Citat:
Ursprungligen postat av
GalenBalen
Var på plats när insatsstyrkan stormade Krukan, dem plågade oss helt normala människor som bara ville spela lite poker. Vi fick sitta tight i led med benen intill varandra i över TRE!! timmar. Utan möjlighet till toalett besök, bara kolla ner i backen, inte säga ett ord. En som höll på att kissa ner sig påpekade det och vart helt brutalt ned brottad. Första halvtimmen fick folk som i princip låg över varandra inte flytta på sig.
När jag själv frågade en person som såg ut att ha ont hur denne mådde, så fick jag ett lasersikte på bröstet och bara " Håll käften, har jag sagt åt dig att prata? Du får snart 50,000 volt i dig"
FYFAN vad dem gick igång på att säga åt folk att hålla käften och trycka ner folks ansikten i borden.
Folk som var sjuka fick ingen hjälp, det var viktigare med annat tydligen.
Var lätt 20 från insatsstyrkan + 30 vanliga poliser.
Att jag skulle råka ut för detta för att ha spelat kortspel hade jag aldrig anat, helt stört haha.
Men jag bor ju i sverige, så vad skulle jag har förväntat mig. Man stänger ner alla möjligheter till att lira poker legalt, och sedan piskar man på de som har de som hobby för att man väljer det alternativet som finns.
Många solklara fall av tjänstefel här:
1) Polisen kan inte använda sitt tjänstevapen till att peka på människor hur som helst annat än i vissa fall.
När det kan vara relevant att peka med tjänstevapen?
Nödvärn: En polisman får använda sitt tjänstevapen om det är nödvändigt för att skydda sig själv eller andra från en allvarlig fara, till exempel om personen som hotar också har ett vapen.
En nödsituation: Vid en livshotande situation där en polisman inte har andra alternativ för att skydda sig själv eller allmänheten.
2) Kvarhålla någon på en brottsplats utan anledning/hindra att de rör på sig.
Är du inte lagligt frihetsberövad kan inte polisen hindra att du rör på dig. Att de inte var frihetsberövade framgår av att de fick gå. Inte heller kan polisen kroppsvisitera utan misstanke.
3) Avkräva ID utan anledning
De situationer då det finns lagstöd för polisen att kunna kräva att en person ska identifiera sig är då det
finns anledning att anta att personen är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag ska berövas friheten (14 § polislagen), vid misstanke om brott (24 kap. 2 § rättegångsbalken), när en person kör ett fordon som kräver behörighet (3 kap. 15 § körkortslagen) samt vid inresekontroll (9 kap. 2 § utlänningslagen).