Citat:
Ursprungligen postat av
Ghost1001
Tips och förslag?
Här har vi Swedbanks fondlista,
https://spara.swedbank.se/app/kurslista/fonder
Som du ser kan du sortera ordningen, efter exempelvis efter avgift, välj fonder med låg avgift. Sedan skulle jag titta på riskklass, och välja hög sådan om min sparhorisont är hög, en låg om den är kort. Ser tio år plus som lång, två år minus som kort. Sedan finns allt däremellan.
Titta inte så mycket på hur fonderna hittills har gått, en marknad som segat kan plötsligt vakna till, och tvärt om.
Köp 20 fonder á 5 000 sek, eller 50 fonder á 2 000 sek och blanda friskt bland fonder som motsvarar det jag föreslog att du ska titta på, riskklass och avgift. Sedan plockar du in några typ jokrar, marknader du tycker är lite spännande. Tänk även på att du kan byta dina fonder, du har ju ingen courtageavgift. Se även till att ha med några räntefonder. Klicka på inriktning så får du fram dessa.
Se även till att du har fonderna på ett isk, då slipper du helt att skatta för dem, om beloppet är under 300 000 sek.
Obs! Klicka "rensa alla filter" på sidan, så får du en betydligt mer intressant lista.
Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Poängen med investeringar på börsen är inte att det ska vara roligt, utan att det ska växa.
Annars kan man se det som en sjukt rolig hobby, som över tid troligen går plus, hur många hobbys gör det? Dessutom med en otroligt låg skatt på vinsten jämfört med andra saker som man kan pyssla med som kan ge lite vinst.