2025-11-29, 09:28
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjesing
For mindre atletiske personer er nok karate den kampsporten med slag og spark, som har størst sjanse for å gi noe utbytte. Ikke hør på hva amerikanerne sier om karate. Nivået på karate i USA har alltid vært lavt, og det har vært mye mcdojo og svindel der.

Merk at uansett om du trener boksing, karate etc. så krever slag og spark et visst minimum av koordinasjonsevne og talent for å være effektivt. Ikke alle mennesker kan lære seg å slå bra nok.

Selv ikke alle personer som er flinke i annen sport, kan lære seg boksing eller karate bra nok til å brukes til selvforsvar.

Når det gjelder grappling, så blir nok ikke mindre atletiske personer svartbelter i BJJ eller Judo. Derimot kan det være lurt å forsøke disse aktivitetene i ett til to år. - For å få litt erfaring. Grappling er i motsetning til slag og spark ikke så avhengig av talent.

Karate havner for min del nesten i bullshido kategorien, jeg sier ikke det er helt bortkastet men mye av tiden man bruker på karate er det, dvs måten man trener på gir lite praktisk nytteverdi pr time.

Skal man lære seg noe effektivt og trygt for en på 44 år, så er det boksing, krav maga, urban combatives osv som gjelder. Litt mer akrobatiske ting som muay thai, BJJ osv er også greit ivertfall på grunnleggende nivå, og det er veldig effektivt i motsetning til karate.
Senast redigerad av r0mantic0 2025-11-29 kl. 09:30.
Citera
2025-11-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Hysterisk bra. Du syter over min oppførsel (som er eksemplarisk her inne) mens du selv juger og anklager falsk. Også sier du at 44 åringer skal gå for brunt og svart belte ...... i hva spesifiserer du ikke, men jeg antar du mener i bullshido? Så en 44 åring skal altså utsette seg for 10-15 år med risikabel akrobatikk som sannsynligvis ender med skader for å ha et belte han kan skryte av. Det er det DUMMESTE jeg har hørt her inne noen gang.

44 åringer trenger noe som er raskt å lære, om man har IQ over sin egen skostørrelse hører folk her inne på meg, ikke på en sånn idiot som deg.

Jeg rapporterte deg forresten til mod for å spre falske rykter/juge om meg og personangrep, hva er det moderatorene her inne driver med som lar sånt som dette stå?

Så låt oss hoppas att moderatorerna också tar sig tid att läsa dina "exemplariska" inlägg med ständig användning av nedsättande ord som "bull" och "bullcrap" när någon skriver något du inte håller med om. Något du har gjort både i denna och andra trådar.

Det är inte falska rykten, alla som orkar att kolla din historik kommer att se det själv.
Citera
2025-11-29, 16:59
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Så låt oss hoppas att moderatorerna också tar sig tid att läsa dina "exemplariska" inlägg med ständig användning av nedsättande ord som "bull" och "bullcrap" när någon skriver något du inte håller med om. Något du har gjort både i denna och andra trådar.

Det är inte falska rykten, alla som orkar att kolla din historik kommer att se det själv.

Å "boo hoo", så det at jeg kaller bullshit for hva det er og er ærlig skal liksom være "dårlig oppførsel". Du er det man kaller en crybaby, og det er tydelig du hater meg fordi du føler deg underlegen. Men dine personlige problemer er ikke MITT problem, og moderatorene her er vel her for å fjerne nettopp sånt trams som du poster, eller hva, mod?

Jeg kommer fortsette å kalle det som er bullshit og bullcrap for hva det er, og er noe bullshido, da kaller jeg det for det også. Er du så sart at du ikke tåler å høre det er du for mentalt svak til å trene kampsport også og har ikke noe her å gjøre.
Citera
2025-11-29, 17:05
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fördelen med Krav Maga är att det inte finns några regler. De som tränar boxning eller Muay Thai har inga sparkar mot skrevet, slag mot halsen eller andra känsliga punkter. Regelsystemet är där för att undvika skador men Kav Maga går ut på att skada.

Mycket beror också så klart på erfarenhet. Att träna Krav Maga i sex månader hjälper inte mot en boxare som tränat sex år, tex.

