eller mindre omöjligt att bedriva granskning.
Hade det drabbat någon du inte har som idol hade du inte gnällt.

Du har så rätt
Glädjen stod högt i tak så länge Jockiboi och Anjo trodde att det var dom som var huvudrollsinnehavare. När det sen kom fram att så inte var fallet kom deras naturliga agerande fram, att misskreditera produktionen. Nu är det ingen som egentligen har huvudrollen, utan det är klimatet på Youtube, där alla har en del i hur det ser ut, och intresset för förändringar är olika för olika aktörer
Citera
2025-11-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Precis det är psykopater som kan välja att gå på barn för att skada en förälder det har varit ett jäkla liv på om att Jocke skadar flickan men va fan han skulle aldrig någonsin skriva en sån sak då kan man enbart hålla käften när man är ännu värre själv och då skrev jag inte ens allt.

Det är otroligt vidrigt och skrivet av en vidrig person. Hur HUR kan man ens tänka så kring barn?!
Lås in fanskapet på rättspsyk!
Citera
2025-11-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentieisback
SVT och Bo-Göran Bodin var väldigt klar över hur programmet skulle utformas redan förra sommaren. Anjo, och Jocke, blev inte "indragen" förrän mot slutet eftersom teamet visste att dom skulle vålla problem. Både metod och motiv var grundligt genomtänkt, tro inget annat

Jaha, så du är med i hela produktionen?
Ja, då är det inget snack om saken. Den är vinklad.
Citera
2025-11-30, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Vad insinuerar du?

Jag förstår att detta var svårt för dig.
Ska ta det sakta.
Du frågade om Olivia fortfarande jobbar hos Jocke.
Jag svarade, fråga Olivia.
Var det väldigt svårt för dig?
Citera
2025-11-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Tough luck. Det är såhär granskande journalister arbetar. Utan "fula" metoder blir det mer eller mindre omöjligt att bedriva granskning.
Hade det drabbat någon du inte har som idol hade du inte gnällt.

Det är så tröttsamt att så fort man inte kritiserar "rätt" personer är de idoler.

Jag tror att det kan bero på mognadsgraden hos de som inte kan se att andra inte håller med.

Det inlägget du citerade kanske var för svårt för dig att förstå och det beror säkert på en mognadsnivå.

Vidare säger du att B-G inte är att lita på. Det är ju din åsikt så klart och den får du ha.
Citera
2025-11-30, 17:55
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Det är så tröttsamt att så fort man inte kritiserar "rätt" personer är de idoler.

Jag tror att det kan bero på mognadsgraden hos de som inte kan se att andra inte håller med.

Det inlägget du citerade kanske var för svårt för dig att förstå och det beror säkert på en mognadsnivå.

Vidare säger du att B-G inte är att lita på. Det är ju din åsikt så klart och den får du ha.

Mognadsgrad?
Du får nog öva lite på härskartekniken.
Citera
2025-11-30, 18:45
Medlem
miapetters avatar
Kollade precis på Cluees film om Jockes instagramlive.

Den började faktiskt rätt sansat. Vilket nästan får mig att undra vad för lysande mediarådgivare han kan ha? (men det kanske är helt hans egna ord, vad vet jag)

Några saker dock, angående retoriken som gör att JL nog ska vara glad över att det är influencer han är, inte politiker.

"Jag vet att jag är en maktfaktor"
"risken finns att de då får massiv kritik"
" alla därute som kanske kastar SvT över en kant"
"inte vinklat, mörkar saker eller tas ur kontext eller att vissa jätteviktiga saker är borta"
"gått in för att hitta fel i en åttaårings historia"
"alla barns trauman blir total förintade"
"ett minfält för SvT"
"en attack mot alla våra barn därute"
"vinklar det som att vårdnadshavarens ord väger tyngre än ett barns"
"barnrättsorganisationer"
"tydlig agenda"
"använder SvT som ett slagträ"
"använder PS för att skada mig"

Sedan svävar han iväg o börjar försvara sig mot människor han eventuellt tror kan tänka sig har kritik mot honom...

