Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Det har nog inte gett så mycket än.
En lagrad hushållsost blir skitgod, och känns konstigt att säga något så gott är värdelös ost.
Mitt råd, testa lagra en i ett år, så får du lära dig själv hur goda de blir.
Förr i närtiden fick jag lära mig att en Hushållsost ska vara som en billig var-mans budget ost / en fattigmansost kan man kanske säga, som var till för familjer och ungkarlar och studenter med färre slantar på fickan. Det var en ost som alla skulle ha råd med oavsett och därför alltid lågt pris på Hushållsosten, med en mild mjölkig krämig smak som är åt det hållet där smaklösa lite kemiskt smakande ostar är
Idag har tydligen lågpris- hushållsosten samma pris som många andra ostar i disken. Den är inte billigare och den ligger i samma prisklass, smakar i stil med vilken plastost som helst som Arla som jag aldrig heller köper men som varje matkedja tar in i stort sätt
Jag köper hellre då en halvlagrad eller låglagrad cheddar på 3-4 månader och lagrar den 1 år till
Varför ska jag lagra nåt jag inte köper eller gillar som har dåliga smältegenskaper ochså
Visst går hushållsosten att äta men den är ju menlös i smaken och därför kanske ni vill utveckla smaken på en smaklös ost med lagringen antar jag men jag är tyvärr inte med på det lagringslaget ;-)
:-)