2025-11-15, 13:38
Avslutad
Om så, vad hände och hur gick det?
Är det värt att lära sig?

Vad jag vet så är det direkt självförsvar och inget annat.
Inga töntiga dräkter och inget onödigt som kata i karate etc.

Men jag vill läsa om erfarenheter innan jag ens tänker på att joina nån kurs.
Citera
2025-11-15, 13:54
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Om så, vad hände och hur gick det?
Är det värt att lära sig?

Vad jag vet så är det direkt självförsvar och inget annat.
Jag tror att du är inne på fel forum för att ställa denna fråga. Hur många utövare kan det finnas i landet, 50 stycken?

EDIT https://www.youtube.com/shorts/qGe87d8gNFw där får du dig en tankeställare. Vill du satsa seriöst, kör bjj i kombination med thaiboxning.
Senast redigerad av Negercp 2025-11-15 kl. 13:57.
Citera
2025-11-15, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag tror att du är inne på fel forum för att ställa denna fråga. Hur många utövare kan det finnas i landet, 50 stycken?

EDIT https://www.youtube.com/shorts/qGe87d8gNFw där får du dig en tankeställare. Vill du satsa seriöst, kör bjj i kombination med thaiboxning.

Jo, bjj + muay = det effektivaste, med all sannolikhet.
Men jag vill ändå höra vad folk har att säga om krav maga.
Tränar inte IDF det, ändå ?
Citera
2025-11-15, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej, men känner en kvinna som använde kravmärkt gurka när hennes man var bortrest. Vet inte om det räknas som nödsituation, men...

Hehe, låter som du tycker krav maga bara är trams.
Men har du testat så du vet om det är trams eller inte?
Citera
2025-11-15, 14:44
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Hehe, låter som du tycker krav maga bara är trams.
Men har du testat så du vet om det är trams eller inte?
Nej då, jag har aldrig tränat men känner folk som tränat, och har faktiskt själv varit intresserad. Jag tror att vissa tekniker kan vara användbara, men ingen erfarenhet, nej.
Citera
2025-11-15, 14:46
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Tränar inte IDF det, ändå ?
Det gör dom säkert, men jag tror inte att du kommer att få tag på någon IDFare här på forumet.
Citera
2025-11-15, 16:22
Medlem
proconsuls avatar
Jag har tränat Krav Maga i flera år. Har tränat flera olika stilar men skulle säga att Krav Maga är det enklaste och snabbaste självförsvaret. Det är ju ingen kampKONST eller kampSPORT.
Citera
2025-11-15, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag har tränat Krav Maga i flera år. Har tränat flera olika stilar men skulle säga att Krav Maga är det enklaste och snabbaste självförsvaret. Det är ju ingen kampKONST eller kampSPORT.

Har du nånsin behövt använda det?
Citera
2025-11-16, 09:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Har du nånsin behövt använda det?

Nej, inte utanför klubben. Men vi sparrar en hel del så jag vet att det är effektivt.
Citera
2025-11-16, 12:38
Avslutad
Citat:
Nej, inte utanför klubben. Men vi sparrar en hel del så jag vet att det är effektivt.

Jag kan tro att det funkar mot vanliga idioter, men tänk om den påhoppande idioten kan boxning, muay thai eller nåt annat trevligt?
Citera
2025-11-16, 16:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag kan tro att det funkar mot vanliga idioter, men tänk om den påhoppande idioten kan boxning, muay thai eller nåt annat trevligt?

Fördelen med Krav Maga är att det inte finns några regler. De som tränar boxning eller Muay Thai har inga sparkar mot skrevet, slag mot halsen eller andra känsliga punkter. Regelsystemet är där för att undvika skador men Kav Maga går ut på att skada.

Mycket beror också så klart på erfarenhet. Att träna Krav Maga i sex månader hjälper inte mot en boxare som tränat sex år, tex.
Citera
2025-11-16, 16:49
Avslutad
Citat:
Fördelen med Krav Maga är att det inte finns några regler. De som tränar boxning eller Muay Thai har inga sparkar mot skrevet, slag mot halsen eller andra känsliga punkter. Regelsystemet är där för att undvika skador men Kav Maga går ut på att skada.

Mycket beror också så klart på erfarenhet. Att träna Krav Maga i sex månader hjälper inte mot en boxare som tränat sex år, tex.

En än gång känner man att skjutvapen är bäst, då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in