Så är det. Min kompis i 60 kilos klassen nitade en 130 kilos bråkstake. En smäll, sedan blev det ambulans.

En boxare sätter man inte enkelt på plats i någon kampsport.
Citera
2025-11-29, 17:05
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Jo men jag menade HÄR & NU. Helautomatisk gun, tänker jag mig.
Eftersom krav maga och alla martial arts tar ÅRATAL att bli bra på.

Om du begynenr å trener styrke nå 1 års tid, tar 1 år med boxing så klarer du nok krav maga P1-P4 raskere.. så kanskje 4 år tilsammen, da begynner du bli badass
Citera
2025-11-29, 17:08
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Så är det. Min kompis i 60 kilos klassen nitade en 130 kilos bråkstake. En smäll, sedan blev det ambulans.

Boxing er det raskeste å lære... om man bare skal trene 1 ting og har 6-12 mnd på seg er det ikke noe som slår boxing
Citera
2025-11-29, 18:46
Avslutad
Citat:
Om du begynenr å trener styrke nå 1 års tid, tar 1 år med boxing så klarer du nok krav maga P1-P4 raskere.. så kanskje 4 år tilsammen, da begynner du bli badass

Jo men nån muaythaiare kan ju attackera mig under de kommande 4 åren.
Får väl dra till Malmö och köpa guns av de kriminella. Suck
Citera
2025-11-29, 21:37
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Jo men nån muaythaiare kan ju attackera mig under de kommande 4 åren.
Får väl dra till Malmö och köpa guns av de kriminella. Suck

Vel om du nå hypotetisk dro og kjøpte guns da, så er nok oddsene store for at du en eller annen gang blir stoppad av polisen som vil vite hva du har i jakkelommen. Det blir fort noen år i fengsel om de finner en ladd pistol.

For å bære noe til selvforsvar må det være lovlig, og både nordmenn og svensker bor jo i de kanskje mest forbudssugna konsenssushelvete av noen land hvor man forbyr både det ene og andre. Jeg kan aldri se for meg at de kommer til å legalisere noen ting i våre land, så å få bære pepperspray e.l som faktisk fungerer kan du nok se langt etter.

Men det meste av tiden trener du i ditt lugna hem om du trener styrke og investerer i et hjemmegym. Da trengs bare kanskje 6 måneder boxing så er du alt på det nivået at du ganske lett slår ned, tja, tipper 80% av alle som vil bråke med deg.

De restrerende 20% må du jobbe litt mer for men om du tar krav maga som er en god investering i langsiktig selvforsvarskapabilitet og bygger på med litt muay thai noen måneder her og boxing noen måneder der igjen og trener styrke, så er du en 1%.

Altså den ene topp prosenten av menn alle andre menn har grunn å frykte fordi du faktisk kan sloss og faktisk har voldskapital.
Citera
2025-11-29, 21:56
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Vel om du nå hypotetisk dro og kjøpte guns da, så er nok oddsene store for at du en eller annen gang blir stoppad av polisen som vil vite hva du har i jakkelommen. Det blir fort noen år i fengsel om de finner en ladd pistol.

For å bære noe til selvforsvar må det være lovlig, og både nordmenn og svensker bor jo i de kanskje mest forbudssugna konsenssushelvete av noen land hvor man forbyr både det ene og andre. Jeg kan aldri se for meg at de kommer til å legalisere noen ting i våre land, så å få bære pepperspray e.l som faktisk fungerer kan du nok se langt etter.

Men det meste av tiden trener du i ditt lugna hem om du trener styrke og investerer i et hjemmegym. Da trengs bare kanskje 6 måneder boxing så er du alt på det nivået at du ganske lett slår ned, tja, tipper 80% av alle som vil bråke med deg.

De restrerende 20% må du jobbe litt mer for men om du tar krav maga som er en god investering i langsiktig selvforsvarskapabilitet og bygger på med litt muay thai noen måneder her og boxing noen måneder der igjen og trener styrke, så er du en 1%.