"Det är bevisat att jag sköter saker på ett annat sätt idag"

Intressant är att Jocke själv ju faktiskt haft en agenda när han hängt ut personer, skapat drev o skrivit boken om sin barndom - Men SvT får inte ha det?

Sedan säger han att han själv tar ansvar för alla han hängt ut o har bett om ursäkt för det - Sin mamma? Chrippa? etc...etc....

Det urartade tyvärr då till ren propaganda.
Citera
2025-11-30, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Jaha, så du är med i hela produktionen?
Ja, då är det inget snack om saken. Den är vinklad.

Klart den är vinklad, kommer bli svårt för ett att fatta vinkeln bara.
Läs även alla Jockes socpapper innan tisdag för att förstå vilken skadad och störd människa Jocke är.

Sen tar jag avstånd ifrån att Jocke blir uthängd, han kan inte hjälpa att föddes skadad och sjuk i huvudet.
Citera
2025-11-30, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Kollade precis på Cluees film om Jockes instagramlive.

Den började faktiskt rätt sansat. Vilket nästan får mig att undra vad för lysande mediarådgivare han kan ha? (men det kanske är helt hans egna ord, vad vet jag)

Några saker dock, angående retoriken som gör att JL nog ska vara glad över att det är influencer han är, inte politiker.

"Jag vet att jag är en maktfaktor"
"risken finns att de då får massiv kritik"
" alla därute som kanske kastar SvT över en kant"
"inte vinklat, mörkar saker eller tas ur kontext eller att vissa jätteviktiga saker är borta"
"gått in för att hitta fel i en åttaårings historia"
"alla barns trauman blir total förintade"
"ett minfält för SvT"
"en attack mot alla våra barn därute"
"vinklar det som att vårdnadshavarens ord väger tyngre än ett barns"
"barnrättsorganisationer"
"tydlig agenda"
"använder SvT som ett slagträ"
"använder PS för att skada mig"

Sedan svävar han iväg o börjar försvara sig mot människor han eventuellt tror kan tänka sig har kritik mot honom...

"Det är bevisat att jag sköter saker på ett annat sätt idag"

Intressant är att Jocke själv ju faktiskt haft en agenda när han hängt ut personer, skapat drev o skrivit boken om sin barndom - Men SvT får inte ha det?

Sedan säger han att han själv tar ansvar för alla han hängt ut o har bett om ursäkt för det - Sin mamma? Chrippa? etc...etc....

Det urartade tyvärr då till ren propaganda.

Det dom här nötterna inte förstår är att begår man ett fel mot någon, förtal eller wse, på Youtube, så är det på Youtube man ber om ursäkt. Det går inte att sköta via DM. Följarna som sett uthängningen, förtalet, lögnen skall få veta att ett "misstag" gjorts. Jag tror inte en sek på att Jocke någonsin bett någon om ursäkt. Enda gångerna hän säger något som skulle kunna liknas vid ånger är när han försöker skydda sig själv
Jocke - Alla läser dina instastorys och dom talar emot dina agerande. Du vill bli lämnad ifred men spammar folk och lägger upp en jävla massa skit på insta. Ta semester, sök hjälp, du är på väg att bryta ihop av allt du själv byggt upp under åren
Citera
2025-11-30, 19:28
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentieisback
Det dom här nötterna inte förstår är att begår man ett fel mot någon, förtal eller wse, på Youtube, så är det på Youtube man ber om ursäkt. Det går inte att sköta via DM. Följarna som sett uthängningen, förtalet, lögnen skall få veta att ett "misstag" gjorts. Jag tror inte en sek på att Jocke någonsin bett någon om ursäkt. Enda gångerna hän säger något som skulle kunna liknas vid ånger är när han försöker skydda sig själv
Jocke - Alla läser dina instastorys och dom talar emot dina agerande. Du vill bli lämnad ifred men spammar folk och lägger upp en jävla massa skit på insta. Ta semester, sök hjälp, du är på väg att bryta ihop av allt du själv byggt upp under åren

Jag vet att han, ett antal gånger, lite svepande sagt att han ångrar en massa han gjort "tidigare", att han inte är den personen längre. Jag tror nog att han vill att det ska vara så, men så sker något...o han befinner sig återigen mitt i smeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in