Rätt så festligt hur det går att förutse vad man kommer att få för svar. Det finns ett par stycken av de som är positiva till dumpen som argumenterar sakligt och underbygger sina argument, men de flesta gör det inte, varför?
Citat:
Ursprungligen postat av
korvstofft
Men snälla. Alla vet att det enbart är barn som använder Kik och att den appen är ett pedofilnäste. Det finns rätt många skandaler kring Kik. Vad Kik skriver på sin sida är helt irrelevant och hindrar ingen minderårig att registrera sig.
Pedofilerna hänger där barnen är, inte svårare än så och det är ingen slump att Dumpen fiskar på appar som 95% av vanliga människor inte känner till.
Jag vågar tro att de medvetet eller omedvetet anser att deras åsikt är "god" eftersom de hejjar på några som påstår sig vilja skydda barn, därmed behöver de inte underbygga sina inlägg. Det räcker att påstå att "alla vet", "alla tycker", det är självklart, men sällan
varför det ter sig så.
Kan tillägga att det jag ifrågasatte var huruvida Kik
är till för barn, inte vilka som faktiskt använder appen. Det vore taffligt att argumentera för att Kik är till för barn, när de uttryckligen säger att barn inte ska använda appen. Att den sen är omodererad och inte gör något åt barn som tydligen funnits där är en annan sak, en passivitet likt hur dumpen förhåller sig till vissa negativa aspekter av sin verksamhet. Är passivitet ansvarsgrundande?
Vilka appar, som 95% av vanliga människor inte känner till, fiskar dumpen på? Känner alla barn till dessa appar menar du? Lite oklart vad du far efter, det hänger inte riktigt ihop.
De som är kritiska mot olika aspekter av dumpens verksamhet däremot, är inte sällan noggranna med att tydligt beskriva varför. Ankan-mannens inlägg är ett bra exempel, hen vänder sig mot påståendet att Kik främst används av barn, och visar varför hen hyser den uppfattningen. Det går inte att ifrågasätta inlägget utan att själv försöka sätta sig in i frågan, vilket är bra.
Kanske är vissa noggranna just för att de har funderat över hur det låter om man är kritisk mot dumpen, sen att det blir tafatta mothugg ändå är ju en annan fråga.
Jag har själv inte koll på vart dumpen fiskar, tinder och grindr har jag hört om, för att sedan flytta över till exempelvis Kik, finns det någon statistik på det tro?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Dumpen fångar i andra appar och flyttar över till Kik, först där nämner de 14 år, för i andra appar blir de utkastade om de nämner 14. Där har du förklaringen till att Dumpen är så ofta på Kik.
Tillåter mig att använda Copilot. Från 2019 Ej mätbar. Du har gått på Dumpens myt.
Nyare undersökningar från Statens medieråd (Ungar & medier 2021/2023) visar att Kik i princip har försvunnit ur barns och ungdomars vardag – den nämns inte längre bland de vanligaste apparna.
2015–2016: Kik användes av runt 10 % av internetanvändarna (12+ år). Det var främst tonåringar som använde appen för chatt.
Efter 2017: Kik tappade snabbt i popularitet i Sverige när Snapchat, Instagram och senare TikTok tog över.
2021–2023: I Statens medieråds stora undersökning Ungar & medier nämns inte Kik längre som relevant app bland barn och ungdomar (9–18 år). Det betyder att användningen är så låg att den inte ens redovisas separat.
Jämförelse av app-användning bland barn och unga (9–18 år).
År Kik Snapchat TikTok Roblox YouTube
2015 ca 10 % (tonåringar) ca 40 % – (ej lanserad i Sverige) ca 20 % ca 80 %
2016 ca 10 % ca 50 % – ca 25 % ca 85 %
2017 ca 60 % ca 30 % ca 90 %
2019 ej mätbar ca 70 % ca 40 % ca 40 % ca 95 %
2021 ej mätbar ca 75 % ca 70 % ca 50 % ca 96 %
2023 ej mätbar ca 70 % ca 50 % ca 60 % ca 97 %
2024 ej mätbar ca 65 % ca 41 % ca 65 % ca 98 %