Altså den ene topp prosenten av menn alle andre menn har grunn å frykte fordi du faktisk kan sloss og faktisk har voldskapital.

og når jeg sier: STYRKE .... OG BOXING.... kombinasjonen.... hvis du tar det seriøst.. så er nok det at du vil ta 80% av alle du potensielt vil komme i bråk med på byen ganske lett sannsynligvis en underdrivelse, det er i allefall et veldig moderat anslag. Om du er liten, ikke har gener for å øke i styrke, så er tallene kanskje der. Om du er stor og øker raskt i styrke vil du kanskje ha oddsene på din side i 90-95% av alle som potensielt vil sloss med deg.

Og da tror jeg nok at vi kan se bort ifra gamle menn, kvinner, menn i rullestol o.l, og bare snakker om typer som er såpass selvsikre at de kan finne på å gå bort til deg og vil sloss, f.eks etter et par halvlitere øl, eller om de har hatt en veldig dårlig dag.

Det er ganske bra gevinst på investeringen om du har lagt ned 1 år med seriøs styrketrening og ivertfall doblet din styrke det året, setter styrketreningen litt til side og trener 2x pr uke for vedlikehold mens du trener boxing seriøst i 6 mnd.. 1.5 år totalt?

Edit: Det er er ikke noe vitenskapsmenn har kommet frem til men noe jeg antar er realistiske tall. 90-95% odds i din favør om du gjør alt riktig og har god fremgang i alt er kanskje på den litt optimistiske men jeg vil påstå realistiske siden.
Senast redigerad av r0mantic0 2025-11-29 kl. 22:02.
Citera
2025-11-30, 00:18
Medlem
Citat:
Å "boo hoo", så det at jeg kaller bullshit for hva det er og er ærlig skal liksom være "dårlig oppførsel". Du er det man kaller en crybaby, og det er tydelig du hater meg fordi du føler deg underlegen. Men dine personlige problemer er ikke MITT problem, og moderatorene her er vel her for å fjerne nettopp sånt trams som du poster, eller hva, mod?

Jeg kommer fortsette å kalle det som er bullshit og bullcrap for hva det er, og er noe bullshido, da kaller jeg det for det også. Er du så sart at du ikke tåler å høre det er du for mentalt svak til å trene kampsport også og har ikke noe her å gjøre.

Jo, att använda ord som bull, bullshit och bullshit om andras åsikter är dåligt beteende och vittnar om en mycket låg debattkultur. Det finns andra ord man kan använda för att markera sin oenighet och sina synpunkter på än att vara otrevlig.

Att du tycker att moderatorns jobb är att ta bort mig från diskussionen tycker jag är märkligt. Tycker du att det bara är din åsikt som bör uttryckas?

Att du tror att jag hatar dig kan tyda på att du är lite paranoid. Jag hatar ingen. Jag känner mig inte underlägsen heller, varför skulle jag göra det? Jag har hållit på med kampsport i många år och har svart bälte i Kyokushin Karate. Och jag har mer än en stripe i mitt bälte. Jag är äldre än 45 och tränar 1 till 4 gånger i veckan.

Jag har stor respekt för andra kampsporter, men jag är skeptisk till Krav Maga eftersom det säljs som en genväg till att bli bra på självförsvar. Jag mener det är en bluff. Det finns ingen genväg till att bli bra på självförsvar. Att tro något annat ger en falsk trygghetskänsla.

Och jag ser att du talar nedsättande om Muay Thai. Men den dag du får en lowkick från en Muay Thai-fighter kommer du förmodligen att ändra uppfatning. Det finns inte många fighters som är lika vältränade som Muay Thai.
Senast redigerad av Sharkimedes 2025-11-30 kl. 00:21.
Citera
2025-11-30, 00:21
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Den stora feta bråkstaken var förmodligen full som fan och dålig på att slåss.
Vad menar du med "En boxare sätter man inte enkelt på plats i någon kampsport." ?
Citera
2025-11-30, 00:52
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken-Ring-Inte
Den stora feta bråkstaken var förmodligen full som fan och dålig på att slåss.
Vad menar du med "En boxare sätter man inte enkelt på plats i någon kampsport." ?

130 kilos killen muckade och trängde sig i en krogkö. Polaren nöp till honom då han var otrevlig. Bråkstaken fick vakna på akuten.

Sedan är det svårt att besegra en boxare med bra teknik även om du råkar ha svart bälte i diverse kampsporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in